loading...
معرفت شناسی , مطالعات علم و فناوری
ahmad بازدید : 952 دوشنبه 29 تیر 1394 نظرات (2)

اهميت معرفت­شناسي در اثبات مباني علوم

ادعاي ما اين است که مي‌توان منظومه‌اي از علوم و معارف را ارائه داد که منطقي‌ترين بحث‌ها در آن مطرح شده و به اثبات رسيده باشد، يعني از اساسي‌ترين و بنيادي‌ترين نقطه‌ها –معرفت­شناسي- شروع شود و به دنبال آن، هستي‌شناسي، انسان‌شناسي، و علوم انساني مطرح شود. بايد با معرفت‌شناسي، هستي‌شناسي –فلسفه- و انسان‌شناسيِ صحيح وارد بحث­هاي علمي شد؛ اين‌که چگونه بايد با فلان پديده انساني برخورد کرد و چگونه بايد آن­را معالجه کرد؟ فلان چيز خوب است يا بد؟ سعادت است يا شقاوت؟ شناخت انسان و ساحت‌هاي وجودي‌اش نقش مهمي در بحث­ها دارد. آيا علم اين است که به بررسي همين بدن حيواني انسان بپردازد و وجود روح و ساحت‌هاي ديگري را که مربوط به روح انسان مي‌شود و جنبه فيزيکي ندارد انکار کند و بگويد اينها ايدئولوژي و سليقه‌اي است؟
مي­توان از نقطه‌اي شروع کرد که ريشه‌اي‌ترين مسائل حل شود و به لحاظ منطقي بايد همين کار را انجام داد تا بر اساسش مسائل منطقي پله پله پيش برود تا به شناخت حقيقت انسان برسد. آن وقت بايد بررسي کرد که روح در انسان چه موقعيتي دارد و پديده‌هاي روحي چگونه است؟، کدام را بايد تقويت و کدام را بايد تضعيف کرد؟، احساسات و عواطف را چگونه بايد کنترل کرد و چگونه بايد به کار گرفت؟، و ... نمي‌توان بدون دليل با مشاهده عکس­العمل­هايي از مغز، روح را همان خواص مغز دانست. چه بسا عکس‌العمل‌ها انفعال باشند نه فعاليت، يعني ممکن است فعاليت از روح باشد و اثرش در مغز ظاهر شود. پس، شما از کجا آغاز فعاليت را از مغز مي­دانيد؟ در هنگام ترس، ابتدا مغز انسان متأثر مي‌شود ورنگش مي‌پرد و بعد از آن مي‌ترسد يا اول مي‌ترسد و بعد از آن رنگش مي‌پرد؟ تجربه نمي­تواند آن را به خوبي نشان دهد، بلکه با دقت معلوم مي­شود که تأثرات بدني انسان، تابع تأثرات روحي او است. البته عکس اين مطلب هم هست و در مواردي روح در بدن اثر دارد. مسائل سايکوماتيک قابل انکار نيست. بنابراين، هم روح در بدن اثر دارد، هم بدن در روح. روح موجودي است که خواص، آثار، و فعاليت خودش را دارد. چگونه مي­توان اين حقايق را انکار کرد و کار روان‌شناسي را فقط بررسي رفتارهاي ظاهري و قابل آزمايش انسان دانست؟ آيا مي­توان به بهانه نفهميدن چيستي روح و خواص آن، صورت مسأله يا بخشي از صورت مسأله را پاک کرد و به طور کلي منکر روح شد؟ آيا مي­توان چنين کاري را علم دانست؟ اين کار، روح کنجکاو و حقيقت‌جوي انسان را سيراب نمي‌کند.
منظور از اسلامي‌سازي علوم اين است که در مرحله اول، مباني علوم، اثبات شده و علوم بر اساس مباني صحيح تبيين شوند تا پس از آن، ارتباط مسائل علوم با مباني آن­ها روشن شود. مباني صحيح، اصولي هستند که با قرآن موافقند، يعني عقل و نقل در اينجا با هم توافق کامل دارند. بعد از آنکه در معرفت‌شناسي جايگاه مهم عقل تبيين شد و معلوم شد که همه چيز در معرفت‌هاي حسي خلاصه نمي‌شود، چنين اصول و مطالبي را بايد اثبات کرد. پس، يک مرحله از اسلامي کردن علوم اين است که مباني آنها را اثبات کنيم و آنها را به مباني صحيح خودشان برگردانيم. آن مباني خواه ناخواه اسلامي خواهند بود. ما ادعا نمي‌کنيم، بلکه وقتي مي‌گوييم اسلامي است، بحث کرده­ايم و مي­توانيم آن را براي شما اثبات کنيم تا به اين نتيجه برسيم که آن مباني همان است که اسلام و -به فرمايش مقام معظم رهبري- قرآن مي‌گويد. وجود روحي را که بتواند مستقل از بدن باقي بماند بايد پذيرفت. وجود روح، اساس همه اعتقادات به معاد و عوالم مافوق اين عالم جسماني است. انکار روح و پذيرش صِرف انفعالات مغزي به معناي دروغ دانستن معاد، وحي، عالم برزخ، قيامت، جبرئيل، و ... است. اينگونه امور با حس درک نمي‌شوند. ممکن است استادي توجه نداشته باشد و بدون غرض، همان چيزهايي را که ياد گرفته به دانشجو ارائه ‌دهد، ولي کساني مي‌بايست اين مباني را نقد کرده باشند. اين يک بخش از نقد علوم انساني رايج است. نقد کلي‌ اين است که اين علوم بر اصول موضوعه غير الهي و ماترياليستي مبتني است. در اين بخش بايد اثبات کرد که چنين اصول و مباني اشتباه است.

دانلود فایل صوتی صحبت های ایشان در کنگره علوم انسانی اسلامی اول ، خرداد 1391.

ahmad بازدید : 750 یکشنبه 28 تیر 1394 نظرات (0)

 

به گزارش خبرگزاری مهر، علوم انسانی به منزله نرم افزار و تعیین کننده مسیر هر جامعه است. هر یک از علوم فنی، پایه و تجربی سخت افزارهای مورد نیاز حرکت جامعه را تأمین نموده و نقش راهبری و سکانداری با علوم انسانی است. مجموعه علوم انسانی بر پایه مبانی معرفت شناسانه، انسانشناسانه، هستی شناسانه، ارزش شناسانه و روش شناسانه مبتنی است که هر یک به گونه ای زیربناهای این علوم را تعیین می کنند و بخش زیادی از تفاوتهای علوم انسانی سکولار و علوم انسانی اسلامی از تلقی های متفاوت در این مبانی ناشی شده است. به همین دلیل می توان گفت نقطه عزیمت هرگونه تحول و ترمیمی در حوزه علوم انسانی بررسی همین مبانی است.

در میان مبانی مختلف علوم انسانی، مبانی معرفت شناسانه زیربنایی ترین مبنا قلمداد می شوند. اینکه آیا گزاره های علوم انسانی ناظر به حقیقت بوده و می توانند خبری از واقعیت بدهند یا خیر؟ اینکه معنا و معیار صدق یک گزاره چیست؟ اینکه اساساً دستیابی به حقیقت در علوم حصولی ممکن است یا خیر و اگر ممکن است چه روش و چه تضمینی برای دستیابی به حقیقت وجود دارد؟ و ...از مهمترین پرسشهای معرفت شناسانه هستند که به طور خاص از حدود چهارصد سال قبل تا کنون ذهن فیلسوفان را به خود مشغول ساخته است. در یک نگاه تاریخی می توان گفت در قرون اخیر مباحث اصلی فیلسوفان غرب ریشه در مناقشات معرفت شناسانه دارد تا آنجا که برخی امکان دستیابی به یقین را انکار کرده و بدیلهای متعددی جایگزین آن ساخته اند.

متأسفانه مباحث معرفت شناسانه در بیشتر مراکز آموزش تحصیلات تکمیلی به طور جدی تدریس نشده و دانشجویان علوم انسانی دورنمای بسیار مبهمی از برخی مسائل آن دارند و در بیشتر موارد اصولی را به عنوان پیش فرض تلقی کرده بدون آنکه بدانند این اصول در کجا و چگونه اثبات یا رد می شوند. حتی در برخی مراکز یک واحد درسی نیز به آن اختصاص نیافته است و دانش پژوهان تصور دقیقی حتی از جغرافیای این علم نیز ندارند.

رفع این نقیصه مستلزم تغییر نگرش به ساختار علوم و جایگزین شدن نگاه نظام وار است که در آن ریشه ها (مبانی) و میوه ها(نتایج) یک علم آشکار و با دقت بررسی شود. مباحث معرفت-شناسی نیز همچون سایر رشته های علمی  نیاز به آموزشهای مستمر، نظام مند و طولانی دارد. لکن در شرایط فعلی که ساختار نظام آموزشی تحصیلات تکمیلی چنین امکانی را به دانش پژوهان نمی دهد، می توان با برگزاری کارگاهها و دوره های موقت تا حدی این نقیصه را مرتفع ساخت

.

 

 

ahmad بازدید : 3249 جمعه 14 تیر 1392 نظرات (3)

به نام خداوند جان و خرد --- كزين‏برتر انديشه برنگذرد

رويان فلسفه در زهدان معرفت‏شناسى روييد و باليد و ....                 

ahmad بازدید : 12755 شنبه 30 دی 1391 نظرات (2)

تاریخ فلسفه راتلج چکیده تاریخ فلسفه غرب، از آغاز آن در سده ششم پیش از میلاد تا زمان حاضر، است که به شکل تاریخی تنظیم شده است.

هدف این مجموعه بحث و بررسی عمیق درباره همه پیشرفتهای عمده فلسفی است و بدین منظور صفحات بسیاری را به افرادی اختصاص داده که در نظر عموم دانشمندان از بزرگان فلاسفه به شمار می‏روند.

این مجموعه هم برای متخصصان و هم برای دانشجویان و خوانندگان عمومی مفید خواهد بود. هر فصل را یک نویسنده صاحب‏نظر در آن باب نوشته است. فصلها را طوری نوشته‏‏اند که دسترسی به مطالب آسان باشد و در هر مجلد شرح اصطلاحات فنی نیز در پایان آمده است.

ahmad بازدید : 5259 جمعه 22 دی 1391 نظرات (2)

اصول فلسفه و روش رئاليسم

كتاب اصول فلسفه و روش رئاليسم نقطه تمركز و ثقل مباحث معرفت شناسي فلاسفه اسلامي است. اين اثر با تكيه بر ميراث فلسفي و بر اساس تحليل ها و ابتكارات محتوايي و صوري، توانسته است تا معرفت شناسي رئاليستي را در قالبي منقح و منظم عرضه دارد. در ايران، اين اثر و مباحث معرفت شناختي آن، توانسته است تا چشم انداز و منظري خاص را براي فلسفي انديشان بعدي فراهم آورد. پس از آن، علاقه مندان به اين ديدگاه در همين راستا و جهت به تأمّل، تحقيق و مقايسه پرداخته اند.

پارادايم اين معرفت شناسي عبارت است از معرفت شناسي بر محور «محصولات قواي ادراكي يا فرآورده هاي ادراكي». در اين معرفت شناسي محور مباحث، ميوه هاي درخت دستگاه ادراكي است نه ريشه هاي آن.

استفاده از طریق کتابخانه اینترنتی تبیان

دانلود کتاب موبایل اصول فلسفه و روش رئالیسم

دانلود کتاب صوتی اصول فلسفه و روش رئالیسم

خرید کتاب

دانلود خود کتاب جلد ١

دانلود خود کتاب جلد ٢

دانلود خود کتاب جلد ٣

دانلود خود کتاب جلد ٤

دانلود خود کتاب جلد ٥

 

ahmad بازدید : 22522 چهارشنبه 20 دی 1391 نظرات (3)


تاریخ فلسفه اثر فردریک کاپلستون

 

 یکی از برجسته‌ترین آثار کلاسیک در زمینه تاریخ فلسفه است که در نه جلد به نگارش درآمده است.

این مجموعه توسط گروهی از مترجمان از جمله سیدجلال‌الدین مجتبوی، عبدالحسین آذرنگ، اسماعیل سعادت، داریوش آشوری، غلامرضا اعوانی، ابراهیم دادجو، بهاءالدین خرمشاهی و امیرجلال‌الدین اعلم به فارسی ترجمه شده است.

 

برای دانلود متن انگلیسی به لینکهای زیر مراجعه کنید:

جلد 1

جلد 2

جلد 3

جلد 4

جلد 5

جلد 6

جلد 7

جلد 8

جلد 9

 

ahmad بازدید : 1759 چهارشنبه 20 دی 1391 نظرات (0)

 

نگاهى به مسئله درون‏گرایى و برون‏گرایى در معرفت ‏شناسى معاصر

 

چکیده: چکیده
منازعه بر سر ماهیت معرفت و تعیین شرایط لازم و کافى حالات مثبت معرفتى فاعل شناسا به دو گونه نظریه‏پردازى درون‏گرایانه و برون‏گرایانه انجامیده است . نظریه‏پردازان درون‏گرا بر درونى‏بودن شرایط لازم و نظریه‏پردازان برون‏گرا بر بیرونى‏بودن آن پاى مى‏فشارند . ابهام در مفهوم درونى وبیرونى و چگونگى ارزیابى اهمیت و جایگاه مؤلفه‏هاى درونى و بیرونى تحلیل معرفت قلب تپنده بحث درون‏گرایى و برون‏گرایى در دو دهه اخیر تاریخ معرفت‏شناسى معاصر است

کلمه های کلیدی: معرفت توجیه درون‏گرایى و برون‏گرایى
 
 
ahmad بازدید : 2050 چهارشنبه 20 دی 1391 نظرات (1)

The Oxford Handbook of Epistemology

Paul K. Moser

 

Abstract

This book includes 19 essays on the theory of knowledge by leading philosophers in the field. Its essays cover all the key areas in the field while making original contributions. Written in a manner accessible to advanced undergraduates as well as graduate students and professionals in philosophy, the book explains the main ideas and problems of contemporary epistemology while avoiding technical detail. Contributing to contemporary debates over the analysis, sources, and limits of human knowledge, the book represents such central topics as the nature of epistemic justification, the Gettier problem, skepticism, epistemic rationality, the internalism‐externalism debate, scientific knowledge, a priori knowledge, virtues in epistemology, epistemological duties, epistemology and ethics, mind and knowledge, the role of explanation in knowledge, epistemology in the philosophy of religion, and formal problems about knowledge. The various discussions share a concern for conceptual clarity and argumentative rigor in epistemology. The book ends with substantial bibliography on epistemology.

Keywords: a priori knowledge, epistemic duty, epistemic virtue, epistemology, externalism, Gettier problem, internalism, justification, knowledge, Paul Moser, philosophy, rational belief, rationality, skepticism, warrant


لینک دانلود کتاب

ahmad بازدید : 2256 چهارشنبه 20 دی 1391 نظرات (0)

 

تاریخچه معرفت‌شناسی

در فلسفه غرب

دوره یونان باستان

در این دوره هر چند که معرفت شناسی به صورت علم مستقل مطرح نبود ولی مسئله «ارزش شناخت» که یکی از محوری‌ترین مباحث معرفت شناسی می‌باشد، مورد توجه بوده‌است.

برخی (مثل پارمنیدس الئایی) به خاطر کشف خطای حواس، منکر نقش حواس در ادراکات شده و نقش عقل را برجسته کردند و در مقابل، برخی دیگر (مثل هراکلیتوس) بر فائده حواس تأکید داشته و نقش عقل را نادیده و یا کم ارزش انگاشتند. ولی هیچ کدام از این دو گروه در امکان رسیدن به واقعیت و علم به آن شکی نداشتند. سرانجام این اختلافات باعث شد تا در قرن پنجم قبل از میلاد سوفسطائیان ظهور کردند که اساساً منکر اصل واقعیتهای خارجی شدند.

بعد از این دوره «مسئله شناخت» به صورت جدی‌تر مطرح شد و سقراط و سپس افلاطون و بعد ارسطو؛ به مخالفت با آراء سوفسطائیان پرداخته و اصول و قواعدی را به خاطر مقابله با مغالطات و برای درست اندیشیدن و سنجش استدلال‌ها تدوین کردند.

بعد از این برهه، ۳ مشرب فکری اصلی به شرح و توضیح آراء سقراط، افلاطون و ارسطو پرداختند.

ahmad بازدید : 10534 سه شنبه 19 دی 1391 نظرات (1)

لینک 1 دانلود تاریخ فلسفه دکتر ملکیان

لینک 2 دانلود تاریخ فلسفه دکتر ملکیان

 

کتاب تاریخ فلسفه مجموعه درس های استاد مصطفی ملکیان است که در جمع دانش پژوهان حوزه و دانشگاه در 1369 تا اواخر سال 1372 القاء شده است. این درس گفتارها که از روی نوارهای صوتی پیاده شده و صورت مکتوب یافته نشان دهندۀ تسلط ایشان بر تاریخ فلسفه غرب است.

ahmad بازدید : 1062 جمعه 15 دی 1391 نظرات (1)

 

علامه مصباح يزدي: نظريه پردازي در علوم انساني در گرو معرفت شناسي، هستي شناسي و انسان شناسي صحيح است

استاد مصباح گفت: تا معرفت‌شناسي و هستي‌شناسي و انسان‌شناسي صحيحي نداشته باشيم ، نمي‌توانيم در حيطه علوم انساني نظريه‌پردازي کنيم

 

 

 


وي با اشاره به لزوم معرفت‌شناسي براي پاسخ دادن به اين ادعا اظهار داشت: ابتدا بايد شيوه‌هاي شناخت و ميزان اعتبار آنها در مباحث معرفت‌شناختي تبيين شود، كه اگر چنين نشود، حتي نوبت به اثبات اصول موضوعه هم نمي‌رسد، چه رسد به اينكه بر اساس آن اصول موضوعه، مسائل علمي بنا شود.
رئيس مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) بحث علوم انساني را مبحثي آكادميك و دانشگاهي خواند و اظهار داشت:
نه به عنوان فعاليت ايدئولوژيک و از روي تعصب به اسلام، و نه حتي به عنوان عرصه‌اي براي تحقق بخشيدن به اهداف انقلاب، بلکه به عنوان يک فعاليت کاملا آکادميک و به عنوان يک کار علمي محض، بايد بحث شود كه معرفت چيست و چند روش معرفتي وجود دارد و اين روش‌ها چه ميزان اعتبار داشته و منشأ اعتبار آنها چيست. لذا تا معرفت‌شناسي درست تبيين نشود، نمي‌توان در علوم انساني نظريه پردازي كرد.

ahmad بازدید : 6179 پنجشنبه 30 آذر 1391 نظرات (0)

 

‌معرفت‌شناسی‌ در قرآن‌

 

تأمل‌ دربارة‌ مسئله‌ معرفت‌ و علم‌ ریشه‌ در پیشینة‌ دانش‌ بشر دارد و بحث‌ دربارة‌ معرفت‌ انسان‌ با نخستین‌ تأملات‌ فلسفی‌ و علمی‌ بشر همراه‌ بوده‌ است. در تاریخ‌ اندیشه‌ اسلامی‌ نیز همواره‌ بخشی‌ از ابواب‌ و فصول‌ فلسفی، عرفانی‌ و حتی‌ کلامی‌ و فقهی‌ متوجه‌ این‌ مسئله‌ بوده‌ است‌ و هر دانشی‌ به‌ تناسب‌ اصول، مبادی‌  و اغراض‌  خود از زاویه‌ای‌ خاص‌ به‌ این‌ موضوع‌ نگریسته‌ و ابعادی‌ از آن‌ را مورد کاوش‌ قرار داده‌ است. بابهای‌ مربوط‌ به‌ وجود ذهنی، علم‌ و فصلهای‌ متعدد دیگری‌ که‌ به‌ احکام‌ مفاهیم، ماهیات، معقولات‌ اولی‌ و ثانوی‌ و مانند آن‌ می‌پردازند، از جمله‌ ابواب‌ و فصولی‌ هستند که‌ به‌ طور مستقیم‌ پیرامون‌ دانش‌ و معرفت‌ بشر سازمان‌ یافته‌اند.

