loading...
معرفت شناسی , مطالعات علم و فناوری
ahmad بازدید : 952 دوشنبه 29 تیر 1394 نظرات (2)

اهميت معرفت­شناسي در اثبات مباني علوم

ادعاي ما اين است که مي‌توان منظومه‌اي از علوم و معارف را ارائه داد که منطقي‌ترين بحث‌ها در آن مطرح شده و به اثبات رسيده باشد، يعني از اساسي‌ترين و بنيادي‌ترين نقطه‌ها –معرفت­شناسي- شروع شود و به دنبال آن، هستي‌شناسي، انسان‌شناسي، و علوم انساني مطرح شود. بايد با معرفت‌شناسي، هستي‌شناسي –فلسفه- و انسان‌شناسيِ صحيح وارد بحث­هاي علمي شد؛ اين‌که چگونه بايد با فلان پديده انساني برخورد کرد و چگونه بايد آن­را معالجه کرد؟ فلان چيز خوب است يا بد؟ سعادت است يا شقاوت؟ شناخت انسان و ساحت‌هاي وجودي‌اش نقش مهمي در بحث­ها دارد. آيا علم اين است که به بررسي همين بدن حيواني انسان بپردازد و وجود روح و ساحت‌هاي ديگري را که مربوط به روح انسان مي‌شود و جنبه فيزيکي ندارد انکار کند و بگويد اينها ايدئولوژي و سليقه‌اي است؟
مي­توان از نقطه‌اي شروع کرد که ريشه‌اي‌ترين مسائل حل شود و به لحاظ منطقي بايد همين کار را انجام داد تا بر اساسش مسائل منطقي پله پله پيش برود تا به شناخت حقيقت انسان برسد. آن وقت بايد بررسي کرد که روح در انسان چه موقعيتي دارد و پديده‌هاي روحي چگونه است؟، کدام را بايد تقويت و کدام را بايد تضعيف کرد؟، احساسات و عواطف را چگونه بايد کنترل کرد و چگونه بايد به کار گرفت؟، و ... نمي‌توان بدون دليل با مشاهده عکس­العمل­هايي از مغز، روح را همان خواص مغز دانست. چه بسا عکس‌العمل‌ها انفعال باشند نه فعاليت، يعني ممکن است فعاليت از روح باشد و اثرش در مغز ظاهر شود. پس، شما از کجا آغاز فعاليت را از مغز مي­دانيد؟ در هنگام ترس، ابتدا مغز انسان متأثر مي‌شود ورنگش مي‌پرد و بعد از آن مي‌ترسد يا اول مي‌ترسد و بعد از آن رنگش مي‌پرد؟ تجربه نمي­تواند آن را به خوبي نشان دهد، بلکه با دقت معلوم مي­شود که تأثرات بدني انسان، تابع تأثرات روحي او است. البته عکس اين مطلب هم هست و در مواردي روح در بدن اثر دارد. مسائل سايکوماتيک قابل انکار نيست. بنابراين، هم روح در بدن اثر دارد، هم بدن در روح. روح موجودي است که خواص، آثار، و فعاليت خودش را دارد. چگونه مي­توان اين حقايق را انکار کرد و کار روان‌شناسي را فقط بررسي رفتارهاي ظاهري و قابل آزمايش انسان دانست؟ آيا مي­توان به بهانه نفهميدن چيستي روح و خواص آن، صورت مسأله يا بخشي از صورت مسأله را پاک کرد و به طور کلي منکر روح شد؟ آيا مي­توان چنين کاري را علم دانست؟ اين کار، روح کنجکاو و حقيقت‌جوي انسان را سيراب نمي‌کند.
منظور از اسلامي‌سازي علوم اين است که در مرحله اول، مباني علوم، اثبات شده و علوم بر اساس مباني صحيح تبيين شوند تا پس از آن، ارتباط مسائل علوم با مباني آن­ها روشن شود. مباني صحيح، اصولي هستند که با قرآن موافقند، يعني عقل و نقل در اينجا با هم توافق کامل دارند. بعد از آنکه در معرفت‌شناسي جايگاه مهم عقل تبيين شد و معلوم شد که همه چيز در معرفت‌هاي حسي خلاصه نمي‌شود، چنين اصول و مطالبي را بايد اثبات کرد. پس، يک مرحله از اسلامي کردن علوم اين است که مباني آنها را اثبات کنيم و آنها را به مباني صحيح خودشان برگردانيم. آن مباني خواه ناخواه اسلامي خواهند بود. ما ادعا نمي‌کنيم، بلکه وقتي مي‌گوييم اسلامي است، بحث کرده­ايم و مي­توانيم آن را براي شما اثبات کنيم تا به اين نتيجه برسيم که آن مباني همان است که اسلام و -به فرمايش مقام معظم رهبري- قرآن مي‌گويد. وجود روحي را که بتواند مستقل از بدن باقي بماند بايد پذيرفت. وجود روح، اساس همه اعتقادات به معاد و عوالم مافوق اين عالم جسماني است. انکار روح و پذيرش صِرف انفعالات مغزي به معناي دروغ دانستن معاد، وحي، عالم برزخ، قيامت، جبرئيل، و ... است. اينگونه امور با حس درک نمي‌شوند. ممکن است استادي توجه نداشته باشد و بدون غرض، همان چيزهايي را که ياد گرفته به دانشجو ارائه ‌دهد، ولي کساني مي‌بايست اين مباني را نقد کرده باشند. اين يک بخش از نقد علوم انساني رايج است. نقد کلي‌ اين است که اين علوم بر اصول موضوعه غير الهي و ماترياليستي مبتني است. در اين بخش بايد اثبات کرد که چنين اصول و مباني اشتباه است.

