loading...
معرفت شناسی , مطالعات علم و فناوری
ahmad بازدید : 752 یکشنبه 28 تیر 1394 نظرات (0)

 

به گزارش خبرگزاری مهر، علوم انسانی به منزله نرم افزار و تعیین کننده مسیر هر جامعه است. هر یک از علوم فنی، پایه و تجربی سخت افزارهای مورد نیاز حرکت جامعه را تأمین نموده و نقش راهبری و سکانداری با علوم انسانی است. مجموعه علوم انسانی بر پایه مبانی معرفت شناسانه، انسانشناسانه، هستی شناسانه، ارزش شناسانه و روش شناسانه مبتنی است که هر یک به گونه ای زیربناهای این علوم را تعیین می کنند و بخش زیادی از تفاوتهای علوم انسانی سکولار و علوم انسانی اسلامی از تلقی های متفاوت در این مبانی ناشی شده است. به همین دلیل می توان گفت نقطه عزیمت هرگونه تحول و ترمیمی در حوزه علوم انسانی بررسی همین مبانی است.

در میان مبانی مختلف علوم انسانی، مبانی معرفت شناسانه زیربنایی ترین مبنا قلمداد می شوند. اینکه آیا گزاره های علوم انسانی ناظر به حقیقت بوده و می توانند خبری از واقعیت بدهند یا خیر؟ اینکه معنا و معیار صدق یک گزاره چیست؟ اینکه اساساً دستیابی به حقیقت در علوم حصولی ممکن است یا خیر و اگر ممکن است چه روش و چه تضمینی برای دستیابی به حقیقت وجود دارد؟ و ...از مهمترین پرسشهای معرفت شناسانه هستند که به طور خاص از حدود چهارصد سال قبل تا کنون ذهن فیلسوفان را به خود مشغول ساخته است. در یک نگاه تاریخی می توان گفت در قرون اخیر مباحث اصلی فیلسوفان غرب ریشه در مناقشات معرفت شناسانه دارد تا آنجا که برخی امکان دستیابی به یقین را انکار کرده و بدیلهای متعددی جایگزین آن ساخته اند.

متأسفانه مباحث معرفت شناسانه در بیشتر مراکز آموزش تحصیلات تکمیلی به طور جدی تدریس نشده و دانشجویان علوم انسانی دورنمای بسیار مبهمی از برخی مسائل آن دارند و در بیشتر موارد اصولی را به عنوان پیش فرض تلقی کرده بدون آنکه بدانند این اصول در کجا و چگونه اثبات یا رد می شوند. حتی در برخی مراکز یک واحد درسی نیز به آن اختصاص نیافته است و دانش پژوهان تصور دقیقی حتی از جغرافیای این علم نیز ندارند.

رفع این نقیصه مستلزم تغییر نگرش به ساختار علوم و جایگزین شدن نگاه نظام وار است که در آن ریشه ها (مبانی) و میوه ها(نتایج) یک علم آشکار و با دقت بررسی شود. مباحث معرفت-شناسی نیز همچون سایر رشته های علمی  نیاز به آموزشهای مستمر، نظام مند و طولانی دارد. لکن در شرایط فعلی که ساختار نظام آموزشی تحصیلات تکمیلی چنین امکانی را به دانش پژوهان نمی دهد، می توان با برگزاری کارگاهها و دوره های موقت تا حدی این نقیصه را مرتفع ساخت

.

 

 

ahmad بازدید : 1172 پنجشنبه 26 تیر 1393 نظرات (0)

ششمین همايش بين المللي علوم شناختي به همت پژوهشكده علوم شناختی در ارديبهشت ماه سال آینده 1394 در تهران برگزار خواهد شد. مهلت ارسال چکیده مقالات تا 11 بهمن ماه سال جاری می باشد. براي كسب اطلاعات بيشتر مي توانيد به لينك زير مراجعه نمائيد.

لینک همایش ششم

ahmad بازدید : 3250 جمعه 14 تیر 1392 نظرات (3)

به نام خداوند جان و خرد --- كزين‏برتر انديشه برنگذرد

رويان فلسفه در زهدان معرفت‏شناسى روييد و باليد و ....                 

ahmad بازدید : 1554 جمعه 22 دی 1391 نظرات (0)

  أتزعم انك جرم صغير و فيك انطوي العالم الاکبر
(آيا گمان مي بري که تو جرم کوچکي هستي در حالي که عالم بزرگي در تو نهفته است).    