آنچه‌ تحت‌ عنوان‌Epistemology  یاTheory of Knowledge  از قرن‌ نوزدهم‌ به‌ بعد و در صدساله‌ اخیر مطرح‌ شده‌ است،.....

ahmad بازدید : 1695 سه شنبه 28 آذر 1391 نظرات (0)

نام کتاب : آشنایی با معرفت شناسی

نویسنده : منصور شمس

تهیه شده در : انجمن معارف اسلامی ایران
ناشر : آیت عشق
نوبت چاپ : اول - بهار 82


از جمله کتاب های تالیفی ای که دو سال پیش در حوزه ی معرفت شناسی منتشر شد ، کتابی به نام " آشنایی با معرفت شناسی " نوشته ی منصور شمس بود. این کتاب به اعتراف مححقان معرفت شناسی در ایران، بهترین کتاب تالیفی مقدماتی در معرفت شناسی به زبان فارسی تا به کنون است.
این کتاب که در پنج فصل تنظیم یافته است :

 

ahmad بازدید : 593 دوشنبه 22 آبان 1391 نظرات (0)

 

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﭘﺎﻳﮕﺎه ﺧﺒﺮی ﻣﺆﺳسۀ ﭘﮋوﻫشی ﺣﻜﻤﺖ و ﻓﻠﺴﻔۀ اﻳﺮان، ﻫﻤﺎﻳﺶ «ذﻫﻦ، ﻣﻨﻄﻖ و ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ»  ﺑﻪ ﻫﻤﺖ ﮔﺮوهﻫﺎی ﻣﻨﻄﻖ و ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻋﻠﻢ ﻣﺆسسۀ ﭘﮋوﻫشی ﺣﻜﻤﺖ و ﻓﻠﺴﻔۀ اﻳﺮان، ﺑﺮﮔﺰار ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.

اﻳﻦ ﻫﻤﺎﻳﺶ ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺳﺒﺖ ﻳﻜﺼﺪﻣﻴﻦﺳﺎﻟﮕﺮد تولد آﻟﻦ ﺗﻮرﻳﻨﮓ ﺑﺮﮔﺰار ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ. دﻛﺘﺮ ﺿﻴﺎ ﻣﻮﺣﺪ ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮع «ﻣﻔﻬﻮم ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ»، دﻛﺘﺮ اﻣﻴراﺣﺴﺎن ﻛﺮﺑﺎسی‌زاده ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮع «آﻟﻦ ﺗﻮرﻳﻨﮓ ﻧﺎﺑﻐﻪ ﻏﺮﻳﺐ»، دﻛﺘﺮ رﺳﻮل رﻣﻀﺎﻧﻴﺎن، ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮع «ﻣﺎﺷﻴﻦﺗﻮرﻳﻨﮓ ﺗﻜﺎﻣﻠی ﭘﺎﻳﺎ»، دﻛﺘﺮ ﻣﺤﻤﺪ اﻳﺰدی  ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮع «ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻓﺮاﺗﺮ از ﺗﺰ ﭼﺮچ-ﺗﻮرﻳﻨﮓ»، دﻛﺘﺮ ﻣﺤﻤﺪ اردﺷﻴﺮ ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮع «ﻣﻔﻬﻮم ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ  در ﺷﻬﻮدگرایی»، ﻓﺮزاد دﻳﺪه‌ور ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮع «ﻧﻈﺮﻳﻪ ﻣﺤﺎﺳﺒﺎت در ﮔﺬر زﻣﺎن»، ﻛﺎوه ﻻﺟﻮردی ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮع «ﺗﻮرﻳﻨﮓ ﺑﻴﺴﺖ و ﭼﻬﺎرﺳﺎﻟﻪ»، دﻛﺘﺮ ﻣﻬﺪی ﻧﺴﺮﻳﻦ ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮع «ﻣﺎ و ﻣﺎﺷﻴﻦ» ﺳﺨﻨﺮانی ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﻛﺮد.

 بنا ﺑﻪ اﻳﻦ ﮔﺰارش، اﻳﻦ ﻫﻤﺎﻳﺶ ﺷﻨﺒﻪ، ﺳﻮم ﺗﻴﺮﻣﺎه 1391 از ﺳﺎﻋﺖ ﺗﺎ  17  10 در ﺳﺎﻟﻦ ﻫﻤﺎﻳﺶ‌ﻫﺎی ﻣﻮﺳﺴﻪ ﺑﺮﮔﺰار ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.

ahmad بازدید : 1231 چهارشنبه 22 شهریور 1391 نظرات (0)

 

معرفت‌شناسی چیست؟

مقدمهٔ کوتاهی بر معرفت‌شناسی

کیث دی‌روس
دانشگاه یِیل، دانشکدهٔ فلسفه

من فرض می‌کنم که خیلی‌ها می‌دانند که معرفت‌شناسی شاخه‌ای از فلسفه است، ولی چیز بیشتری نمی‌دانند. (یعنی چیز بیشتری دربارهٔ این که معرفت‌شناسی چیست نمی‌دانند - بگذارید از حالا دچار شک نشویم!) پاسخ استاندارد و بسیار کوتاه به پرسش عنوان این متن این است که معرفت‌شناسی نظریهٔ معرفت است. در واقع، تا جایی که من می‌توانم بگویم، «معرفت‌شناسی» و «نظریهٔ معرفت» به جای هم به کار می‌روند؛ مثلاً در فهرست دروس دانشکده‌ها. پس معرفت‌شناسی شاخه‌ای از فلسفه است که به پرسش‌هایی دربارهٔ ماهیت، دامنه، و منابع معرفت می‌پردازد. در این نوشته مرور کوتاهی خواهیم داشت بر برخی از مباحثی که معرفت‌شناسان به آن می‌پردازند. این باید به شما درک بهتری از این که معرفت‌شناسی چیست بدهد و برای کسانی که می‌خواهند درسی در معرفت‌شناسی بگذرانند، روشن کند که چه انتظاری باید از آن داشته باشند. برای کسانی که خواهان مطالعهٔ بیشتر ....

ahmad بازدید : 790 چهارشنبه 22 شهریور 1391 نظرات (0)

«نیکولاس اوریت» و «آلیس فیشر» استادان فلسفه دانشگاه «وست آنجلیا»ی آمریکا حاصل تدریس‌های خود در معرفت‌شناسی را در کتابی گردآورند. مترجم فارسی نیز این اثر را همراه نقد آن در کتاب «نگاهی انتقادی به معرفت‌شناسی جدید» تدوین کرد.


ahmad بازدید : 3052 یکشنبه 22 مرداد 1391 نظرات (0)

 

 

 

 

 


در سال 1338 در روستاى دامنه از توابع فریدن اصفهان متولد شدم دوره دبستان را در همان روستا و دوره راهنمایى را در داران و سه سال هنرستان)  رشته برق  (را در تهران سپرى کردم، در سال سوم هنرستان به دلیل مسافرتى که به قم داشتم به حوزه علمیه و طلبگى علاقه مند شدم و تابستان همان سال (1356) وارد قم شدم و تحصیل رسمى طلبگى را از مهرماه سال 1356 در مدرسه رضویه شروع کردم
مجموع فعالیت هاى اینجانب تحت چهار عنوان قابل طرح است:
• تحصیل
• تدریس
• تألیف
• فعالیت فرهنگى و مدیریتى،
 

.

 

 

 

ahmad بازدید : 634 دوشنبه 22 خرداد 1391 نظرات (0)

 

پژوهشگاه حوزه و دانشگاه (مطالعات اسلامی و علوم انسانی)
نشست‌های گروه فلسفه علوم انسانی

پاییز 91

 

ردیف

عنوان نشست

سخنران

نام مرکز

تاریخ

1

درنگی در معناشناسی پارادایم‌- یک تفسیر تازه-

حمیدرضا حسنی

پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

12/7/91

2

فیزیک معاصر و امکانات فلسفی لازم برای تحلیل آن

مهدی گلشنی

دانشگاه شریف

26/7/91

3

قوانین طبیعت و شرطی‌های خلاف‌واقع

کاوه لاجوردی

پژوهشگاه دانش‌های بنیادین

10/8/91

4

اشکالات تبیین علّی عمل و پیامدهای آن برای علوم انسانی

مهدی ذاکری

دانشگاه تهران (پردیس قم)

24/8/91

5

امکان‌سنجی تحلیل معرفت؛ یک مناقشه‌ی پردامنه

مهدی علی‌پور

پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

8/9/91

6

امکان‌سنجی حجیت (اعتبار دینی) برای عناوین نوظهور

احمد مبلغی

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

22/9/91

7

دفاع از واقع‌گرایی مستقیم در باب ادراک حسی

یاسر پوراسماعیل

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

6/10/91

 

زمان: تمام جلسات در روزهای چهارشنبه ساعت 10- 12 صبح در اتاق جلسات پژوهشگاه برگزار می‌گردد.

مکان: قم- پردیسان- پژوهشگاه حوزه و دانشگاه (مطالعات اسلامی و علوم انسانی)- گروه فلسفه علوم انسانی 

شماره تلفن 2111361 -0251

ahmad بازدید : 6918 دوشنبه 21 فروردین 1391 نظرات (0)

 

 تحليل فناوري از منظر معرفت شناسي تكاملي
دكتر عبدالعلي رضايي  
ماهنامه انديشه دانشجو، شماره 62، بهمن 1383  ص 36
   
 زن و خانواده در مشروح مذاكرات قانون اساسي
مهدي پورحسين  
ماهنامه پيام زن، شماره 155، بهمن 1383  ص 260
 چکيده   
   
 نقش بيننده در فضاي نگارگري ايراني
دكتر محمد خزايي ، رضا افهمي  
دو فصلنامه مطالعات هنر اسلامي، شماره 1، پاييز و زمستان 1383  صص 17-30
 چکيده   
   
 نگاهي به برخي يافته هاي تجربي در تاييد فطري بودن زبان
هادي صمدي  
فصلنامه ذهن، شماره 20، زمستان 1383  ص 23
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 150kb]    
   
 برخي ديدگاه هاي جديد در باب « معرفت پيشيني »
عليرضا قائمي نيا  
فصلنامه ذهن، شماره 20، زمستان 1383  ص 43
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 97kb]    
   
 هرمنوتيك علوم انساني« درآمدي بر هرمنوتيك ويلهم ديلتاي»
سيد حميدرضا حسني  
فصلنامه انجمن معارف اسلامي، شماره 1، زمستان 1383  ص 83
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 140kb]    
   
 معرفت شناسي تطبيقي عشق الهي از ديدگاه مولوي و هربرت
دكتر عليرضا انوشيرواني ، فهيمه ناصري   
فصلنامه انديشه ديني، شماره 13، زمستان 1383  ص 7
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 112kb]    
   
  نشانه شناسي و معرفت ديني
عليرضا قائمي نيا  
فصلنامه كتاب نقد، شماره 33، زمستان 1383  ص 9
 چکيده   
   
 معرفت شناسي اجتماعي و كتابداري و اطلاع رساني
بهار رهادوست  
ماهنامه جهان كتاب، شماره 189، دي 1383  ص 10
   
 تكوين و تطور شيوه هاي تفكر در نخستين سده هاي اسلامي
سيد احمد هاشمي  
مجله تاريخ علم، شماره 2، پاييز 1383  ص 3
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 306kb]    
   
 نگاهي به عقلانيت و فراين باورسازي در معرفت شناسي معاصر
عليرضا قائمي نيا  
دو هفته نامه پگاه حوزه، شماره 148، شنبه 7 آذر 1383  ص 16
   
 طبيعيات عمر خيام
دكتر پرويز اذكائي   
دو فصلنامه آينه ميراث، شماره 26، پاييز 1383  ص 7
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 354kb]    
   
 بررسي تحليلي نسبت عرفان و سياست (مورد پژوهشي انديشه سياسي امام خميني)
محمد مهدي مجاهدي  
نامه مفيد، شماره 44، مهر و آبان 1383  ص 33
 چکيده   
   
 جهاني شدن انقلاب اطلاعاتي و تعليم و تربيت : با تاكيد بر ديدگاه ژ . ف . ليوتار
دكتر خسرو باقري  
فصلنامه نوآوري هاي آموزشي، شماره 8، تابستان 1383  ص 40
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 261kb]    
   
 ايمان از ديدگاه توماس آكوئيناس
لاله حقيقت ، قاسم كاكايي  
فصلنامه مقالات و بررسيها، شماره 76، 1383  صص 133-160
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 845kb]    
   
 نظريه مطابقت در صدق و پارادكس دروغگو
رضا رسولي شربياني  
فصلنامه مقالات و بررسيها، شماره 75، 1383  صص 201-217
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 455kb]    
   
 روش شناسي حكمت متعاليه
احمد ابوترابي  
معرفت فلسفي، شماره 4، تابستان 1383  ص 27
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 402kb]    
   
 اصطلاحات
فصلنامه ذهن، شماره 18، تابستان 1383  ص 143
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 153kb]    
   
 معرفت شناسي اخلاقي در جهان اسلام
دكتر محسن جوادي  
فصلنامه انديشه ديني، شماره 11، تابستان 1383  ص 7
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 58kb]    
   
 اصطلاح شناسي و مهندسي دانش
هلموت فلبر  مترجم: علي مهرامي
فصلنامه نامه فرهنگستان، شماره 23، تير 1383  ص 196
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 86kb]    
   
 گفتمان فلسفه فقه
عبدالحسين خسروپناه  
قبسات، شماره 32، تابستان 1383  ص 21
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 361kb]    
   
 آيا تجربه ديني مي تواند باور ديني را موجه كند ؟
بابك عباسي  
فصلنامه روش شناسي علوم انساني ، شماره 38، بهار 1383  ص 61
 چکيده   
   
 هرمنوتيك همچون معرفت شناسي
مرالد وستفال  مترجم: جمعه خان افضلي
ماهنامه معرفت، شماره 78، خرداد 1383  ص 82
 چکيده   
   
 مطالعات پايه: تحول تاريخي - گفتماني مفهوم امنيت
رضا خليلي  
فصلنامه مطالعات راهبردي، شماره 23، بهار 1383  صص 7-29
 چکيده   
   
 اصطلاحات (10)
فصلنامه ذهن، شماره 17، بهار 1383  ص 165
 چکيده   
   
 آنارشيسم معرفتي : ره آوردي از علم شناسي فايرابند
سيد عبدالحميد ابطحي  
فصلنامه ذهن، شماره 17، بهار 1383  ص 39
 چکيده   
   
 چيستي عقلانيت
عليرضا قائمي نيا  
فصلنامه ذهن، شماره 17، بهار 1383  ص 3
 چکيده   
   
 وجه معرفت شناختي پوزيتيويسم منطقي و جايگاه ان در مطالعات كتابداري و اطلاع رساني
عباس حري  
فصلنامه اطلاع شناسي، شماره 3، بهار 1383  ص 5
 چکيده   
   
 تاملات استاد در مساله ي واقع نمايي صور ادراكي
سيدعبدالحميد ابطحي‏  
قبسات، شماره 31، بهار 1383  ص 69
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 383kb]    
   
 رويكردهاي معرفت شناسي ديني
محمد تقي فعالي  
ماهنامه بازتاب انديشه، شماره 49، ارديبهشت 1383  ص 76
   
 جايگاه وجود شناختي و معرفت شناختي عقل فعال در فلسفه مشاء
محسن كديور ، نرگس شكوري  
نامه مفيد، شماره 41، فروردين و ارديبهشت 1383  ص 5
 چکيده   
   
 معرفت شناسي و ديدگاه اجتماعي - شناختي در علم اطلاع رساني
برگر يورلند  مترجم: مهدي خادميان
فصلنامه كتابداري و اطلاع رساني، شماره 23، پاييز 1382  ص 63
 چکيده   
   
 الگوهاي معرفتي - اجتماعي توسعه و موانع توسعه علوم اجتماعي جديد
دكتر يعقوب موسوي  
فصلنامه علمي و پژوهشي علوم انساني، شماره 45، زمستان 81 و بهار 1382  ص 231
 چکيده   
   
 كليات در ديدگاه معرفت شناسي و هستي شناسي افلاطون
ابوالحسن غفاري  
ماهنامه معرفت، شماره 76، فروردين 1383  ص 116
   
 معرفت شناسي كلاسيك و معرفت شناسي جهان سومي
دكتر مرتضي فتحي زاده  
پژوهشنامه فلسفه دين ، شماره 2، پاييز و زمستان 1382  ص 45
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 354kb]    
   
 وثاقت گرايي در توجيه
مسعود الوند  
پژوهشنامه فلسفه دين ، شماره 2، پاييز و زمستان 1382  ص 73
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 375kb]    
   
 چيستي ماهيت و احكام آن
دكتر بيوك عليزاده  
فصلنامه دين و ارتباطات، شماره 17، بهار 1382  ص 73
 چکيده   
   