دانلود فایل صوتی صحبت های ایشان در کنگره علوم انسانی اسلامی اول ، خرداد 1391.

ahmad بازدید : 1584 سه شنبه 15 بهمن 1392 نظرات (1)

 

سمینار دانشجویی فلسفه علم قرار است از طرف پژوهشکده مطالعات بنیادین علم و فناوری دانشگاه شهید بهشتی برگزار شود.

چکیده مقاله در حدود 500 کلمه و در قالب ورد را تا تاریخ 92/11/25 به پست الکترونیکی FRST@mail.scu.ac.ir

ارسال کنید.

 

ahmad بازدید : 3250 جمعه 14 تیر 1392 نظرات (3)

به نام خداوند جان و خرد --- كزين‏برتر انديشه برنگذرد

رويان فلسفه در زهدان معرفت‏شناسى روييد و باليد و ....                 

ahmad بازدید : 12755 شنبه 30 دی 1391 نظرات (2)

تاریخ فلسفه راتلج چکیده تاریخ فلسفه غرب، از آغاز آن در سده ششم پیش از میلاد تا زمان حاضر، است که به شکل تاریخی تنظیم شده است.

هدف این مجموعه بحث و بررسی عمیق درباره همه پیشرفتهای عمده فلسفی است و بدین منظور صفحات بسیاری را به افرادی اختصاص داده که در نظر عموم دانشمندان از بزرگان فلاسفه به شمار می‏روند.

این مجموعه هم برای متخصصان و هم برای دانشجویان و خوانندگان عمومی مفید خواهد بود. هر فصل را یک نویسنده صاحب‏نظر در آن باب نوشته است. فصلها را طوری نوشته‏‏اند که دسترسی به مطالب آسان باشد و در هر مجلد شرح اصطلاحات فنی نیز در پایان آمده است.

ahmad بازدید : 5260 جمعه 22 دی 1391 نظرات (2)

اصول فلسفه و روش رئاليسم

كتاب اصول فلسفه و روش رئاليسم نقطه تمركز و ثقل مباحث معرفت شناسي فلاسفه اسلامي است. اين اثر با تكيه بر ميراث فلسفي و بر اساس تحليل ها و ابتكارات محتوايي و صوري، توانسته است تا معرفت شناسي رئاليستي را در قالبي منقح و منظم عرضه دارد. در ايران، اين اثر و مباحث معرفت شناختي آن، توانسته است تا چشم انداز و منظري خاص را براي فلسفي انديشان بعدي فراهم آورد. پس از آن، علاقه مندان به اين ديدگاه در همين راستا و جهت به تأمّل، تحقيق و مقايسه پرداخته اند.

پارادايم اين معرفت شناسي عبارت است از معرفت شناسي بر محور «محصولات قواي ادراكي يا فرآورده هاي ادراكي». در اين معرفت شناسي محور مباحث، ميوه هاي درخت دستگاه ادراكي است نه ريشه هاي آن.

استفاده از طریق کتابخانه اینترنتی تبیان

دانلود کتاب موبایل اصول فلسفه و روش رئالیسم

دانلود کتاب صوتی اصول فلسفه و روش رئالیسم

خرید کتاب

دانلود خود کتاب جلد ١

دانلود خود کتاب جلد ٢

دانلود خود کتاب جلد ٣

دانلود خود کتاب جلد ٤

دانلود خود کتاب جلد ٥

 

ahmad بازدید : 787 چهارشنبه 20 دی 1391 نظرات (0)

 

سمینار دانشجویی تاریخ و فلسفه علم

گروه مطالعات علم مؤسسه‌ی پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در نظر دارد با هدف

1- تشویق دانشجویان به پژوهش

2- آشنایی دانشجویان با موضوعات پژوهشی یکدیگر

3- فراهم آوردن زمینه برای نقد یکدیگر،

سالانه سمینارهای دانشجویی با موضوع تاریخ و فلسفه علم برگزار نماید.

بدینوسیله از دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی برای ارسال مقاله و شرکت در اولین دوره از سمینارهای دانشجویی تاریخ و فلسفه علم، که در اسفند ماه سال 1391 در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار خواهد شد، دعوت به عمل می‌آید. مقالات در همه موضوعات مرتبط با فلسفه و تاریخ علم مورد ارزیابی قرار رفته و مقالاتی که از کیفیت و نوآوری بالاتری برخوردار باشند برای ارائه در سمینار پذیرفته خواهند شد. در صورت تصویب کمیته علمی، تعدادی از مقالات پذیرفته شده در مجموعه‌ای به چاپ خواهد رسید .