 ساز و كار تفسير محكم و متشابه از ديدگاه معرفتشناسي كلامي
ناصر گذشته   
فصلنامه مقالات و بررسيها، شماره 74، 1382  صص 57-71
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 423kb]    
   
 دين و معرفت شناسي
آلوين پلنتينگا  مترجم: بهروز جندقي
ماهنامه معرفت، شماره 74، بهمن 1382  ص 77
   
 تاملي روش شناختي در بنيادهاي مكتب ايده آليسم
قدير نصري  
فصلنامه مطالعات راهبردي، شماره 21، پاييز 1382  صص 595-618
 چکيده   
   
 مفاهيم كلي
سيد محمود نبويان  
معرفت فلسفي، شماره 2، پاييز و زمستان 1382  ص 85
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 386kb]    
   
 تقسيم تحليلي و تركيبي قضايا
حسن عبدي  
معرفت فلسفي، شماره 2، پاييز و زمستان 1382  ص 233
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 330kb]    
   
 ثبوت و اثبات
دكتر منوچهر توسلي جهرمي  
فصلنامه دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران، شماره 62، زمستان 1382  ص 137
 چکيده   
   
 مباني معرفت شناسي حافظ
دكتر سيد حميدرضا علوي  
مجله مطالعات و پژوهش هاي دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه اصفهان، شماره 35، پاييز و زمستان 1382  صص 271-300
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 320kb]    
   
 پيش فرض هاي معرفت شناسي در مديريت اسلامي
ابوالفضل گاييني  
فصلنامه روش شناسي علوم انساني ، شماره 37، زمستان 1382  ص 69
 چکيده   
   
 حرفه گرايي جديد و مبناي معرفت شناختي آن
دكتر بهناز مرجاني ، دكتر فاطمه زيباكلام   
فصلنامه نوآوري هاي آموزشي، شماره 5، پاييز 1382  ص 103
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 773kb]    
   
 «معرفتشناسي اصلاح شده» و عقلانيت باورديني
قبسات، شماره 28، پاييز 1382  ص 8
 چکيده   
   
 عقلانيت باور ديني ، از نگاه برون گرايان
محمدعلي مبيني  
پژوهشنامه فلسفه دين ، شماره 1، بهار و تابستان 1382  ص 9
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 356kb]    
   
 طبيعت گرايي
دكتر رضا اكبري  
پژوهشنامه فلسفه دين ، شماره 1، بهار و تابستان 1382  ص 89
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 30kb]    
   
 پژوهشي در مفهوم بداهت
عباس احمدي سعدي  
پژوهشنامه فلسفه دين ، شماره 1، بهار و تابستان 1382  ص 137
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 30kb]    
   
 نظريه كياس در ژئومورفولوژي
دكتر محمدحسين رامشت  
فصلنامه جغرافيا و توسعه، شماره 1، تابستان 1382  ص 13
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 313kb]    
   
 اثبات پذيري گزاره هاي ديني
عبدالحسين خسروپناه  
قبسات، شماره 27، تابستان 1382  ص 2
 چکيده   
   
 سخن نخست
فصلنامه ذهن، شماره 14، تابستان 1382  ص 1
 چکيده   
   
 واقعگرايي غيرجزمي در فلسفه انتقادي پوپر
سيد عبدالحميد ابطحي  
فصلنامه ذهن، شماره 14، تابستان 1382  ص 2
 چکيده   
   
 دو نوع رئاليسم
عليرضا قائمي نيا  
فصلنامه ذهن، شماره 14، تابستان 1382  ص 3
 چکيده   
   
 رئاليسم هست شناختي و معرفتشناختي علامه طباطبايي
ولي الله عباسي   
فصلنامه ذهن، شماره 14، تابستان 1382  ص 5
 چکيده   
   
 معرفي كتاب: راهنماي نظريه معرفت
فصلنامه ذهن، شماره 14، تابستان 1382  ص 10
 چکيده   
   
 اصطلاحات (8)
فصلنامه ذهن، شماره 14، تابستان 1382  ص 11
 چکيده   
   
 ايرانشناسي ماركس گرا ضرورت بازانديشي
غلامعباس توسلي، حميد عبداللهي   
دو فصلنامه مطالعات جامعه شناختي، شماره 21، تابستان 1382  ص 12
 چکيده   
   
 شواهد معرفت شناختي
محمدعلي اسقايي  
نامه مفيد، شماره 36، خرداد و تير 1382  ص 131
 چکيده   
   
   
ahmad بازدید : 1326 دوشنبه 21 فروردین 1391 نظرات (0)

 

 معرفت شناسي زيبايي شناختي كانت
آرتا هاماواكي  مترجم: مصطفي اميري
كتاب ماه فلسفه، شماره 31، فروردين 1389  ص 87
مشاهده متن   [PDF 187kb]    
   
 روش شناسي حكمت اشراق
سيدمحمدعلي ديباجي  
فصلنامه حكمت و فلسفه، شماره 16، زمستان 1387  ص 115
مشاهده متن   [PDF 316kb]    
   
 نگاهي به مبادي و مسائل فلسفه اطلاعات لوچيانو فلوريدي
محمد خندان ، غلامرضا فدايي   
فصلنامه پژوهش هاي فلسفي - كلامي، شماره 39، بهار 1388  ص 5
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 307kb]    
   
 زيبايي شناسي كانت با تاكيد بر جايگاه اثر هنري در آراء او
يوسف شيخي  
دوفصلنامه زيباشناخت، شماره 21، نيمه دوم سال 1388  صص 273-290
   
 جايگاه علم تاريخ در حكمت مشاء
سيدابوالفضل رضوي  
فصلنامه تاريخ اسلام، شماره 37، بهار 1388  ص 67
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 200kb]    
   
 نقد دروني و بيروني تاريخ نگاري ابن كثير در البدايه و النهايه
دكتر حسن حضرتي ، منيره شريعت جو  
فصلنامه تاريخ اسلام، شماره 37، بهار 1388  ص 149
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 306kb]    
   
 زمينه گرايي معرفتي و سمانتيك جملات معرفتي
دكتر احمدرضا همتي مقدم  
پژوهشنامه فلسفه دين ، شماره 13، بهار و تابستان 1388  ص 35
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 402kb]    
   
 نقد نابرابر انگاري افراطي جنسيتي در معرفت شناسي فمينيستي
مهديه السادات مستقيمي  
مطالعات راهبردي زنان، شماره 46، زمستان 1388  ص 117
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 232kb]    
   
 هنر و معرفت شناسي
حسين عميد  
اطلاعات حكمت و معرفت، شماره 46، دي 1388  ص 25
مشاهده متن   [PDF 206kb]    
   
 بازخواني نقد معرفت شناسي كانت از ديدگاه استاد مطهري
مسعود اميد   
فصلنامه ذهن، شماره 35، تابستان و پاييز 1387  ص 21
   
 مقدمه اي بر معرفت شناسي در فلسفه اسلامي
شمس ايناني  مترجم: قدرت الله قرباني
فصلنامه ذهن، شماره 35، تابستان و پاييز 1387  ص 163
   
 جامعه شناسي علم تاريخ و تاريخ نگاري (طرح، نقد و بررسي نگرش فمينيستي)
مجيد كافي  
فصلنامه تاريخ اسلام، شماره 39، پاييز 1388  ص 113
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 261kb]    
   
 ابعاد معرفت شناختي فلسفه سياسي اسلام
دكتر احمد واعظي  
فصلنامه علوم سياسي، شماره 48، زمستان 1388  ص 7
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 175kb]    
   
 تفاوت علم و وجود ذهني در معرفت شناسي ملاصدرا و بررسي نتايج آن
دكتر مرتضي شجاري   
فصلنامه آينه معرفت، شماره 14، بهار 1387  ص 1
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 231kb]    
   
  انديشه هاي پسافمينيستي و مسئله ي كليت انساني
محمدامين قانعي راد، نعيما محمدي، جواد ابراهيمي خيرآبادي   
فصلنامه زن در توسعه و سياست (پژوهش زنان)، شماره 27، زمستان 1388  صص 115-138
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 265kb]    
   
 ارزش شناسي در فلسفه ارسطو
دكتر مجيد اكبري  
فصلنامه آينه معرفت، شماره 20، پاييز 1388  ص 99
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 260kb]    
   
 تاثير اصالت وجود در معرفت شناسي
احمد شه گلي  
سفير، شماره 11، پاييز 1388   ص 39
مشاهده متن   [PDF 221kb]    
   
 « راه چنين است و ديگر نيست » نقد امكان بازشناسي رويكرد كثرت گرايانه ديني در تعاليم جيني و بودايي
زرواني ، موسي پور   
فلسفه و كلام، شماره 83، پاييز و زمستان 1388  ص 69
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 196kb]    
   
 روش شناخت اجتماعي در قرآن
فاطمه امين پور  
دو فصلنامه اسلام و علوم اجتماعي، شماره 2، پاييز و زمستان 1388  ص 139
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 273kb]    
   
 مقايسه نظريه علم تصديقي يقيني سينوي و نظريه معرفت در معرفت شناسي جديد
دكتر مسعود اميد  
فصلنامه آينه معرفت، شماره 21، زمستان 1388  ص 61
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 183kb]    
   
 جدال نوگرايان و سنت گرايان در ايران
ايمان نمديان پور  
مطالعات فرهنگ - ارتباطات، شماره 8، زمستان 1388  ص 191
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 284kb]    
   
 معرفت به مثابه وجود: نظريه معرفت ملاصدرا (انگليسي)
حسين شيخ رضايي، محمدمنصور هاشمي  
فصلنامه جاويدان خرد، سال ششم، شماره 4، پاييز 1388  ص 19
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 155kb]    
   
 متافيزيك و معرفت شناسي علت در آثار غزالي (انگليسي)
اميراحسان كرباسي زاده  
فصلنامه جاويدان خرد، سال ششم، شماره 4، پاييز 1388  ص 43
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 167kb]    
   
 چالش هاي جامعه شناختي فراروي معرفت علمي و راه حل هاي ارائه شده
ابوالقاسم فاتحي ، ابراهيماخلاصي   
معرفت فلسفي، شماره 24، تابستان 1388  ص 173
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 647kb]    
   
 بررسي انتقادي مباني رويكرد پسامدرني به آموزش و پرورش
دكتر حجت صفار حيدري   
دوماهنامه دانشور رفتار، شماره 27، اسفند 1386  صص 29-38
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 216kb]    
   
 مباني معرفت شناسي زبان شناختي و تبيينِ علم تفسير
دكتر منصور هاشمي  
فصلنامه ادب پژوهي، شماره 9، پاييز 1388  صص 51-67
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 303kb]    
   
 بررسي همپايي معرفت و عمل در قرآن كريم
دكتر رمضان مهدوي آزادبني   
ماهنامه معارف، شماره 69، مهر 1388  ص 20
 چکيده   مشاهده متن    [HTML]    
   
 بررسي تطبيقي «فنا» و «نيروانا» در آموزه هاي بودا، كارلوس كاستاندا و مولانا
سيد عبدالحميد ضيايي  
دو فصلنامه پژوهش نامه فرهنگ و ادب، شماره 9، پاييز 1388  ص 258
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 237kb]    
   
 فازي سازي دموكراسي
علي ساعي   
جامعه شناسي تاريخي، سال اول، شماره 1، پاييز 1388  صص 167-191
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 250kb]    
   
 معرفت شناسي روش تدريس اكتشافي
دكتر عباس شكاري  
فصلنامه فرهنگ آموزش، شماره 13، 1388  ص 16
مشاهده متن   [PDF 251kb]    
   
 تبيين تعليم و تربيت اسلامي از ديدگاه علامه طباطبايي با تاكيد بر هدف ها و روش هاي تربيتي
دكتر اكبر صالحي، مصطفي يار احمدي  
دوفصلنامه تربيت اسلامي، شماره 7، پاييز و زمستان 1387  ص 23
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 317kb]    
   
 معرفت شناسي احساس در منظومه عرفاني بهاءولد و مولوي
دكتر مجتبي زرواني ، سيدماجد غروي نيستاني   
مجله مطالعات عرفاني، شماره 7، بهار و تابستان 1387  ص 147
مشاهده متن   [PDF 277kb]    
   
 كاظم تينا: لارنس استرن ايراني
منصوره تديني  
فصلنامه زبان و ادب پارسي، شماره 40، تابستان 1388  ص 39
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 356kb]    
   
 درآمدي بر نظريه پردازي هاي اثباتگرايانه و پسااثباتگرايانه در سياست و روابط بين الملل
دكتر عليرضا رضايي   
نشريه راهبرد ياس، شماره 18، تابستان 1388  ص 295
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 179kb]    
   
 شيخ محمود شبستري و انديشه فلسفي
محمد ايلخاني  
پژوهشنامه ادبيات و علوم انساني ، شماره 58، تابستان 1387  ص 1
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 215kb]    
   
 تعامل متقابل فلسفه و اصول فقه از منظر شهيد سيدمحمدباقر صدر
سيدمهدي موسوي   
ماهنامه معرفت، شماره 140، مرداد 1388  ص 53
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 468kb]    
   
 عقلانيت از منظر فلسفه معرفت شناسي
زهرا داورپناه  
فصلنامه ذهن، شماره 37، زمستان 1387 و بهار 1388  ص 27
   
 تحليل مبادي هستي شناختي و معرفت شناختي مسئله عدالت در انديشه استاد شهيد مطهري(ره)
عادل پيغامي   
دو فصلنامه مطالعات اقتصاد اسلامي، شماره 1، پاييز و زمستان 1387  ص 173
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 236kb]    
   
 تحقيق فمينيستي: مباني پارادايمي و مجادله هاي انتقادي
احمد محمدپور، داريوش بوستاني، رسول صادقي، مهدي رضايي   
فصلنامه زن در توسعه و سياست (پژوهش زنان)، شماره 25، تابستان 1388  ص 151
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 324kb]    
   
  مباني و مبادي انديشه سياسي شهيد صدر
فصلنامه حكومت اسلامي، شماره 50، زمستان 1387  ص 155
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 460kb]    
   
 كاوشي در مبناي معرفت شناسي تيلوريسم و پيامدهاي آن در مديريت آموزشي
دكتر محمدرضا سرمدي ، دكتر محمدجعفر پاك سرشت ،دكتر يداله مهرعلي زاده   
مجله پژوهش هاي مديريت ، شماره 3، 1388  صص 95-115
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 361kb]    
   
 نگاهي گذرا به نكات برجسته ي معرفت شناسي آلوين گلدمن
هادي صمدي  
فصلنامه ذهن، شماره 33، بهار 1388  ص 73
   
 همگرايي هنر و عرفان در فرهنگ ايراني اسلامي با نگاهي به ادب فارسي
دكتر حميدرضا سليمانيان  
فصلنامه تخصصي زبان و ادبيات فارسي، شماره 21، بهار 1388  ص 58
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 213kb]    
   
 فطرت و معرفت شناسي
مسعود اميد  
اطلاعات حكمت و معرفت، شماره 39، خرداد 1388  ص 44
مشاهده متن   [PDF 229kb]    
   
 علم حضوري نفس به بدن و خروج از ايدئاليسم مطلق
فيليپ (علي) لنسل ، دكتر حسين غفاري  
پژوهشنامه فلسفه دين ، شماره 12، پاييز و زمستان 1387  ص 121
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 256kb]    
   
 وجود شناسي و معرفت شناسي عقل نزد پروكلوس
دكتر محمد ايلخاني ، مزدك رجبي   
ماهنامه طوبي، شماره 33، ارديبهشت و خرداد 1388  ص 61
   
 وجودشناسي و معرفت شناسي عقل نزد پروكلوس
دكتر محمد ايلخاني ، مزدك رجبي  
فصلنامه آينه معرفت، شماره 12، پاييز 1386  ص 61
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 243kb]    
   
 معرفت شناسي و رفتار اطلاع جويي : نتايج يك پژوهش كمي
م . خسروجردي  
پژوهشنامه پردازش و مديريت اطلاعات، شماره 56، زمستان 1387  ص 29
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 225kb]    
   
 اجتماع دو منظر اصالت ماهيت و اصالت وجود در نظريه اصالت پديداري معنا
عباس جوارشكيان  
فلسفه و كلام، شماره 81، پاييز و زمستان 1387  ص 101
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 198kb]    
   
 ساخت گرايي و عرفان تطبيقي
مهدي ميرابيان تبار   
فصلنامه اديان و عرفان، شماره 19، بهار 1388  ص 89
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 253kb]    
   
 گذري بر معرفت شناسي حكمت متعاليه
دكتر حامد ناجي اصفهاني  
فصلنامه انديشه ديني، شماره 30، بهار 1388  صص 125-136
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 145kb]    
   
 نقش معرفت شناسي در معرفت ديني
ايجاد حسين حسن مجتبي  
فصلنامه كوثر معارف، شماره 9، بهار 1388  ص 113
   
 نشان واره هاي سكولاريزاسيون (عرفي شدن)
محمد جواد نوروزي  
فصلنامه حكومت اسلامي، شماره 51، بهار 1388  صص 99-132
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 723kb]    
   
 معرفت شناسي رئاليستي اصول فلسفه و روش رئاليسم و چند دشواري مبنايي در آن
مسعود اميد   
فصلنامه حكمت و فلسفه، شماره 12، زمستان 1386  ص 9
   
 پارادوكس هاي آموزش روش شناسي علم سياست در ايران؛ برخي راهكارهاي عمل گرايانه
دكتر كاووس سيدامامي  
دانش سياسي، شماره 7، بهار و تابستان 1387  ص 123
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 255kb]    
   
 تفكر انتقادي چالشي رد برابر استقلال به عنوان هدف آموزشي
دكتر صغري دژگاهي  
فصلنامه انديشه هاي نوين تربيتي، شماره 14، بهار و تابستان 1387  ص 63
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 292kb]    
   
 امكان دست يابي به معرفت عقلي در حوزه دين
محمد حسين زاده   
معرفت فلسفي، شماره 21، پاييز 1387  ص 11
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 657kb]    
   
 معرفت شناسي باستانشناسي
اطلاعات حكمت و معرفت، شماره 24، اسفند 1387  ص 82
مشاهده متن   [PDF 101kb]    
   
 نظريه هرمنوتيكي- اگزيستانسيال رافائل كاپرو درباره اطلاعات
محمد خندان، دكتر عباس حري   
فصلنامه كتابداري و اطلاع رساني، شماره 44، زمستان 1387  ص 133
 چکيده   
   
 درآمدي بر معرفت شناسي صدرالمتالهين و دلالتهاي تربيتي آن
مهدي مظاهري ، رضاعلي نوروزي ، دكتر حسنعلي بختيار نصرآبادي  
مجله علوم انساني، شماره 73، بهمن و اسفند 1387  ص 61
   
ahmad بازدید : 2236 دوشنبه 21 فروردین 1391 نظرات (0)

 

 ارزيابي كاربرد هرمنوتيك در پژوهش هاي سياسيِ اسلامي
هرام اخوان كاظمي  
فصلنامه سياست دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران، شماره 8، زمستان 1387  ص 55
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 256kb]    
   
 مسئله و حل مسئله در ارتباطات بي نفرهنگي: معرف تشناسي زبان و ارتباط مؤثر
حميد عبداللهيان   
تحقيقات فرهنگي ايران ، شماره 4، زمستان 1387  ص 21
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 356kb]    
   
 نگاهي به جغرافياي معرفت شناسي غرب
تحقيق و تدوين ك رحمت الله رضايي   
فصلنامه معارف عقلي، شماره 10، تابستان 1387  ص 115
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 339kb]    
   
 تاثير ديدگاه هاي معرفت شناسي بر فعاليت هاي ياددهي ـ يادگيري در نظام آموزش باز و از راه دور
دكتر محمد هاشم رضايي، دكتر محمد جعفر پاك سرشت  
فصلنامه انديشه هاي نوين تربيتي، شماره 16، زمستان 1387  ص 9
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 221kb]    
   
  گذار از حصارهاي شيشه‎اي معرفت شناسي با تاكيد بر الزامات زبان‎شناختي علوم ميان رشته‎اي
علي اصغر پور عزت   
فصلنامه مطالعات ميان رشته اي در علوم انساني، شماره 1، زمستان 1387  ص 91
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 170kb]    
   
 ارزش و گزاره هاي ارزشي از ديدگاه محقق خراساني
مهدي كريمي   
معرفت فلسفي، شماره 20، تابستان 1387  ص 165
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 465kb]    
   
 معرفت شناسي تجربه ديني
كيت يندل  مترجم: علي حقي
كتاب ماه دين، شماره 134، آبان و آذر 1387  ص 38
مشاهده متن   [PDF 182kb]    
   
 حدس و فكر : ساختار بسط تدريجي معرفت شناسي ابن سينا
ديمتري گاتاس  مترجم: رحمت الله كريم زاده
مجله تخصصي دانشگاه علوم اسلامي رضوي، شماره 29، پاييز 1387  ص 179
مشاهده متن   [PDF 207kb]    
   
 معرفت شناسي زن و نوآوري
ابراهيم فياض  
دو هفته نامه پگاه حوزه، شماره 247، دي 1387  ص 2
مشاهده متن    [HTML]    
   
 شيوه تسامح و مباني آن در تربيت نبوي
دكتر خسرو باقري  
فصلنامه تعليم و تربيت، شماره 95، پاييز 1387  ص 9
مشاهده متن   [PDF 327kb]    
   
 معرفت شناسي بنيان هاي آرمان خواهي در فرهنگ سياسي ايراني
دكتر مسعود غفاري  
فصلنامه راهبرد فرهنگ، شماره 3، پاييز 1387  ص 40
 چکيده   
   
 عقل فعال ابن سينا در نظر توماس آكوئيناس
دكتر سيدمحمدعلي ديباجي، محمدتقي جان محمدي  
فصلنامه آينه معرفت، شماره 17، زمستان 1387   ص 21
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 207kb]    
   
 تـقريـري جديد از ديـدگاه ويـليام آلـستون در بـاب اعتبار معرفت شناختي تجربه ديني
دكتر عبدالرسول كشفي، محمدصالح زارع پور  
فصلنامه آينه معرفت، شماره 17، زمستان 1387   ص 151
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 263kb]    
   
 وحي در خانه عنكبوت (تحليل ذاتي و عرضي ديدگاه دكتر سروش)
عليرضا قائمي نيا  
قبسات، شماره 47، بهار 1387  ص 87
 چکيده   
   
 موضوع علم اقتصاد اسلامي
سيدحسين ميرمعزي  
فصلنامه اقتصاد اسلامي، شماره 28، زمستان 1386  ص 7
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 369kb]    
   
 مباني هستي شناسي و معرفت شناسي در تدوين اصطلاح نامه ي پزشكي ايراني و اسلامي
كتاب ماه علوم و فنون، سال دوم، شماره 18، مهر 1387  ص 6
مشاهده متن   [PDF 390kb]    
   
 از وحدت وجود تا رياضيات جهاني : مطالعه اي تطبيقي در معرفت شناسي ملاصدرا و دكارت
محمد جواد محمدي  
قلم ، شماره 6، پاييز - زمستان 1386  ص 77
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 225kb]    
   
 اعتدال گرايي در معرفت شناسي معاصر و پيامدهاي آن در معرفت شناسي ديني
محمدعلي مبيني   
فصلنامه نقد و نظر، شماره 50، بهار و تابستان 1387  ص 2
مشاهده متن   [PDF 402kb]    
   
 آموزه ايمان مي آورم تا بفهمم
زهرا پورسينا  
فصلنامه پژوهش هاي فلسفي - كلامي، شماره 33، پاييز 1386  ص 3
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 215kb]    
   
 تحول گرايي عرفان و سياست در حكمت متعاليه
غلامرضا اسم حسيني  
فصلنامه علوم سياسي، شماره 43، پاييز 1387  ص 187
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 188kb]    
   
 مشاهده عقلي در معرفت شناسي ملاصدرا
دكتر محسن كديور ، سعيده فخار نوغاني  
فصلنامه انديشه ديني، شماره 28، پاييز 1387  ص 31
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 232kb]    
   
 پيوند عرفان و سياست از منظر عزيزالدين نسفي
داود فيرحي ، مهدي فدائي مهرباني   
دوفصلنامه پژوهش سياست نظري، شماره 4، بهار و تابستان 1386  ص 47
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 211kb]    
   
 نقد نسبيت گرايي در تئوري قبض و بسط
هاجر بردبار  
فصلنامه كتاب نقد، شماره 46، بهار 1387  ص 163
   
 مفاهيم بديهي و نظري ، معيار بداهت : مبناگروي ويژه متفكران مسلمان در حوزه مفاهيم
محمد حسين زاده   
معرفت فلسفي، شماره 19، بهار 1387  ص 61
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 851kb]    
   
 عقلانيت در فلسفه دكارت
حسن عبدي  
معرفت فلسفي، شماره 19، بهار 1387  ص 213
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 627kb]    
   
 استعاره راه : معرفت شناسي صدرايي و تبيين هستي شناختي سازمان
دكتر علي اصغر پورعزت ، سيدمحمدحسين هاشميان   
پژوهشنامه فلسفه دين ، شماره 10، پاييز و زمستان 1386  ص 149
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 178kb]    
   
 ديدگاههاي معرفت شناسي نسبت به راهبردهاي يادي يادگيري در نظام آموزش باز و از راه دور
دكتر محمدهاشم رضايي ، دكتر محمد جعفر پاك سرشت ، دكتر محمود صفايي مقدم  
دوماهنامه دانشور رفتار، شماره 30، شهريور 1387  صص 29-44
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 347kb]    
   
 مقايسه اهداف تعليم و تربيت از ديدگاه ايده آليسم و پراگماتيسم
دكتر محمدحسن ميرزامحمدي ، حميد عليين ، غفور حسني  
دوماهنامه دانشور رفتار، شماره 30، شهريور 1387  صص 45-52
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 208kb]    
   
 بررسي جايگاه مطالعات زيباشناختي موسيقي ايران در دوره اسلامي
پويا سرابي   
فصلنامه هنر، شماره 75، بهار 1387  ص 256
 چکيده   
   
 نقش خيال در معرفت شناسي و دين شناسي صدرالمتالهين
دكتر مريم صانع پور  
پژوهشنامه فلسفه دين ، شماره 11، بهار و تابستان 1387  ص 83
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 151kb]    
   
 هنر و معرفت نزد افلوطين
يحيي بوذري نژاد،عليرضا غفاري ، دكتر سعيد بيناي مطلق  
پژوهشنامه فلسفه دين ، شماره 11، بهار و تابستان 1387  ص 35
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 229kb]    
   
 مساله اذهان ديگر و راه حل تمثيلي
محمد سعيدي مهر ، معصومه سهرابي  
فصلنامه مقالات و بررسيها، شماره 87، 1387  ص 81
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 204kb]    
   
 روش شناسي علوم قرآن از منظر فلسفه علم
دكتر ابراهيم فتح الهي   
پژوهشنامه فلسفه دين ، شماره 9، بهار و تابستان 1386  ص 151
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 236kb]    
   
 پوست نه پوستين: هستي شناسي و معرفت شناسي در علوم سياسي
ديويد مارش و پاول فورلانگ  مترجم: دكتر سيدعلي ميرموسوي
فصلنامه علوم سياسي، شماره 42، تابستان 1387  ص 32
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 235kb]    
   
 درآمدي بر معرفت شناسي سهروردي و دلالت هاي تربيتي آن
سيدحسن هاشمي اردكاني،رضاعلي نوروزي،دكتر حسنعلي بختيار نصرآبادي  
دوفصلنامه تربيت اسلامي، شماره 6، بهار و تابستان 1387  ص 161
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 305kb]    
   
 معرفت شناسي فيلسوفان مسلمان
پريش كوششي  
كتاب ماه فلسفه، شماره 5، بهمن 1386  ص 91
مشاهده متن   [PDF 125kb]    
   
 زبان خيال و معرفت شناسي مشترك در حكايت ني مولوي ، « جنگ بادي » كولريج و قصيده المواكب جبران خليل جبران  (انگليسي)
فاضل اسدي امجد  
مجله مطالعات عرفاني، شماره 5، بهار و تابستان 1386  ص 13
مشاهده متن   [PDF 190kb]    
   
 معرفت شناسي عشق و نوآوري
ابراهيم فياض   
دو هفته نامه پگاه حوزه، شماره 236، مرداد 1387  ص 2
مشاهده متن    [HTML]    
   
 چرا گذشت ؟ چرا فراموش كردن ؟
حسن يوسفي اشكوري   
ماهنامه بازتاب انديشه، شماره 96، فروردين 1387  ص 46
 چکيده   
   
 مبادي هستي شناسي و معرفت شناسي نگاه نمادين به جهان
غلامرضا اعواني  
ماهنامه بازتاب انديشه، شماره 96، فروردين 1387  ص 83
   
 رويكرد جديد آلستون به معرفت شناسي باور
محمدعلي مبيني  
ماهنامه بازتاب انديشه، شماره 96، فروردين 1387  ص 89
   
 روايي در تحقيق كيفي
دكتر ابوالحسن فقيهي ، محسن عليزاده   
مديريت فرهنگ سازماني، شماره 9، تابستان 1384  ص 5
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 418kb]    
   
 پژوهش هنر و هرمنوتيك
دكتر عباس منوچهري  
فصلنامه پژوهشنامه فرهنگستان هنر، شماره 7، بهمن و اسفند 1386  ص 17
 چکيده   
   
 تحريري نو از چيستي تصديق در نزد منطق دانان مسلمان
محمدعلي عباسيان چالشتري  
فصلنامه پيك نور (علوم انساني)، سال پنجم، شماره 5، زمستان 1386  ص 2
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 238kb]    
   
 درآمدي بر هرمنوتيك و انواع آن
سيدمحمد موسوي  
فصلنامه پيك نور (علوم انساني)، سال پنجم، شماره 5، زمستان 1386  ص 50
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 176kb]    
   
 نظام امنيتي؛ چارچوبي بديل براي مطالعه سياست مقايسه‏اي
رضا خليلي  
فصلنامه مطالعات راهبردي، شماره 39، بهار 1387  صص 5-41
 چکيده   
   
 عرفان و سياست
دكتر محمدجواد رودگر  
فصلنامه اديان و عرفان، شماره 15، بهار 1387  ص 35
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 219kb]    
   
 معركه جريان ها
عبدالحسين خسروپناه  
ماهنامه زمانه، شماره 65، بهمن 1386  ص 62
 چکيده   
   
 فضا و زمان در انديشه كانت
محمد مباشري  
فصلنامه ذهن، شماره 30، تابستان 1386  ص 115
 چکيده   
   
 درآمدي بر ارتباط نظام معرفت شناختي و هستي شناختي عزيز نسفي
مهدي فدايي مهرباني   
فصلنامه پژوهش هاي فلسفي - كلامي، شماره 35، بهار 1387  ص 133
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 269kb]    
   
 كاركرد گفتمان فقهي در مثنوي مولوي
غلامعلي فلاح حبيب الله عباسي  
فصلنامه ادب پژوهي، شماره 4، بهار 1387  ص 65
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 184kb]    
   
 تحليل معرفت و چالش هاي معاصر
محمد حسين زاده   
معرفت فلسفي، شماره 17، پاييز 1386  ص 11
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 417kb]    
   
 روش علمي نيوتن در اصول
سعيد زيبا كلام  
فصلنامه فلسفه، سال سي و پنجم، شماره 4، زمستان 1386  ص 7
 چکيده   
   
 پويايي هاي روش ‏شناخت در روابط بين الملل جنبش‏هاي قومي
مهدي ميرمحمدي  
فصلنامه مطالعات راهبردي، شماره 38، زمستان 1386  صص 669-696
 چکيده   
   
 زمان و مكان در منظومه معرفت شناختي كانت
سيدمحمداسماعيل سيدهاشمي  
فصلنامه آينه معرفت، شماره 9، پاييز و زمستان 1385  ص 101
 چکيده   
   
 عقلانيت معرفت : نگاهي گذرا به پي آمد رويكرد قدما در معرفت شناسي
محمد حسين زاده  
فصلنامه معارف عقلي، شماره 6، تابستان 1386  ص 19
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 136kb]    
   
 نقد شالوده شكنانه در عرصه هنر و زيبايي شناسي
دكتر حسينعلي نوذري   
فصلنامه پژوهشنامه فرهنگستان هنر، شماره 5، مهر و آبان 1386  ص 65
 چکيده   
   
 معرفت شناسي زمان در آراي آگوستين
رضا عليزاده ممقاني  
فصلنامه ذهن، شماره 29، بهار 1386  ص 89
 چکيده   
   
  مقايسه شيوه هاي تدريس و تعامل آموزگاران داراي مدرك كارشناسي آموزش ابتدايي با آموزگاران داراي مدرك كارشناسي در ساير رشته ها
احمدرضا نصر ، سيد احمد بحراني ، بي بي عشرت زماني  
روانشناسي و علوم تربيتي ، سال سي و هفتم، شماره 4، زمستان 1386  ص 33
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 243kb]    
   
 فهم روشنفكران مشروطه‏خواه از مفهوم مدرنيته
علي بيگدلي  
پژوهشنامه ادبيات و علوم انساني ، شماره 51، پاييز 1385  ص 29
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 271kb]    
   
ahmad بازدید : 1513 دوشنبه 21 فروردین 1391 نظرات (0)

 

  معرفت شناسي و مدل سازي در ژئومورفولوژي
محمدحسين Ramesht , سيد عبدالعلي كمانه ,صمد فتوحي   
فصلنامه پژوهش هاي جغرافيايي، شماره 60، تابستان 1386  ص 31
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 226kb]    
   
  جستاري در نارسايي هاي تجربي دانش باستان شناسي
حكمت الله ملا صالحي   
فصلنامه علمي پژوهشي دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران، شماره 184، 1386  ص 6
 چکيده   
   
 انسان شناسي حكمت خالده به روايت سيدحسين نصر
عبدالله نصري  
قبسات، شماره 44، تابستان 1386  ص 87
 چکيده   
   
 عقلانيت نقادانه و منطق موقعيت : رهيافتي كارآمد براي روش شناسي دانش آموزش و پرورش
دكتر علي پايا  
فصلنامه نوآوري هاي آموزشي، شماره 21، پاييز 1386  ص 11
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 280kb]    
   
 بررسي آموزش روش شناسي پژوهش در روان شناسي و علوم تربيتي در ايران
دكتر حسين لطف آبادي ، وحيده نوروزي ، نرگس حسيني   
فصلنامه نوآوري هاي آموزشي، شماره 21، پاييز 1386  ص 109
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 237kb]    
   
 درآمدي به مباني اسلامي روش تحقيق
دكتر جميله علم الهدي   
فصلنامه نوآوري هاي آموزشي، شماره 21، پاييز 1386  ص 173
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 193kb]    
   
 بررسي نقد كانت بر برهان وجودي اثبات وجود خداوند
دكتر سيدمسعود سيف  
پژوهشنامه فلسفه دين ، شماره 7، بهار و تابستان 1385  ص 5
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 386kb]    
   
 توجيه معرفت شناختي از ديدگاه ويتگنشتاين متاخر ، از مبناگرايي تا زمينه گرايي
دكتر محمدحسين مهدوي نژاد ، دكتر بيوك عليزاده ، دكتر رضا محمدزاده   
پژوهشنامه فلسفه دين ، شماره 7، بهار و تابستان 1385  ص 21
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 596kb]    
   
 نگاهي انتقادي به مباني معرفت شناسي فمنيسم
عباسعلي اميري  
ماهنامه معرفت، شماره 121، دي 1386  ص 85
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 647kb]    
   
 بررسي و نقد مسئله معيار از ديدگاه چيزلم
جواد عابديني  
ماهنامه معرفت، شماره 121، دي 1386  ص 103
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 622kb]    
   
 پيش فرضهاي تقاضا از نظر برخي اقتصاددانان مسلمان و بازنگري آنها (تحليل معرفت شناختي مطلوبيت)
حجت الاسلام حسن آقانظري   
پژوهشهاي رشد و توسعه پايدار (پژوهشهاي اقتصادي)، سال هفتم، شماره 4، زمستان 1386  صص 99-118
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 177kb]    
   
 تبيين فلسفي از رويكرد مكانيكي و آشوب در تئوري سازمان به همراه رويكرد فلسفه اسلامي به تئوري سازمان
ابوالفضل گاييني  
فصلنامه روش شناسي علوم انساني ، شماره 53، زمستان 1386  ص 3
 چکيده   
   
 مقدمه اي بر هرمنوتيك در قلمرو شناخت سازمان و مديريت
سيدمحمدحسين هاشميان ، دكتر علي اصغر پورعزت  
فصلنامه روش شناسي علوم انساني ، شماره 53، زمستان 1386  ص 4
 چکيده   
   
 سخن مدير مسئول
دوفصلنامه مطالعات قرآن و حديث، شماره 1، پاييز و زمستان 1386  ص 5
 چکيده   
   