مقالات ارسالی باید حداکثر دارای 4000 کلمه باشند. متقاضیان شرکت در سمینار می‌توانند تا پیش از پایان مهرماه 1391 مقالات (و یا چکیده مقاله بین 700 تا 1000 کلمه) خود را به صورت الکترونیکی و در قالب فایل‌های Word یا PDF به آدرس ایمیل hpscirip@yahoo.com ارسال کنند. نتیجه ارزیابی از طریق ایمیل تا دی ماه 1391 به شرکت کنندگان اعلام خواهد شد.

در صورت وجود هر سوالی میتوانید به آدرس Keyvan.alasti@yahoo.com ایمیل بزنید.

 

ahmad بازدید : 12857 دوشنبه 18 دی 1391 نظرات (1)

 

استقراء گرایی: علم، معرفتی ماخوذ از یافته­های تجربی

 

معرفت علمی معرفتی است اثبات شده. نظریه علمی به شیوه دقیق از یافته­های تجربی که به واسطه مشاهده و و آزمایش به دست آمده­اند اخذ می­شوند. علم عینی است و عقاید شخصی هیچ نقشی در آن ندارند. تجربه منبع معرفت است.  طبق استقراءگرایی سطحی، علم با مشاهدات آغاز می­شود. گزاره­ها دو نوع هستند: 1. گزاره­های شخصیه که در زمان و مکان خاصی واقع می­شوند. 2. گزاره­های کلی که مدعی بیان خواص یا رفتار بعضی از چهر­ه­های جهان هستند. حال سوال این است......

 

درباره ما
Profile Pic
این سایت علمی-ترویجی با تمرکز بر موضوع علم و معرفت شناسی ، حاوی مطالبی در موارد زیر می باشد: معرفت شناسی ، هستی شناسی علم و علم در فلسفه ، علم از دیدگاه کتاب و سنت ، علم دینی ، فلسفه ی علم عام و خاص ، علم شهودی و عرفانی ، منطق ، روان شناسی شناختی ، جامعه شناسی معرفت
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به نظر شما بررسی موضوع علم از کدام منظر اهمیت بیشتری دارد؟
    علمی ، پژوهشی

      پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
    موسسه پژوهشی امام خمینی (ره)
    پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
    مؤسسۀ حکمت و فلسفه ايران
    مجمع عالی حکمت اسلامی
    انجمن حکمت و فلسفه ایران
    انجمن معرفت شناسی حوزه
    دانشکده ی فلسفه دانشگاه تهران
    دانشکده ی فلسفه تربیت مدرس
    دانشکده ی فلسفه شهید بهشتی
    دانشکده فلسفه دانشگاه تبریز
    دانشکده فلسفه دانشگاه اصفهان
    فلسفه و حکمت فردوسی مشهد
    دانشگاه باقرالعلوم
    پژوهشکده باقرالعلوم
    کانون پژوهشگران فلسفه و حکمت
    هم اندیشی استادان,نخبگان دانشگاهی
    مرکز ترجمه و نشر آثار انسانی اسلامی
    پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
    کانون اندیشه جوان
    فرهنگستان علوم اسلامی قم
    بنیاد ملاصدرا
    باشگاه اندیشه
    پرونده / جامعه ایرانی و علوم انسانی
    جنبش نرم افزاری و تولید علم
    پرتال جامع علوم انسانی
    پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
    Philosophia Islamica
    المعهد العالمي للفكر الإسلامي
    منطق در ایران
    اینک فلسفه
    زمان فلسفه
    لینک هایی فلسفی
    فلسفه نو
    نیستان فلسفه
    فلسفه و کودک
    انجمن فلسفه د.تهران
    حیات اندیشه
    پژوهشگاه دانشهای بنیادین
    کنفرانس های بین المللی
    free E.books
    Philosophy Resources
    انجمن فلسفه علم اروپا
    humanities
    socialsciences
    theory of knowledge
    آموزش مجازی MIT
    آموزش مجازی OpenCulture
    آموزش مجازی oyc
    آموزش مجازی ocw.usu
    onlinelibrary.wiley
    epistemelinks
    Epistemology Course Slides
    chalmers
    Philosophical.Psychology.lab
    articals
    علم دینی
    حلقه مطالعات فلسفه و انديشه اسلامي
    درباره فلسفه علم
    دانلود کتاب ۱
    دانلود کتاب ۲
    مکتب‌خونه!
    The Epistemology Page
    فروشگاه فرهنگ

    آمار سایت
  • کل مطالب : 54
  • کل نظرات : 18
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 71
  • آی پی امروز : 41
  • آی پی دیروز : 31
  • بازدید امروز : 45
  • باردید دیروز : 33
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 166
  • بازدید ماه : 124
  • بازدید سال : 2,249
  • بازدید کلی : 420,934
  • کدهای اختصاصی

    مترجم سایت

    مترجم سایت

    کد سایت


    " size="15" name="T1" onclick="this.select()" />

    وبلاگ-کد لوگو و بنر