 شهود عرفاني و ارزش معرفت شناختي آن
دكتر محسن جوادي ، عليرضا معظمي گودرزي  
فصلنامه انديشه ديني، شماره 25، زمستان 1386  ص 91
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 294kb]    
   
 جايگاه خمس در اقتصاد اسلامي
دكتر عليرضا فيض   
مطالعات فقه و حقوق اسلامي ، شماره 10، زمستان 1386  ص 101
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 201kb]    
   
 مبنا گروي ابن سينا
دكتر محمد رضا محمد زاده  
دو فصلنامه تخصصي حكمت سينوي (مشكوة النور)، شماره 39، بهار و تابستان 1387  ص 25
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 210kb]    
   
 تحليل مساله «معنا» در گلشن راز شبستري
مهديه سادات مستقيمي  
فصلنامه انديشه نوين ديني، شماره 11، زمستان 1386  ص 71
 چکيده   
   
 چرخش از عالم دوقطبي به جهان سه درجه اي
دكتر جميله علم الهدي   
فصلنامه نوآوري هاي آموزشي، شماره 20، تابستان 1386  ص 149
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 179kb]    
   
 روابط ديكتاتور شرق با جمهوري وايمار و نازي ها
علي بيگدلي   
ماهنامه زمانه، شماره 60، شهريور 1386  ص 56
 چکيده  
 اسلام شناسي و ايران شناسي از نگاه ژرمن ها
شهرام تقي زاده انصاري   
ماهنامه زمانه، شماره 60، شهريور 1386  ص 70
 چکيده   
   
 معرفت شناسي ادراك عقلي از نظر ملاصدرا
دكتر سحر كاوندي  
پژوهشنامه فلسفه دين ، شماره 6، پاييز و زمستان 1384  ص 89
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 189kb]    
   
 كاستي هاي معرفت شناسي و روش شناسي در مقالات پژوهشي روان شناسي در ايران
دكتر حسين لطف آبادي   
فصلنامه روش شناسي علوم انساني ، شماره 51، تابستان 1386  ص 9
 چکيده   
   
 عقل از منظر معرفت شناسي
محمد حسين زاده   
معرفت فلسفي، شماره 16، تابستان 1386  ص 11
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 794kb]    مشاهده متن    [HTML]    
   
 مسئله معيار ؛ چالش ها و رهيافت ها
رحمت الله رضايي  
معرفت فلسفي، شماره 16، تابستان 1386  ص 61
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 667kb]    مشاهده متن    [HTML]    
   
 فضايل فكري ؛ جستاري در معرفت شناسي تنظيمي
جيسون بائر  مترجم: رسول تيموري
كتاب ماه فلسفه، شماره 2، آبان 1386  ص 60
مشاهده متن   [PDF 166kb]    
   
 اصول عملي معرفت شناسي
محمدعلي عباسيان   
فصلنامه حكمت و فلسفه، شماره 9، بهار 1386  ص 25
 چکيده   
   
 تاثير مباني نفس شناختي ملاصدرا بر معرفت شناسي او
ناصر مؤمني  
فصلنامه انديشه ديني، شماره 24، پاييز 1386  ص 111
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 182kb]    
   
 اخلاق حرفه اي در مديريت كيفيت فراگير
دكتر محمدرضا سرمدي، عذرا شالباف  
اخلاق در علوم و فناوري، شماره 4، پائيز و زمستان 1386  ص 99
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 166kb]    
   
 ديدگاه معرفت شناختي وينگنشتاين
جواد رقوي   
مجله تخصصي دانشگاه علوم اسلامي رضوي، شماره 24، تابستان 1386  ص 155
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 348kb]    
   
 فلسفه انتقادي عشق
ليلا تهران پور  
فصلنامه كتاب نقد، شماره 43، تابستان 1386  ص 241
 چکيده   
   
  مقايسه دو ديدگاه درونگرايي و برونگرايي در مساله معرفت خداوند از نظر ويليام آلستون
فريبا مومني   
فصلنامه علمي پژوهشي دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تهران، شماره 183، 1386  ص 9
 چکيده   
   
 درآمدي بر تعليم و تربيت و مباني آن از ديدگاه غزالي
دكتر حسن علي بختيار نصرآبادي، رضاعلي نوروزي و محمد رحمان پور  
دوفصلنامه تربيت اسلامي، شماره 4، بهار و تابستان 1386  ص 193
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 359kb]    
   
 رويكرد جديد آلستون به معرفت شناسي باور
محمدعلي مبيني   
فصلنامه نقد و نظر، شماره 46، بهار و تابستان 1386  ص 198
   
 عينيت يابي طرفي در پژوهش هاي تاريخي
دكتر علي رضا ملايي تواني  
فصلنامه مطالعات و تحقيقات تاريخي، شماره 14، پاييز و زمستان 1385  صص 87-102
 چکيده   
   
 بررسي تحليلي كوجيتوي دكارت و انسان معلق ابن سينا
يوسف شاقول   
فصلنامه مقالات و بررسيها، شماره 83، 1386  ص 47
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 412kb]    
   
 مقدمه اي بر مطالعات پسااستعماري
جليل كريمي   
فصلنامه زريبار، شماره 63، بهار 1386  ص 5
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 414kb]    
   
 تحليل انتقادي نظريه عقول در حكمت متعاليه
دكتر محسن كديور ، مريم سالم   
نشريه دانشكده ادبيات و علوم انساني دانشگاه تبريز، شماره 199، تابستان 1385  ص 155
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 131kb]    
   
  ابداعات فارابي در مفهوم و كاركرد تخيل
حسن بلخاري   
پژوهشنامه ادبيات و علوم انساني ، شماره 54، تابستان 1386  ص 75
 چکيده   
   
 چيستي مكاشفه و تجربه عرفاني از ديدگاه ابن سينا
طدكتر بيوك عليزاده ، عباس احمدي سعدي  
فصلنامه انديشه ديني، شماره 23، تابستان 1386  ص 1
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 202kb]    
   

 درآمدي بر روش شناسي انديشه سياسي در دوره ميانه تمدن اسلامي
داود فيرحي  
فصلنامه سياست دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران، شماره 1، بهار 1386  ص 77
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 252kb]    
   
 حكمت و فلسفه : بازشناسي تعريف بر اساس فلسفه ملاصدرا
رحيم قرباني  
معرفت فلسفي، شماره 15، بهار 1386  ص 225
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 291kb]    
   
 نظريه معرفت شناسي اصالت معنا
ابراهيم فياض   
دو هفته نامه پگاه حوزه، شماره 212، مرداد 1386  ص 2
 چکيده   مشاهده متن    [HTML]    
   
 معرفت شناسي عرفان
بهاءالدين خرمشاهي  
فصلنامه آفتاب اسرار، شماره 1، بهار 1386  ص 3
مشاهده متن   [PDF 332kb]    
   
 اركان معرفت در حكمت متعاليه
مرتضي كشاورز  
فصلنامه انديشه نوين ديني، شماره 8، بهار 1386  ص 83
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 259kb]    
   
  نظريه تشابه در آثار آلبرتوس كبير و توماس آكوئيني
محمد ايلخاني  
فصلنامه فلسفه، سال سي و پنجم، شماره 1، بهار 1386  ص 1
 چکيده   
   
 درآمدي بر نظريه فطرت
عباس احمدي سعدي   
پژوهشنامه فلسفه دين ، شماره 5، بهار و تابستان 1384  ص 173
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 222kb]    
   
 از زيباشناسي تا معرفت شناسي
ابراهيم فياض  
دو هفته نامه پگاه حوزه، شماره 208، شنبه 12 خرداد 1386  ص 2
مشاهده متن    [HTML]    
   
 بينش و نگرش در تاريخ نگاري اسلامي
سيدابوالفضل رضوي   
قبسات، شماره 42، زمستان 1385  ص 5
 چکيده   
   
 جايگاه خيال در معرفت شناسي رمانتيسيسم و عرفان اسلامي
فاضل اسدي امجد  
فصلنامه پژوهش ادبيات معاصر جهان، شماره 37، بهار 1386  ص 5
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 221kb]    
   
 رابطه باورهاي معرفت شناختي و انگيزشي دانش آموزان تيزهوش درباره فرآيند يادگيري و دانش رياضي
اصغر رضويه ،مرتضي لطيفيان ، ديبا سيف  
روانشناسي و علوم تربيتي ، سال سي و هفتم، شماره 1، بهار 1386  ص 5
 چکيده   
   
 مباحث معرفت شناسي از علم اقتصاد
دكتر حسين ميرجليلي   
ماهنامه پژوهشگران، شماره 11، بهمن و اسفند 1385  ص 14
مشاهده متن   [PDF 460kb]    
   
 نقد و بررسي نظريه مثل افلاطون
دكتر عبدالله نيك سيرت  
فصلنامه خردنامه صدرا، شماره 46، زمستان 1385  ص 48
 چکيده   
   
 خود مستشرق بيني
دكتر رضا افهمي  
كتاب ماه هنر، شماره 100، آذر و دي 1385  ص 50
 چکيده   
   
 معرفت شناسي روش تدريس اكتشافي
دكتر عباس شكاري  
فصلنامه فرهنگ آموزش، شماره 5، زمستان 1385   ص 16
مشاهده متن   [PDF 174kb]    
   
 علم ديني و سنتي از نگاه دكتر نصر
منوچهر دين پرست  
فصلنامه ذهن، شماره 26، تابستان 1385  ص 57
 چکيده   
   
 وجودشناسي عرفاني
زكريا بهارنژاد  
فصلنامه پژوهش هاي فلسفي - كلامي، شماره 30، زمستان 1385  ص 89
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 252kb]    
   
 كاركرد متخيله در دريافت امور عيني از ديدگاه ابن سينا
حميدرضا خادمي  
فصلنامه پژوهش هاي فلسفي - كلامي، شماره 30، زمستان 1385  ص 117
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 258kb]    
   
 معرفت شناسي تطبيقي نظارت و ارزشيابي از يدگاه مديريت غربي با مديريت علوي
دكتر عباس شكاري   
مجله علوم انساني، شماره 63، خرداد و تير 1385  ص 107
 چکيده   
   
 اباحه گري آفت دين داري
علي نصيري  
فصلنامه كتاب نقد، شماره 40، پاييز 1385  ص 3
 چکيده   
   
ahmad بازدید : 1738 دوشنبه 21 فروردین 1391 نظرات (0)

 

 تعريف ملاصدرا از مابعدالطبيعه و لوازم معرفت شناختي آن
رضا اكبريان  
فصلنامه پژوهش هاي فلسفي - كلامي، شماره 26، زمستان 1384  ص 47
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 300kb]    
   
 هرمنوتيك ، پيش زمينه هاي و تحولات آن
سيدمحمد موسوي   
فصلنامه پژوهش هاي فلسفي - كلامي، شماره 26، زمستان 1384  ص 141
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 152kb]    
   
 پلنتينگا و جايگاه استدلال در اعتقاد به خداوند
علي رباني گلپايگاني  
قبسات، شماره 41، پاييز 1385  ص 113
 چکيده   
   
 عقلانيت در مبادي و غايات نظريه سياسي توماس آكوييناس
حسن مجيدي  
مجله دانشكده علوم اداري و اقتصاد، شماره 41، تابستان 1385  ص 143
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 306kb]    
   
 جنسيت و رويكردهاي معرفت شناسي
دكتر مهرناز شهرآراي  
فصلنامه تعليم و تربيت، شماره 87، پاييز 1385  ص 11
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 182kb]    
   
 تخيل هنري در عرفان ابن عربي
فرناز شهيد ثالث  
ماهنامه بازتاب انديشه، شماره 77، شهريور 1385  ص 94
 چکيده   
   
 خطبه / معرفت شناسي ، سنگ بناي تفكر ديني
ماهنامه خيمه ، شماره 28، آذر و دي 1385  ص 3
   
 ميشل فوكو و انقلاب اسلامي رهيافتي پسامدرنيستي از منظر تحليل گفتمان
جعفر خوشروزاده  
پژوهشنامه متين، شماره 32، تابستان و پاییز 1385   ص 59
 چکيده   
   
 خردورزي در مبادي و غايات نظريه سياسي توماس آكويناس
دكتر حسن مجيدي   
دانش سياسي، شماره 2، پاييز و زمستان 1384  ص 167
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 316kb]    
   
 مسئله دشوار شعور و ثنوي گرايي ذاتي
رضا اكبري  
فصلنامه حكمت و فلسفه، شماره 7، پاييز 1385  ص 43
 چکيده   
   
 افلاطون و فطري گرايي  (انگليسي)
مهدي قوام صفري  
فصلنامه حكمت و فلسفه، شماره 7، پاييز 1385  ص 98
 چکيده   
   
 بررسي و نقد نظريه امنيتي ساختن
علي عبدالله خاني  
فصلنامه مطالعات راهبردي، شماره 33، پاييز 1385  صص 491-511
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 253kb]    
   
 سكولاريزم و حكومت ديني : بررسي انتقادي يك نظريه
دكتر حسين كچويان  
فصلنامه علوم سياسي، شماره 32، زمستان 1384  ص 27
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 463kb]    
   
 واسازي در برابر پسامدرنيسم : معرفت شناسي ، اخلاق ، زيباشناسي
كريستوفر نوريس  مترجم: شهريار وقفي پور
دوفصلنامه زيباشناخت، شماره 14، سال 1385  ص 51
   
 معرفت شناسي اجتماعي در انديشه علامه طباطبايي (ره)
حسين اژدري زاده  
دو هفته نامه پگاه حوزه، شماره 195، شنبه 20 آبان 1385  ص 12
   
 مباني نظري سيره سياسي _ حكومتي پيامبر اعظم (ص)
احمد رضا يزداني مقدم   
فصلنامه علوم سياسي، شماره 35، پاييز 1385  ص 33
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 333kb]    
   
 به سوي دفاعي از مبنا گرايي تجربي
لورنس بونجور  مترجم: رضا صادقي
فصلنامه ذهن، شماره 25، بهار 1385  ص 120
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 169kb]    
   
 معرفت شناسي دوگانه ايراني
دو هفته نامه پگاه حوزه، شماره 193، شنبه 22 مهر 1385  ص 2
   
 حواس باطني از منظر معرفت شناسي
محمد حسين زاده  
معرفت فلسفي، شماره 12، تابستان 1385  ص 65
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 253kb]    
   
 دو معناي فلسفه تاريخ
دكتر مسعود صادقي علي آبادي  
فصلنامه دين و ارتباطات، شماره 29، بهار 1385  ص 95
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 194kb]    مشاهده متن    [HTML]    
   
 رابطه ژله اي مفاهيم با مصاديق در انديشه سياسي
دكتر احمد بخشايش اردستاني   
فصلنامه دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران، شماره 71، بهار 1385  ص 29
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 530kb]    
   
 در آمدي بر روش شناسي انديشه سياسي تمدن اسلامي
دكتر داود فيرحي  
فصلنامه علوم سياسي، شماره 30، تابستان 1384  ص 143
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 329kb]    
   
 نظريه انتقادي و فراروي ها در انديشه هابرماس
محمود شفيعي  
فصلنامه علوم سياسي، شماره 30، تابستان 1384  ص 165
 چکيده   
   
 نيايش؛ نياز دانشجو به پيوندجوئي و قدرشناسي از معبود
دكتر محمدرضا كرمي پور  
فصلنامه اديان و عرفان، شماره 8، تابستان 1385  ص 39
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 127kb]    
   
 فلسفه تجربه عرفاني
هادي وكيلي  
قبسات، شماره 40، بهار و تابستان 1385  ص 67
 چکيده   
   
 درآمدي بر فلسفه هنر از ديدگاه فيلسوفان اسلامي
حسين هاشم نژاد  
قبسات، شماره 40، بهار و تابستان 1385  ص 313
 چکيده   
   
 فلسفه پزشكي
احمدرضا همتي مقدم  
قبسات، شماره 40، بهار و تابستان 1385  ص 333
 چکيده   
   
 كل گرايي و تقدس در تعليم و تريبت : يك ديدگاه اسلامي
سوسن كشاورز  
دوفصلنامه تربيت اسلامي، شماره 1، پاييز و زمستان 1384  ص 125
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 272kb]    
   
 ارزش يابي آموخته ها از منظر معرفت شناسي دانش صريح و دانش ضمني : قلمرويي نوين در فلسفه برنامه درسي
دكتر خسرو باقري   
فصلنامه مطالعات برنامه درسي، شماره 2، تابستان 1385  ص 1
 چکيده   
   
 مباني خداشناسي در الهيات بوناونتوره با تاكيد بر راه معرفت آفاقي
سعيد رحيميان   
فصلنامه پژوهش هاي فلسفي - كلامي، شماره 25، پاييز 1384  ص 34
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 199kb]    
   
 برهان معرفت شناختي كاركرد صحيح بر وجود خدا
سيدحسين عظيمي دخت شوركي  
فصلنامه پژوهش هاي فلسفي - كلامي، شماره 25، پاييز 1384  ص 122
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 248kb]    
   
 مقدمه اي بر روش كيفي نظريه سازي داده بنياد
مصطفي حسرتي  
فصلنامه زبان و زبان شناسي، شماره 3، بهار و تابستان 1385  ص 6
 چکيده   
   
 درآمدي بر معرفت شناسي فلوطين
محمد ندايي  
مجله تخصصي دانشگاه علوم اسلامي رضوي، شماره 18، زمستان 1384  ص 101
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 339kb]    
   
 حواس يا ادراكات حسي از منظر معرفت شناسي
محمد حسين زاده  
معرفت فلسفي، شماره 10، زمستان 1384  ص 29
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 259kb]    
   
 سخن نخست
فصلنامه ذهن، شماره 24، زمستان 1384  ص 1
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 30kb]    
   
 به سوي دفاع از مبناگرايي تجربي
لورنس بونجور  مترجم: رضا صادقي
فصلنامه ذهن، شماره 24، زمستان 1384  ص 3
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 169kb]    
   
 وجوه مبناگرايي ارسطويي - سينوي
مهدي قوام صفري  
فصلنامه ذهن، شماره 24، زمستان 1384  ص 29
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 165kb]    
   
 نقش توجيهي داده تجربي
رضا صادقي  
فصلنامه ذهن، شماره 24، زمستان 1384  ص 77
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 142kb]    
   
 توجيه قوي و توجيه ضعيف
الوين گلدمن  مترجم: مصطفي ميخ بر
فصلنامه ذهن، شماره 24، زمستان 1384  ص 123
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 206kb]    
   
 معرفت شناسان (14)
فصلنامه ذهن، شماره 24، زمستان 1384  ص 145
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 107kb]    
   
 آيا مي توان از علوم تجربي در معرفت شناسي استفاده كرد ؟
دكتر رضا اكبري  
فصلنامه خردنامه صدرا، شماره 42، زمستان 1384  ص 22
 چکيده   
   
 بررسي نقش معرفت شناسي عقل فعال در حكمت متعاليه
محسن كدپور، مريم سالم   
فصلنامه مقالات و بررسيها، شماره 78، 1385  ص 125
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 179kb]    
   
 معرفت شناسي ژنتيك ( تكويني ) در ديدگاه پياژه
خسرو باقري ، زهره خسروي   
فصلنامه حكمت و فلسفه، شماره 5، بهار 1385  ص 7
 چکيده   
   
 عقل و وحي
سيد آقا موسوي نژاد  
فصلنامه طلوع نور، شماره 17، بهار 1385  ص 47
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 203kb]    
   
  معرفت شناسي اطلاعات
نرگس نشاط  
روانشناسي و علوم تربيتي ، سال سي و ششم، شماره 1، بهار و تابستان 1385  صص 77-97
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 148kb]    
   
  رويكردهاي مختلف نسبت به رابطه علم و دين
علي نقي اميري   
فصلنامه پژوهش هاي فقهي، سال دوم، شماره 1، بهار 1385  ص 155
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 174kb]    
   
 صورتبندي مطالعات زنان در جهان اسلام / بخش پاياني
محمد پزشكي ، نفيسه كاظمي  
مطالعات راهبردي زنان، شماره 30، زمستان 1384  ص 73
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 262kb]    
   
 انسان ايراني ، سياست و آينده شناسي
محمدرضا تاجيك  
پژوهشنامه علوم سياسي، شماره 2، بهار 1385  ص 55
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 413kb]    
   
 حاكميت و عدالت در قرآن و انديشه سياسي امام علي (ع)
ابراهيم موسي زاده  
نشريه حقوق اساسي، شماره 5، زمستان 1384  صص 177-207
 چکيده   
   
 بررسي دفاع از نظريه اصالت وجود
دكتر زكريا بهارنژاد  
فصلنامه آينه معرفت، شماره 6، تابستان و پاييز 1384  ص 121
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 702kb]    
   
 نظري بر معرفت شناسي از منظر مولوي
دكتر حميد صمصام ، دكتر فرشيد نجار  
پژوهشنامه ادب غنايي، شماره 5، پاييز و زمستان 1384  ص 79
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 147kb]    
   
 بررسي نظريه هاي كار و تربيت با تاكيد بر مباني معرفت شناسي و تاثير آن بر آموزش حرفه اي
بهناز مرجاني   
دوماهنامه دانشور رفتار، شماره 15، اسفند 1384  صص 76-88
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 274kb]    
   
 گونه شناسي روش هاي مطالعه جامعه شناسي سياسي ايران
اميرمحمد حاجي يوسفي  
پژوهشنامه علوم سياسي، شماره 1، زمستان 1384  ص 97
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 240kb]    
   
 سهروردي و مسئله معرفت
محمد فنائي اشكوري  
معرفت فلسفي، شماره 9، پاييز 1384  ص 45
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 199kb]    
   
 ضرورت تحول پارادايمي و انقلاب كپرنيكي در معرفت شناسي رئاليستي
مسعود اميد  
ماهنامه معرفت، شماره 99، اسفند 1384  ص 37
   
 معرفت شناسي رئاليستي
مسعود اميد  
فصلنامه كلام اسلامي، شماره 56، زمستان 1384  ص 87
 چکيده   
   
 رئاليسم دروني
عليرضا قائمي نيا  
فصلنامه ذهن، شماره 23، پاييز 1384  ص 3
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 129kb]    
   
 اصطلاحات
فصلنامه ذهن، شماره 23، پاييز 1384  ص 189
 چکيده   
   
 بندهش در شاهنامه
فرهاد مهندس پور ، دكتر محمود طاووسي  
مجله مطالعات ايراني، شماره 8، پاييز 1384  ص 199
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 88kb]    
   
 مباني نظري مشروطه
دكتر علي بيگدلي  
فصلنامه تاريخ روابط خارجي، شماره 23، تابستان 1384  ص 1
 چکيده   
   
ahmad بازدید : 1542 دوشنبه 21 فروردین 1391 نظرات (0)

 

 نگاهي به معرفت شناسي سازماني : سيرتحول مكاتب و كاربردهاي مديريتي
حسن ميرزايي اهرنجاني / محمدعلي سرلك  
فصلنامه پيك نور (علوم انساني)، سال سوم، شماره 3، پاييز 1384  ص 69
 چکيده   
   
 بررسي نظريه تكامل از ديدگاه آلوين پلانتينگا
اعظم عبادي  
فصلنامه انجمن معارف اسلامي، شماره 5، زمستان 1384  ص 175
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 139kb]    
   
 معرفت شناسي اصلاح شده و قرينه گرايي
ولي الله عباسي  
فصلنامه انديشه نوين ديني، شماره 3، زمستان 1384  ص 107
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 160kb]    
   
 يقين ناتمام : (مدل جديدي از معرفت شناسي)
فصلنامه كتاب نقد، شماره 36، پاييز 1384  ص 289
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 208kb]    
   
 تعيين الگوي ارتباط ميان اولويت رقابتي كيفيت ، تصميمات استراتژيك و فعاليت هاي بهينه در قطعه سازان موفق صنعت خودرو سازي
احمد جعفرنژاد ، محمدرحيم رمضانيان  
نشريه دانش مديريت، شماره 69، تابستان 1384  صص 25-54
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 781kb]    
   
 قاره هاي سياه : معرفت شناسي تفاوت نژادي و جنسي در روان كاوي و سينما
مري آن دوان  مترجم: فرزان سجودي
فصلنامه فارابي، شماره 57، پاييز 1384  ص 55
   
 شخصيت و شخصيت پردازي در داستان هاي كودكان - شيرين بوشهري / جنسيت و معرفت شناسي ... - عباس محمدي اصل / موسيقي دانان ما ... - جمشيد صفاريان
ماهنامه نافه، شماره 66، مهر و آبان 1384  ص 66
مشاهده متن   [PDF 257kb]    
   
 تحليل معرفت شناسي اجتماعي با رويكرد فلسفي
دو هفته نامه پگاه حوزه، شماره 172، شنبه 5 آذر 1384  ص 22
   
 معرفت شناسي فمينيسم
سيد محمود نبويان  
مطالعات راهبردي زنان، شماره 28، تابستان 1384  ص 83
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 284kb]    
   
 فلسفه گرايي افلاطون و شريعت گرايي فارابي ؛ انتخاب هاي دوگانه
علي علي حسيني  
نامه مفيد، شماره 50، آبان 1384  ص 67
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 219kb]    
   
 چيستي معرفت نزد متفكران مسلمان
عبدالحسين خسرو پناه  
فصلنامه انديشه نوين ديني، شماره 2، پاييز 1384  ص 87
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 125kb]    
   
 نظريه افعال گفتاري و برخي پيامدهاي مهم آن
محمدعلي عباسيان چالشتري  
فصلنامه مقالات و بررسيها، شماره 77، 1384  صص 169-200
 چکيده   
   
 زمينه هاي پذيرش رويكردي جامعه شناختي در حقوق اسلامي
دكتر عبدالرضا عليزاده  
فصلنامه دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران، شماره 68، تابستان 1384  ص 115
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 1786kb]    
   
 ضرورت وحدت نفس فاعل شناسا در فلسفه نقادي كانت
حسين كلباسي اشتري  مترجم: سيدحسين عظيمي دخت شوركي
قبسات، شماره 37، پاييز 1384  ص 203
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 196kb]    
   
 ديرباوري قرينه گرايانه
مرتضي فتحي زاده  
فصلنامه انجمن معارف اسلامي، شماره 4، پاييز 1384  ص 9
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 223kb]    
   
 راز اختلاف در تفسير رخدادهاي ديني ـ تاريخي
سيدهدايت جليلي  
فصلنامه انجمن معارف اسلامي، شماره 4، پاييز 1384  ص 95
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 146kb]    
   
 معيار صدق گزاره هاي ديني
محمد حسين زاده  
معرفت فلسفي، شماره 8، تابستان 1384  ص 87
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 197kb]    
   
 معرفت شناسي تجربه ديني
ولي اله عباسي  
فصلنامه آينه معرفت، شماره 5، بهار 1384  ص 1
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 670kb]    
   
 تاريخچه معرفت شناسي
دكتر عبدالحسين خسرو پناه  
فصلنامه آينه معرفت، شماره 5، بهار 1384  ص 25
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 616kb]    
   
 پرداختن به فلسفه دين
دكتر سيدمحمدعلي ديباجي  
فصلنامه آينه معرفت، شماره 5، بهار 1384  ص 121
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 723kb]    
   
 معرفت لازم و كافي در دين ( مروري بر عمده ترين مباحث معرفت شناسي ديني )
محمد حسين زاده  
معرفت فلسفي، شماره 7، بهار 1384  ص 43
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 471kb]    
   
 گامي در رفع تعارض معرفت شناسي فلسفه اسلامي و كانت : « ادراك فطري »
مسعود اميد  
معرفت فلسفي، شماره 7، بهار 1384  ص 123
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 257kb]    
   
 نگارش دانشگاهي در دانشگاههاي ايران : حلقه گمشده آموزش عالي
دكتر مصطفي حسرتي  
فصلنامه پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي، شماره 36، بهار و تابستان 1384  ص 103
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 388kb]    
   
 كيميا در آثار جابربن حيان
پي ير لري  
مجله تاريخ علم، شماره 3، تابستان 1384  ص 55
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 175kb]    
   
 شاخصهاي جامع ارزيابي اعتبار و روايي تحقيقات كيفي در چارچوب پارادايم واقع گرا
مهندس وحيد سعيد نهايي ، فرشاد صالح محمد علي نژاد  
دو فصلنامه مديريت فردا، شماره 10، بهار و تابستان 1384  ص 77
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 486kb]    
   
 مفاهيم كندتر از مصاديق
احمد بخشايش اردستاني  
ماهنامه زمانه، شماره 37، مهر 1384  ص 7
 چکيده   
   
 كاوشي در مباني فلسفي نظريه مديريت كيفيت فراگير
محمدرضا سرمدي  
دو ماهنامه مديريت، شماره 100، مرداد و شهريور 1384  ص 29
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 370kb]    
   
 نظريه عدالت در انديشه ديويد هيوم
احمد واعظي   
فصلنامه پژوهش هاي فلسفي - كلامي، شماره 24، تابستان 1384  ص 31
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 336kb]    
   
 نگاهي به ابعاد نظريه فطرت و فطري بودن زبان
علي اصغر خندان  
قبسات، شماره 36، تابستان 1384  ص 173
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 475kb]    
   
 كانت : دوست يا دشمن مومنان ؟ ( پاسخ هاي پلنتينگا و ديگر مسيحيان امريكائي به معرفت شناسي كانت ) (انگليسي)
اندرو گوستافسون  
فصلنامه حكمت و فلسفه، شماره 2، تابستان 1384  ص 71
   
 مسئله ارتباط علم و دين در جهان اسلام
فصلنامه ذهن، شماره 22، بهار و تابستان 1384  ص 29
 چکيده   
   
 معرفي كتاب: درآمدي جديد به معرفت شناسي نوين
فصلنامه ذهن، شماره 22، بهار و تابستان 1384  ص 257
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 52kb]    
   
 سخن نخست
فصلنامه ذهن، شماره 22، بهار و تابستان 1384  ص 1
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 35kb]    
   
  فرادستان و دلالت هاي فلسفي آن در آثار كرت وونه گات
بهرام مقدادي   
فصلنامه پژوهش ادبيات معاصر جهان، شماره 27، تابستان 1384  ص 25
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 797kb]    
   
 معرفت شناسي خرد
دكتر محمد لگنهاوزن ،حسن مهرنيا   
فصلنامه فلسفه دين، سال اول، شماره 2، تابستان 1384  ص 5
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 408kb]    
   
  يقين نا تمام(مدل جديدي از معرفت شناسي)
فصلنامه كتاب نقد، شماره 35، تابستان 1384  ص 2
 چکيده   
   
 فمينيسم در عرصه معرفت شناسي
ملكه شاهي  
ماهنامه زنان، شماره 122، تير 1384  ص 56
   
 ماهيت شناسي تجربه ي ديني
ولي الله عباسي  
دو ماهنامه انديشه حوزه، شماره 52، فروردين و ارديبهشت ، خرداد و تير 1384  ص 67
 چکيده   
   
 تجربه ي ديني و مساله ي واقع نمايي
محمد حسين پژوهنده  
دو ماهنامه انديشه حوزه، شماره 52، فروردين و ارديبهشت ، خرداد و تير 1384  ص 155
 چکيده   
   
 اعتبار تجربه ي ديني در توجيه باورهاي ديني
دكتر طاهره توكلي  
دو ماهنامه انديشه حوزه، شماره 52، فروردين و ارديبهشت ، خرداد و تير 1384  ص 171
 چکيده   
   
 نقش عقل و اعتقادات شخصي در تعبير و تفسير تجربه ي ديني
دكتر سالار منافي اناري  
دو ماهنامه انديشه حوزه، شماره 52، فروردين و ارديبهشت ، خرداد و تير 1384  ص 187
 چکيده   
   
 تحليل انتقادي آراء ويليام الستون در معرفت شناسي تجربه ي ديني
سيد مجيد ظهيري  
دو ماهنامه انديشه حوزه، شماره 52، فروردين و ارديبهشت ، خرداد و تير 1384  ص 213
 چکيده   
   
 تجربه ديني بر اساس نظريه ي رودلف اتو و ريچارد سوئين برن
سعيد گراوند  
دو ماهنامه انديشه حوزه، شماره 52، فروردين و ارديبهشت ، خرداد و تير 1384  ص 235
 چکيده   
   
 تجربه ديني
ويليام آلستون  مترجم: رضا حق پناه
دو ماهنامه انديشه حوزه، شماره 52، فروردين و ارديبهشت ، خرداد و تير 1384  ص 265
 چکيده   
   
 تقكيك ، سكولاريسم و معرفت شناسي علم
دو هفته نامه پگاه حوزه، شماره 163، شنبه 1 مرداد 1384  ص 20
   
 واقع گرايي نظريه عدالت در اقتصاد اسلامي
سيداحسان خاندوزي  
فصلنامه اقتصاد اسلامي، شماره 17، بهار 1384  ص 113
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 361kb]    
   
 مباني معرفت شناختي فطرت
علي اصغر جعفري  
فصلنامه خردنامه صدرا، شماره 38، زمستان 1383  ص 57
 چکيده   
   
 توجيه در معرفت شناسي
مهناز قانعي خوزاني  
فصلنامه خردنامه صدرا، شماره 38، زمستان 1383  ص 67
 چکيده   
   
 جايگاه وجود شناختي و معرفت شناختي عقول عرضيه در فلسفه اشراق
نفيسه سادات موسوي نژاد  
فصلنامه خردنامه صدرا، شماره 39، بهار 1384  ص 62
 چکيده   
   
 معرفت در انديشه عرفاني شيخ نجم الدين كبري
دكتر احمد پاكتچي  
پژوهشنامه فلسفه دين ، شماره 4، پاييز و زمستان 1383  ص 15
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 259kb]    
   
 مباني معرفت شناختي نظريه كثرت گروي جان هيك
دكتررضا اكبري   
پژوهشنامه فلسفه دين ، شماره 4، پاييز و زمستان 1383  ص 35
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 206kb]    
   
 تحليل پديدار شناسي هگل : ابعاد و تاثير آن در آموزش و پرورش
علي فالح رفيع  
معرفت فلسفي، شماره 5، پاييز 1383  ص 109
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 258kb]    
   
 تبيين مدل هندسي «توسعه» و تكامل ديدگاه هاي توسعه اي
علي اصغر جعفري  
دو فصلنامه مديريت فردا، شماره 8، پاييز و زمستان 1383  ص 145
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 311kb]    
   
 مساله امكان شناخت و جزر و مد شك در فلسفه كلاسيك غرب
دكتر مرتضي حاج حسيني  
فصلنامه انديشه ديني، شماره 14، بهار 1384  ص 49
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 147kb]    
   
 چيستي فلسفه اسلامي
عبدالله جوادي آملي  
ماهنامه بازتاب انديشه، شماره 60، اسفند 1383 - فروردين 1384  ص 7
 چکيده   
   
 تناظر ادله اسلامگرايي و سكولاريسم در نسبت دين و سياست
مرتضي بحراني  
فصلنامه دين و ارتباطات، شماره 22، تابستان 1383  ص 193
 چکيده   
   
 نگاهي معرفت شناختي به مفهوم اقتصاد اسلامي (انگليسي)
دكتر محمد حسين گنجي  
فصلنامه اقتصاد مقداري، شماره 3، زمستان 1383  ص 2
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 629kb]    
   
 درآمدي به معرفت شناسي جديد عرفان
عليرضا فولادي  
فصلنامه پژوهش زبان و ادبيات فارسي، شماره 3، پاييز و زمستان 1383  صص 109-124
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 215kb]    
   
 تاملي معرفت شناسانه در مساله امنيت ملي از نگاه امام خميني (ره)
دكتر علي كريمي (مله)  
فصلنامه مطالعات راهبردي، شماره 26، زمستان 1383  صص 697-718
 چکيده   
   
 سازه انگاري به عنوان فرانظريه روابط بين الملل
دكتر حميرا مشيرزاده  
فصلنامه دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران، شماره 65، پاييز 1383  ص 113
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 999kb]    
   
ahmad بازدید : 2438 دوشنبه 21 فروردین 1391 نظرات (0)

 

 چگونگي و چيستي نظريه اسلامي روابط بين الملل
دكتر سيد جلال دهقاني فيروزآبادي  
پژوهشنامه علوم سياسي، شماره 18، بهار 1389  ص 111
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 353kb]    
   
 امكان معرفت در قرآن كريم
سيدمحسن ميري(حسيني)  
فصلنامه اسرا، شماره 5، پاييز 1390  ص 39
 چکيده   
   
 جستاري در جهان بيني و علم
محمدتقي ايمان، احمد كلاته ساداتي  
فصلنامه معرفت فرهنگي اجتماعي، شماره 4، پاييز 1389  ص 7
 چکيده   
   
 درآمدي بر چيستي، قلمرو، و چشم اندازهاي فلسفه اقتصاد اسلامي
محمدجواد توكلي  
دوفصلنامه معرفت اقتصادي، شماره 3، پاييز و زمستان 1389  ص 65
مشاهده متن   [PDF 741kb]    
   
 كنكاشي در زمينه رابطه مباني فكري و حقوق زنان در آثار استاد شهيد مرتضي مطهري(ره)
دكتر نجف لك زايي، راضيه زارعي  
فصلنامه بانوان شيعه، شماره 22، زمستان 1388  ص 119
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 218kb]    
   
 رهيافت بومي سازي علوم انساني
دكتر ابراهيم زرگر  
فصلنامه روش شناسي علوم انساني ، شماره 63، تابستان 1389  ص 29
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 249kb]    
   
 مباني زهد از ديدگاه امام خميني
فاطمه سادات مرتضوي، جعفر شانظري  
پژوهش هاي اخلاقي، شماره 2، زمستان 1389  ص 43
مشاهده متن   [PDF 242kb]    
   
 تبيين و نقد حدود وظايف و اختيارات كنشگران آموزش و پرورش رسمي با نگاهي به انديشه ي فلسفي فوكو
سيدمهدي سجادي، سيداسماعيل حسيني  
فصلنامه علوم تربيتي ، شماره 3، پاييز و زمستان 1389  ص 7
   
 نظريه ي ارتباط گرايي و تبيين و نقد مباني معرفت شناختي آن
حسين اسكندري، هاشم فرد دانش، سيدمهدي سجادي، عليرضا صادق زاده قمصري، سعيد بهشتي  
فصلنامه علوم تربيتي ، شماره 3، پاييز و زمستان 1389  ص 29
   
 پروژه نقادي كانت در حوزه معرفت شناسي در گفتگو با دكتر حسين غفاري
كتاب ماه فلسفه، شماره 41، بهمن 1389  ص 102
مشاهده متن   [PDF 227kb]    
   
 آراي فيض كاشاني در معرفت شناسي
حجت الاسلام والمسلمين احداله قلي زاده برندق  
فصلنامه كوثر معارف، شماره 15، پاييز 1389  ص 3
   
 معرفت شناسي در نظام فلسفي دكارت و سهروردي
دكتر سعيد رحيميان، حسن رهبر  
فصلنامه تاملات فلسفي، شماره 4، زمستان 1388  ص 7
مشاهده متن   [PDF 574kb]    
   
 معرفت شناسي فلسفه راديو
منوچهر دین پرست  
ماهنامه مديريت ارتباطات، شماره 5، مهر 1389  ص 64
   
 خيال، معنايي متفاوت در انديشه سياسي ابن سينا
طيبه محمدي‎كيا   
پژوهش سياست، شماره 29، پاييز 1389  صص 253-276
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 270kb]    
   
 تحليل معرفت گزاره اي از منظر معرفت شناسي غربي و اسلامي با تاكيد بر نقض گتيه
دكتر سيد محسن ميري   
فصلنامه اسرا، شماره 1، پاييز 1389  ص 4
 چکيده   
   
 معقولات ثاني در انديشهٴ حكما
مرتضي واعظ جوادي آملي  
فصلنامه اسرا، شماره 2، زمستان 1389  ص 4
 چکيده   
   
 انضباط تعالي بخش كاركنان:رويكردي اسلامي به مفهوم انضباط در سازمان
ميثم لطيفي  
دوفصلنامه انديشه مديريت راهبردي ، شماره 7، بهار و تابستان 1389  ص 41
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 911kb]    
   
 به سوي جامعه شناسي به عنوان علمي دقيق (انگليسي)
جاناتان اچ ترنر  
مجله مطالعات اجتماعي ايران، شماره 9، بهار 1389  ص 5
مشاهده متن   [PDF 1574kb]    
   
 تاملي در انديشه سياسي عزيزالدين نسفي
داود فيرحي، مهدي فدايي مهرباني  
فصلنامه سياست دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران، شماره 15، پاييز 1389  ص 261
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 268kb]    
   
 مقايسه ديدگاه جان هيك و سيد حسين نصر در باب كثرت گرايي ديني
دكتر محمد محمدرضايي، طاهر كريم زاده   
مجله الهيات تطبيقي، شماره 2، تابستان 1389  ص 19
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 325kb]    مشاهده متن    [HTML]    
   
 نقش تهذيب نفس در كسب معرفت از نگاه ملاصدرا
دكتر فاطمه سليماني  
فصلنامه خردنامه صدرا، شماره 61، پاييز 1389  ص 65
 چکيده   
   
 ادراكات از ديدگاه هيوم
حميدرضا وركشي  
ماهنامه معرفت، شماره 155، آبان 1389  ص 111
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 255kb]    
   
 نوزدهمين دوره پيشرفته معرفت شناسي سازگرا
فريده مشايخ  
دوماهنامه گزارش كامپيوتر، شماره 193، مهر و آبان 1389  ص 46
   
 عقلانيت در فلسفه عملي ريچارد رورتي
محمود مختاري  
فصلنامه ذهن، شماره 41، بهار 1389  ص 91
   
 تلاشي معرفت شناسانه براي رهايي از الحاد/ بررسي قلب فلسفه اسلامي/ مجموعه آثار دليتاي/ ديدگاه نيچه درباره معرفت شناسي/ آرمانشهر/ درگذشت سلينجر/ سنجش عدالت
ماهنامه زمانه، شماره 89، خرداد و تير 1389  صص 123-125
   
 خلاقيت از منظر معرفت شناسي ملاصدرا و دلالتهاي تربيتي آن (با تاكيد بر حوزه اصول و روش)
دكتر افضل السادات حسيني، نورالدين محمودي  
فصلنامه انديشه هاي نوين تربيتي، شماره 22، تابستان 1389  ص 91
   
 نقاش باورهاي معرفت شناختي ، سبك هاي تفكر و راهبردهاي يادگيري در عملكرد تحصيلي دانشجويان
دكتر اكبر رضايي  
پژوهش هاي نوين روانشناختي، شماره 16، زمستان 1388  ص 185
مشاهده متن   [PDF 294kb]    
   
 نقد و بررسي وجود ذهني از ديدگاه ابن سينا
قاسم كاكايي ، عزت مقصودي  
فصلنامه پژوهش هاي فلسفي - كلامي، شماره 40، تابستان 1388  ص 5
مشاهده متن   [PDF 313kb]    
   
 هرمنوتيك از ديدگاه هانس گئورگ گادامر
محمداسلم جوادي  
فصلنامه معرفت فرهنگي اجتماعي، شماره 2، بهار 1389  ص 133
مشاهده متن   [PDF 264kb]    
   
 فلسفه ي معرفت ديني
علي اكبر رشاد  
فصلنامه ذهن، شماره 40، زمستان 1388  ص 5
   
 ساختار دانش فلسفه معرفت بر اساس حكمت صدرايي
عبدالحسين خسروپناه  
فصلنامه ذهن، شماره 40، زمستان 1388  ص 55
   
 معرفت شناسي فازي و دلالت هاي روش شناختي آن براي علم اجتماعي
علي ساعي  
مجله مطالعات اجتماعي ايران، شماره 8، زمستان 1388  ص 51
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 1003kb]    
   
 ملاحظات روش شناختي در مطالعات فرهنگي
محمد رضايي  
مجله مطالعات اجتماعي ايران، شماره 8، زمستان 1388  ص 145
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 950kb]    
   
 وجودشناسي پسامدرن در داستاني از يك نويسندهٔ ايراني
حسين پاينده  
فصلنامه زبان و ادب پارسي، شماره 44، تابستان 1389  ص 29
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 313kb]    
   
 ديويدسون و معضل شكاكيت
علي فتحي  
فصلنامه پژوهش هاي فلسفي - كلامي، شماره 44، بهار و تابستان 1389  ص 219
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 326kb]    
   
 مباني فرانظري نظريه اسلامي روابط بين الملل
دكتر سيد جلال دهقاني فيروزآبادي  
فصلنامه روابط خارجي، شماره 6، تابستان 1389  ص 50
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 461kb]    
   
 روش شناسي نظريه پردازي در حوزه علوم انساني ؛ تاملي بر رويكرد انديشمندان اسلامي
حسن دانايي فرد، حسين بابايي مجرد  
معرفت فلسفي، شماره 29، پاييز 1389  ص 133
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 261kb]    
   
 جايگاه «دل» در معرفت شناسي ديني پاسكال
دكتر عبدالرسول كشفي ، سياوش اسدي  
پژوهشنامه فلسفه دين ، شماره 15، بهار و تابستان 1389  ص 151
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 177kb]    
   
 منزلت قلب در معرفت شناسي عرفان
محمدجواد رودگر  
فصلنامه ذهن، شماره 39، پاييز 1388  ص 71
   
 نشان اهل بصيرت ، كيمياي اهل معرفت
سيدحميدرضا ميرعظيمي ، محي الدين قنبري  
فصلنامه ذهن، شماره 39، پاييز 1388  ص 93
   
 تمايز جامعه شناسي اقتصادي و علم اقتصاد (با تاكيد بر نهادگرايي اقتصادي جديد)
علي اصغر سعيدي  
فصلنامه اقتصاد و جامعه، شماره 20، بهار و تابستان 1388  ص 191
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 284kb]    
   
 فلسفه سياسي و خاطرات سقراطي
سيدمهدي سيديان  
ماهنامه معرفت، شماره 150، خرداد 1389  ص 59
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 526kb]    
   
 مباني معرفت شناختي انقلاب اسلامي ايران و فرآيند جهاني شدن
حسين پوراحمدي  
فصلنامه مطالعات انقلاب اسلامي، شماره 20، بهار 1389   ص 179
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 196kb]    
   
 نگاهي به زبان عارفان از چشم اندازهاي معرفت شناسي و زبان شناسي
دكتر حميدرضا سليمانيان  
فصلنامه ادب پژوهي، شماره 11، بهار 1389  صص 143-166
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 368kb]    
   
 مباني معرفت شناسي حكمت اشراق سهروردي
سميه سادات نوربخش   
فصلنامه حكمت و فلسفه، شماره 17، بهار 1388  ص 31
مشاهده متن   [PDF 319kb]    
   
 مباني معرفت شناسي مدرن
علي كرباسي زاده اصفهاني ، ماريا حيدريان  
فصلنامه حكمت و فلسفه، شماره 17، بهار 1388  ص 97
مشاهده متن   [PDF 301kb]    
   
 اعتبار و حقيقت در اخلاق؛ افتراق و اشتراك اخلاق طباطبايي و اخلاق ويتگنشتاين متقدم
دكتر سروش دباغ ، حسين دباغ  
پژوهشنامه فلسفه دين ، شماره 14، پاييز و زمستان 1388  ص 175
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 323kb]    
   
 بررسي گستره معرفت شناسي انسان ازديدگاه فلاسفه مكتب ايده آليسم و استلزامات تربيتي آن
دكتر عباسعلمي رستمي نسب  
فصلنامه پژوهش هاي اسلامي، شماره 5، زمستان 1388  ص 121
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 237kb]    
   
 بررسي تطبيقي روش شناسي تحقيق در مديريت اسلامي درمقايسه باروش شناسي هاي تحقيق درعلوم مديريت رايج
دكتر علي نجات بخش اصفهاني ، اكبر باقري  
فصلنامه پژوهش هاي اسلامي، شماره 5، زمستان 1388  ص 219
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 251kb]    
   
 ماهيت و جايگاه قلب در عرفان اسلامي
محمد جداري عالي  
قبسات، شماره 54، زمستان 1388  ص 93
   
 معرفت و گونه هاي يقين
عباس عارفي  
فصلنامه معارف عقلي، شماره 14، تابستان 1388  ص 89
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 236kb]    
   
 بررسي و نقد ديدگاه هاي معرفت شناختي در باره وجود ذهني
حجت كوثريان   
فصلنامه معارف عقلي، شماره 14، تابستان 1388  ص 113
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 169kb]    
   
 بررسي پديدار و شيء في نفسه
منصور مهدوي ، علي كرباسي زاده  
معرفت فلسفي، شماره 26، زمستان 1388  ص 71
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 310kb]    
   
 درآمدي بر مباني معرفت شناسي اسپينوزا
مجتبي اعتمادي نيا ، بيوك عليزاده  
معرفت فلسفي، شماره 26، زمستان 1388  ص 91
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 326kb]    
   
 چالش عرفي گرايي با جمهوري اسلامي ايران در ساحت باور
محمدجواد نوروزي ، عباس كعبي  
معرفت فلسفي، شماره 26، زمستان 1388  ص 185
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 336kb]    
   
 بنيادهاي معرفت شناسي جريان هاي مذهبي در ايران
دكتر نجف لك زايي ، راضيه زارعي  
فصلنامه بانوان شيعه، شماره 19، بهار 1388  ص 107
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 274kb]    
   
 چارلز تيلور: ويژگي هاي استعلايي انسان و دو قرائت از ليبراليسم
سيد محمد علي تقوي   
مجله بين المللي علوم انساني، سال هفدهم، شماره 2، بهار 1389  صص 55-71
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 176kb]    
   
 مباني حكمي حسن و عشق در رساله في حقيقهالعشق سهروردي
طاهره كمالي زاده  
فصلنامه جاويدان خرد، سال هفتم، شماره 2، بهار 1389   ص 29
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 217kb]    
   
 آلستون و معرفت شناسي تجربه ديني
ولي الله عباسي  
مجله تخصصي دانشگاه علوم اسلامي رضوي، شماره 33، پاييز 1388  ص 103
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 392kb]    
   
 جدال غزالي و ابن رشد در باب عليت
مهدي اخوان  
فصلنامه نقد و نظر، شماره 54، تابستان 1388  ص 162
مشاهده متن   [PDF 313kb]
ahmad بازدید : 2302 دوشنبه 21 فروردین 1391 نظرات (0)

 

 بررسي مباني شناخت شناسي ژان پياژه و نقد آن
جواد تركاشوند  
ماهنامه معرفت، شماره 174، خرداد 1391  ص 91
   
 بررسي تطبيقي مسئوليت اجتماعي علم در اسلام و غرب
محمدتقي ايمان، احمد كلاته ساداتي  
فصلنامه روش شناسي علوم انساني ، شماره 69، زمستان 1390  ص 59
   
 معرفت شناسي از ديدگاه اسپينوزا، دكارت و ابن ميمون( 2)
آصف لعلي  
سفير، شماره 21، بهار 1391  ص 57
مشاهده متن   [PDF 440kb]    
   
 مشكله ي معرفت شناختي شناخت غرب
مسعود درودي  
فصلنامه پژوهش در تاريخ، سال دوم، شماره 5، زمستان 1390  ص 109
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 394kb]    
   
 بررسي و نقد چهار مبناي معرفت شناختي نظريه تكثرگرايي ديني جان هيك
سيدحسن حسيني  
قبسات، شماره 63، بهار 1391  ص 81
   
 بررسي برخي پيامدهاي رويكرد نوين دو حوزه سينوي - صدرايي در معرفت شناسي قوه خيال
محمد نجاتي، احمد بهشتي  
معرفت فلسفي، شماره 34، زمستان 1390  ص 63
   
 عقلانيت انتقادي از منظر كارل پوپر و دلالت هاي آن براي تربيت اخلاقي
محمدحسين حيدري، حسنعلي بختيار نصرآادي، حميدرض بهروان  
فصلنامه علوم تربيتي ، شماره 2، بهار و تابستان 1390  ص 23
   
 تبيين سير تدريجي نظريه هاي حركت نفس از آغاز تا دگرگوني جوهري آن
ناصر مومني  
فصلنامه تاريخ فلسفه، شماره 7، زمستان 1390  ص 71
 چکيده   
   
 علم حضوري و جايگاه آن در انديشه دكارت
حسن قنبري  
فصلنامه پژوهش هاي فلسفي - كلامي، شماره 50، زمستان 1390  ص 117
مشاهده متن   [PDF 238kb]    
   
 سيري در آراء معرفت شناسانه امام خميني (ره)
داود بيات  
آيين حكمت، شماره 9، تابستان و پاييز 1390  ص 31
   
 جايگاه هرمنوتيك سنتي در معرفت شناسي تاريخي
دكتر سيدابوالفضل رضوي، دكتر مهدي صلاح  
فلسفه و كلام، شماره 87، پاييز و زمستان 1390  ص 83
مشاهده متن   [PDF 226kb]    
   
 بومي گرايي در عصر جهاني شدن ها
محمدتقي قزلسفلي  
فصلنامه سياست دانشكده حقوق و علوم سياسي دانشگاه تهران، شماره 20، زمستان 1390  ص 205
   
 نقد و بررسي پيش فرض ها و زمينه هاي اجتماعي نظريه «كنش اجتماعي» تالكوت پارسونز
غلامرضا شفق  
فصلنامه معرفت فرهنگي اجتماعي، شماره 5، زمستان 1389  ص 153
   
 نظريه ايمان اشاعره
نعيمه پورمحمدي، محمد سعيدي مهر  
فصلنامه معرفت كلامي، شماره 5، بهار 1390  ص 5
   
 آيا حكم عقلاني درباره باور به خدا مستلزم الهيات طبيعي است؟ (انگليسي)
عباس يزداني  
فصلنامه حكمت و فلسفه، شماره 28، زمستان 1390  ص 7
مشاهده متن   [PDF 203kb]    
   
 صورتبندي مدرنيته و پسامدرنيسم: معرفت شناسي، هستي شناسي و انسان شناسي
دکتر طهماسب عليپورياني، مختار نوري  
فصلنامه مطالعات سياسي، شماره 11، بهار 1390  ص 207
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 347kb]    
   
 فطرت و نقش آن در معرفت شناسي
دكتر حسين غفاري، غلامعلي مقدم  
آموزه هاي فلسفه اسلامي، شماره 9، پاييز و زمستان 1389  ص 97
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 397kb]    
   
 بحران معرفت شناسي تجدد و علم بومي يا غير تاريخي: معضله جمع متناقضين
دكتر حسين كچويان  
كتاب ماه علوم اجتماعي، شماره 152، دي و بهمن 1390  ص 2
   
 چگونه طبقه بندي شكل مي گيرد/ تاثير جهان بيني بر طبقه بندي علوم و تاثير متقابل طبقه بندي علوم بر معرفت شناسي انسان
دكتر غلامرضا فدايي عراقي  
دو ماهنامه سوره انديشه، شماره 55، آذر و دي 1390  ص 154
مشاهده متن   [PDF 319kb]    
   
 معرفت شناسي آينده پژوهي/ گزارشي از درس معرفت شناسي آينده پژوهي در گفت و گو با دكتر عي اصغر پورعزت
دو ماهنامه سوره انديشه، شماره 55، آذر و دي 1390  ص 62
مشاهده متن   [PDF 538kb]

 گونه صوفيانه معرفت و ايمان
امین مهربانی، حسین حیدری  
مجله مطالعات عرفاني، شماره 11، بهار و تابستان 1389  ص 247
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 475kb]    
   
 معرفت شناسي و فرايند علم فهم از ديد مولوي در مثنوي
دكتر محمود بشيري، دكتر بتول واعظ  
كتاب ماه ادبيات، شماره 171، آذر و دي 1390  ص 95
   
 معرفت شناسي نيازمند عمل شناسي است
محمدعلي عباسيان  
فصلنامه حكمت و فلسفه، شماره 27، پاييز 1390  ص 121
مشاهده متن   [PDF 238kb]    
   
 بررسي خردمندي دانشجويان علوم انساني و علوم پايه در فرآيند حل مساله و رابطه آن با باورهاي معرفت شناسي
سهيلا هاشمي   
فصلنامه انديشه هاي نوين تربيتي، شماره 26، تابستان 1390  ص 51
   
 خاص گرايي و معرفت شناسي اخلاقي
زهرا خزاعي  
پژوهش هاي اخلاقي، شماره 3، بهار 1390  ص 5
مشاهده متن   [PDF 568kb]    
   
 كاوش هايي در فلسفه تعليم و تربيت اسلامي
سعيد بهشتي  
فصلنامه انديشه نوين ديني، شماره 26، پاييز 1390  ص 145
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 413kb]    
   
 معرفت شناسي و ايدئولوژي در انديشه عربي معاصر
محمد مظهري  
كتاب ماه علوم اجتماعي، شماره 151، آبان و آذر 1390  ص 77
مشاهده متن   [PDF 163kb]    
   
 دين و زندگي خوب: منابع معرفت شناسي و اخلاق معنويات
مترجم: سيدمصطفي موسوي اعظم
كتاب ماه دين، شماره 171، دي 1390  ص 92
   
 منطق تحليل تطبيقي تاريخي با رويكرد تحليل بولي
دكتر علي ساعي  
فصلنامه علوم اجتماعي ، شماره 54، پاييز 1390  ص 127
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 344kb]    
   
 رابطه گناه و معرفت از ديدگاه قرآن
مجيد ملايوسفي، زهرا اَردَمِه   
كتاب قيم، شماره 1، بهار 1390  ص 65
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 427kb]    
   
 تطابق ذهن و عين در معرفت شناسي صدرايي و كانتي
دكترمحمد كاظم علمي سولا، طوبي لعل صالحي  
فصلنامه آينه معرفت، شماره 25، زمستان 1389  ص 53
مشاهده متن   [PDF 335kb]    
   
 نقد ساختارگرايانه بر معرفت شناسي تجربه گرا در مطالعات تاريخي
حميد عباداللهي  
كتاب ماه كليات، شماره 169، دي 1390  ص 84
مشاهده متن   [PDF 894kb]    
   
 روش شناسي رفع تعارض ميان مكاشفات عرفاني
علي شيرواني  
فصلنامه روش شناسي علوم انساني ، شماره 67، تابستان 1390  ص 67
مشاهده متن   [PDF 202kb]    
   
 معرفت شناسي توماس آكوئيناس و نقش خداوند در آن
نفيسه اهل سرمدي  
ماهنامه معرفت، شماره 166، مهر 1390  ص 103
 چکيده   
   
 پوپر و بازانديشي در فرايند يادگيري
دكتر رضاعلي نوروزي، دكتر سيدمهدي سجادي  
دوفصلنامه تربيت اسلامي، شماره 12، بهار و تابستان 1390  ص 155
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 241kb]    
   
 غفلت از نهادها : دلايل و اثرات آن بر مطالعات بين رشته اي در اقتصاد
محمود متوسلي، محمود مشهدي احمد، علي نيكونسبتي  
فصلنامه مطالعات ميان رشته اي در علوم انساني، شماره 7، تابستان 1389  ص 141
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 579kb]    
   
 نگرش فلسفي نيكلاي برديايف: معرفت شناسي، متافيزيك و فلسفه اخلاق
محسن جوادي ، حميد بخشنده  
فصلنامه حكمت و فلسفه، شماره 25، بهار 1390  ص 7
مشاهده متن   [PDF 380kb]    
   
 كنكاشي در باب اهميت رويكردهاي بديل اقتصادي: تاملي در ضرورت هاي فلسفي و كاربردي
محمود متوسلي، محمود مشهدي احمد   
تحقيقات اقتصادي، شماره 95، تابستان 1390  صص 193-219
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 277kb]    
   
 تقابل رويكردهاي معرفت شناسي پژوهش كمي و كيفي در علوم انساني و طبيعي: با تاكيد بررويكرد معرفت شناسي تلفيقي
عباس شكاري، محمد حسين پور  
دو فصلنامه پژوهش، شماره 5، بهار و تابستان 1390  ص 59
 چکيده   
   
 استحاله معرفت شناسي و تقدم گفت و گوي فرهنگي
سيدمهدي ناظمي قره باغ  
دو ماهنامه سوره انديشه، شماره 51، 1390  ص 121
مشاهده متن   [PDF 200kb]   

 پيش زمينه هاي معرفت شناختي اخلاق باور
غلامحسين جوادپور  
آيين حكمت، شماره 6، زمستان 1389  ص 35
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 170kb]    
   
 مفهوم شهود در فلسفه غرب و نسبت آن با علم حضوري
دكتر علي شيرواني  
آيين حكمت، شماره 6، زمستان 1389  ص 65
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 342kb]    
   
 نظريه معرفت شناسي تكاملي پوپر و نگاهي انتقادي به كاربردهاي آن در تعليم و تربيت
حجت صفار حيدري، عصمت باقري   
پژوهش نامه مباني تعليم و تربيت، شماره 1، تابستان 1390  صص 159-184
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 213kb]    
   
 جايگاه مفاهيم فلسفي در ادبيات داستاني كودك ايران
دكتر شهين ايرواني، خديجه مختاري  
دو فصلنامه مطالعات ادبيات كودك، شماره 3، بهار و تابستان 1390  ص 1
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 371kb]    
   
 ابتكارات و نوآوري هاي فلسفي علامه طباطبايي
حجت الاسلام عبدالرئوف مصباح  
فصلنامه كوثر معارف، شماره 17، بهار 1390  ص 159
   
 معرفت شناسي تجربه ديني
كيث اي يندل  مترجم: علي حقي
كتاب ماه دين، شماره 166، مرداد 1390  ص 97
   
 معرفت شناسي انساني
مهدي نصيري  
ماهنامه نمايش، شماره 142، تير 1390  ص 74
مشاهده متن   [PDF 248kb]    
   
 جلوه ها و نمودهاي اسلام هراسي در اروپا؛ رويكردهاي نئومحافظه كار و ليبرال
محمدرضا مجيدي ، محمدمهدي صادقي  
فصلنامه مطالعات انقلاب اسلامي، شماره 24، بهار 1390  ص 303
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 224kb]    
   
 بررسي مراتب شهود در معرفت شناسي اشراقي
طاهره كمالي زاده  
فلسفه و كلام اسلامي ، سال چهل و چهارم ، شماره 1، بهار و تابستان 1390  ص 93
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 312kb]    
   
 بررسي جايگاه معرفت شناختي «حس» از ديدگاه قرآن
حسن عبدي  
فصلنامه ذهن، شماره 44، زمستان 1389  ص 107
   
 خيال ابزار معرفت
محمدجواد رودگر  
فصلنامه ذهن، شماره 44، زمستان 1389  ص 139
   
 اعتبار معرفت شناختي خبر واحد در اعتقادات ديني
محمد حسين زاده، عبدالله محمدي  
فصلنامه ذهن، شماره 43، پاييز 1389  ص 141
   
 رابطه بين دين و مدرنيته، تعارض يا سازگاري؟
عباس يزداني  
مجله الهيات تطبيقي، شماره 3، پاييز 1389  صص 103-120
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 191kb]    
   
 پيش فرضهاي معرفت شناختي علم سنجي
دكتر غلامرضا حيدري  
فصلنامه كتابداري و اطلاع رساني، شماره 53، بهار 1390  ص 71
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 189kb]    
   
 ارتباط وجودشناسي با معرفت شناسي از منظر صدرالمتالهين
دكتر لاله حقيقت، فاطمه صادقيان  
فصلنامه انديشه ديني، شماره 38، بهار 1390  صص 175-198
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 278kb]    
   
 نسبت عقلانيت انتقادي با اخلاق اجتماعي
حسنعلي بختيار نصرآبادي، محمدحسين حيدري، حميدرضا بهروان  
فصلنامه راهبرد، شماره 59، تابستان 1390  ص 139
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 391kb]    
   
 روش شناسي سازه انگاري در حوزه روابط بين الملل
جهانگير معيني علمداري، عبداله راسخي   
فصلنامه تحقيقات سياسي و بين المللي، شماره 4، پاييز 1389  ص 183
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 228kb]    
   
 بازسازي ديدگاه معرفت شناختي ميرزامهدي اصفهاني (ره)
جواد رقوي، صادق آملي لاريجاني  
فلسفه و كلام، شماره 85، پاييز و زمستان 1389  ص 117
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 479kb]    
   
 تبيين وجودي و معرفتي حس مشترك در فلسفه اسلامي
احمد بهشتي، محمد نجاتي  
معرفت فلسفي، شماره 30، زمستان 1389  ص 71
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 278kb]    
   
 نقش و تاثير پارادايم هاي روش شناسانه و معرفت شناسانه بر نظريه هاي جديد جامعه شناسي سياسي
دكتر محمد توحيدفام  
پژوهشنامه علوم سياسي، شماره 18، بهار 1389  ص 29
 چکيده   مشاهده متن   [PDF 425kb]    
   
ahmad بازدید : 3026 سه شنبه 08 فروردین 1391 نظرات (0)

 

دنیای امروز دنیای پرسش‏ها و کاوش‏هاست. هرکس به اقتضای محیط و به فراخور دانش خویش به دنبال مجهولاتی در ذهن و دانسته‏های خود می‏پوید. گاه پاسخ پرسش‏ها را در سبد محسوسات می‏جوید و گاه در مجمر معقولات؛ اما دسته‏ای از پرسش‏هاست که بنیادی و اساسی‏اند و تا به شکلی پایه‏ای حل نشوند، نمی‏توان به دنبال مسائل دیگری رفت.

بدون تردید در علوم بشری با مجموعه‏ای از قضایا مواجه هستیم. برای هر پژوهشگر و اندیشمندی جای این پرسش است که؛ با چه میزانی در مورد گزاره‏های آن داوری کند و با چه ابزاری آنها را بشناسد و بر چه اساسی معیار صدق و کذب آن‏ها را تشخیص دهد؟

در این میان، معرفت‏شناسی، علمی است که به این گونه مباحث اساسی بشر می‏پردازد و درباره هریک از آنها بحث، کاوش، گفت‏وگو می‏کند. امروزه بحث از معرفت‏شناسی به‌ویژه در حوزة دینی فراگیر شده، در سطح عموم نیز مطرح می‏گردد. جای آن دارد که اندیشمندان و فرهیختگان به ساده و روان کردن آنها همت گمارند و تلاش کنند.

کتابی که پیش رو دارید؛ با عنوان درآمدی بر معرفت شناسی و مبانی معرفت دینی از سری کتب مبانی اندیشة اسلامی است که رویکردی محققانه، روان و ساده به مباحث معرفت‏شناسی و مبانی معرفت دینی دارد. این نگاشته توسط جناب حجت‏الاسلام والمسلمین آقای دکتر محمد حسین‏زاده، مناسب برای دو واحد درسی به رشتة تحریر درآمده است.


بحث از اساسی‏ترین مباحث معرفت‏شناسی نظیر علم حضوری، علم حصولی و حقیقت صدق و معیار آن و همچنین شرح مباحث مربوط به معرفت دینی و مبانی آن مانند تعدد قرائت‏ها، پلورالیسم دینی، تعارض معرفت‏های دینی و دیگر معرفت‏های بشری از جمله مباحث مطرح‌شده در این کتاب است. پرسش‏ها و پژوهش‏هایی را که مؤلف محترم در آخر هر فصل ذکر کرده است به خواننده این امکان را می‏دهد که به گونه‏ای خلاقانه و با ذهنی کاوش‏گر در مورد مطالب تأمل و تحقیق کند.

این نوشتار در دو بخش در انتشارات مؤسسة آموزشی و پژوهشی امام خمینی، منتشر شده است. امید که این اثر مقبول خداوند سبحان و ولی او حضرت صاحب‌الامر افتد و خوانندگان را نیز خوش آید.

 

ahmad بازدید : 634 پنجشنبه 22 دی 1390 نظرات (0)



 
 
معرفتشناشی باور دینی، شاخه ای از فلسفه است که معرفت بودن باورهای دینی را مورد بررسی قرار می دهد. آلوین پلانتینگا، از این جهت شایسته بررسی و پژوهش است که تلاش می کند تا با زمینه های دینی، نظریه ای راجع به معرفت عرضه نماید که در نوع خود بی نظیر است. پاره ای از این پژوهش، شرح و تقریر دیدگاههای معرفت شناختی ای است که پلانتینگا، آن را ارائه نموده به نقد می کشد. از نظر پلانتینگا، این دیدگاهها، یا بواسطه تأکید بر مفهوم درون گرایی وظیفه شناختی، و یا بعلت نقص در توجه به مفهوم کارکرد صحیح، و یا هر دو، قابل پذیرش نیستند. طرح این نظریات از آن جهت دارای اهمیت است که انتقادات پلانتینگا از این دیدگاهها، افق روشنتری از نظریه خود پلانتینگا بدست می دهند. پلانتینگا، سعی می کند تا نقص موجود در این دیدگاهها را با در انداختن نظریه جدیدی که عنوان نظریه کارکرد صحیح در باب معرفت را یافته است، تدارک نماید. وی خطوط کلی این نظریه را از اندیشه های شخصیت های دینی ای نظیر باوینک، بارت و کالون، استخراج می نماید. همچنین وی می کوشد تا نظریه معرفت شناختی خود را بر باورهای دینی مسیحی اعم ازباورهای دینی مشترک با ادیان دیگر و مختص مسیحیت اطلاق نماید تا معرفت بودن باورهای دینی خود را به اثبات رسانده، اعتراض قرینه گرایانه به باوردینی را مورد چالش قرار دهد. این تلاش، مورد اتهامات و اعتراضات متعددی نیز بوده است که در این نوشتار، از ذکر آنها اجتناب نگردیده است. فرضیة نویسنده در این پژوهش را می توان در گزارة زیر خلاصه کرد که نظریه کارکرد صحیح، در باب معرفت، الزامات معرفت را بر آورده نمی سازد و از اعتراضاتی نظیر اعتراضات گتیه در معرفت شناسی، و ایمان گرایی در معرفت شناسی باوردینی، خلاصی ندارد . این فرضیه، چنانچه مشاهده می شود، مورد تأیید نویسنده قرار می گیرد و نتیجه گرفته می شود که اطلاق نظریه کارکرد صحیح بر باوردینی، نمی تواند نگرانی جامعه علمی جویای حقیقت را با ادعای واقعا پایه بودن اعتقاد به خدا، به آرامش و طمانینه برساند.

 

 

 

 
درباره ما
Profile Pic
این سایت علمی-ترویجی با تمرکز بر موضوع علم و معرفت شناسی ، حاوی مطالبی در موارد زیر می باشد: معرفت شناسی ، هستی شناسی علم و علم در فلسفه ، علم از دیدگاه کتاب و سنت ، علم دینی ، فلسفه ی علم عام و خاص ، علم شهودی و عرفانی ، منطق ، روان شناسی شناختی ، جامعه شناسی معرفت
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به نظر شما بررسی موضوع علم از کدام منظر اهمیت بیشتری دارد؟
    علمی ، پژوهشی

      پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
    موسسه پژوهشی امام خمینی (ره)
    پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
    مؤسسۀ حکمت و فلسفه ايران
    مجمع عالی حکمت اسلامی
    انجمن حکمت و فلسفه ایران
    انجمن معرفت شناسی حوزه
    دانشکده ی فلسفه دانشگاه تهران
    دانشکده ی فلسفه تربیت مدرس
    دانشکده ی فلسفه شهید بهشتی
    دانشکده فلسفه دانشگاه تبریز
    دانشکده فلسفه دانشگاه اصفهان
    فلسفه و حکمت فردوسی مشهد
    دانشگاه باقرالعلوم
    پژوهشکده باقرالعلوم
    کانون پژوهشگران فلسفه و حکمت
    هم اندیشی استادان,نخبگان دانشگاهی
    مرکز ترجمه و نشر آثار انسانی اسلامی
    پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
    کانون اندیشه جوان
    فرهنگستان علوم اسلامی قم
    بنیاد ملاصدرا
    باشگاه اندیشه
    پرونده / جامعه ایرانی و علوم انسانی
    جنبش نرم افزاری و تولید علم
    پرتال جامع علوم انسانی
    پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
    Philosophia Islamica
    المعهد العالمي للفكر الإسلامي
    منطق در ایران
    اینک فلسفه
    زمان فلسفه
    لینک هایی فلسفی
    فلسفه نو
    نیستان فلسفه
    فلسفه و کودک
    انجمن فلسفه د.تهران
    حیات اندیشه
    پژوهشگاه دانشهای بنیادین
    کنفرانس های بین المللی
    free E.books
    Philosophy Resources
    انجمن فلسفه علم اروپا
    humanities
    socialsciences
    theory of knowledge
    آموزش مجازی MIT
    آموزش مجازی OpenCulture
    آموزش مجازی oyc
    آموزش مجازی ocw.usu
    onlinelibrary.wiley
    epistemelinks
    Epistemology Course Slides
    chalmers
    Philosophical.Psychology.lab
    articals
    علم دینی
    حلقه مطالعات فلسفه و انديشه اسلامي
    درباره فلسفه علم
    دانلود کتاب ۱
    دانلود کتاب ۲
    مکتب‌خونه!
    The Epistemology Page
    فروشگاه فرهنگ

    آمار سایت
  • کل مطالب : 54
  • کل نظرات : 18
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 71
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 31
  • بازدید امروز : 2
  • باردید دیروز : 33
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 123
  • بازدید ماه : 81
  • بازدید سال : 2,206
  • بازدید کلی : 420,891
  • کدهای اختصاصی

    مترجم سایت

    مترجم سایت

    کد سایت


    " size="15" name="T1" onclick="this.select()" />

    وبلاگ-کد لوگو و بنر