حضرت علی (علیه السلام)  

 

علوم شناختی  


                     

  علوم شناختي يکي از دانشهاي نو است که در کنار نانوتکنولوژي، بيوتکنولوژي، فناوري اطلاعات مجموعه دانشهاي همگرا را که [2] NBIC نام گرفته اند تشکيل مي دهند.  اين رشته از زيرمجموعه هاي علم اعصاب[3]، روان شناسي، زبان شناسي، هوش مصنوعي و فلسفه ذهن تشکيل گرديده است و کاربرد وسيعي در رشته هاي فرعي مانند پزشکي، آموزش و پرورش، جامعه شناسي، سياست، علوم اطلاعات، ارتباطات و رسانه هاي گروهی، مهندسي پزشکي، مهندسی فرمان و کنترل و حتي علوم دفاعي و جنگ پيدا کرده است.  مؤسسات تحقيقاتي و دانشگاههاي بسياري به تحقيق در زمينه علوم شناختي اشتغال دارند و در تلاشند تا راز بزرگترين سرمايه آدمي يعني مغز و ذهن را كشف كنند و کاركردهاي آنرا به عنوان عالي ترين و پيچيده‌ترين وديعه الهی بشناسند.

ahmad بازدید : 783 چهارشنبه 22 آذر 1391 نظرات (0)

روانشناسی شناختی (Cognitive psychology)

 مکتبی است که به بررسی فرایندهای درونی ذهن از قبیل حل مسئله، حافظه، ادراک، شناخت، زبان و تصمیم گیری می‌پردازد. موضوعاتی ازاین قبیل که انسان چگونه و با چه ساختاری به درک، تشخیص و حل مسئله می‌پردازد و این که ذهن چگونه اطلاعات دریافتی از حواس (مانند بینایی یا شنوایی) را درک می‌کند و یا اینکه حافظه انسان چگونه عمل می‌کند و چه ساختاری دارد؛ از عمده مسائل قابل توجه دانشمندان این رشته می‌باشد. محققین روان‌شناسی شناختی به ذهن همچون دستگاه پردازشگر اطلاعات می‌نگرند و رویکرد آنان به مطالعه مغز و ذهن برپایه تشابه عملکرد مغز با رایانه‌است. روان‌شناسی شناختی از دو جنبه با مکاتب روان‌شناسی قبلی تفاوت اساسی دارد:

۱- برخلاف مکاتب روان‌شناسی کلاسیک از قبیل روان‌شناسی فرویدی، از روش تحقیق علمی و بررسی موارد قابل مشاهده استفاده می‌کند و روشهایی چون درون نگری را به کار نمی‌برد.

۲- برخلاف روان‌شناسی رفتارگرا، فرایندها و پدیده‌های ذهنی، چون باور، خواست و انگیزش را مهم دانسته، مورد مطالعه قرار می‌دهد.

از زیر مجموعه‌های روان‌شناسی شناختی می‌توان رشته‌های نوروسایکولوژی، روان‌شناسی بالینی، روان‌شناسی تربیتی، روان‌شناسی قانونی، روان‌شناسی سازمانی و صنعتی با گرایشهای شناختی را نام برد.

 

فرآیند حل مسئله

حل مسئله : حل مسئله عبارت است از پردازش شناختی برای تبدیل موقعیت مفروض به موقعیت مطلوب در حالی که شخص حل کننده برای حل آن به طور آماده روش واضحی ندارد.حل مسئله تفکر و رفتاری است جهت رسیدن به هدفی که به آسانی در دسترس نیست. این تعریف شامل چهار ایده اساسی است. نخست اینکه حل مسئله یک امر شناختی است یعنی در درون ذهن یا دستگاه شناختی حل کننده روی می‌دهد پس وجود آن را می‌توان تنها به طور غیر مستقیم از رفتار حل کننده استنباط کرد. دوم آنکه حل مسئله یک فرایند است یعنی متضمن دستکاری معلومات در دستگاه شناختی یا ذهن حل کننده‌است (یعنی اجرای عملیات شناختی روی بازنمایی‌های نمادی درونی). سوم اینکه حل مسئله جهت دار است یعنی غرض از آن حل کردن یک مسئله‌است. ایده چهارم و آخر اینکه حل مسئله امری شخصی است یعنی دشواری تبدیل یک حالت مفروض از یک مسئله به یک حالت مطلوب بستگی به دانش کنونی حل کننده مسئله دارد. یک مسئله وقتی موجودیت می‌یابد که وضعیتی مفروض در ابتدا وجود دارد و حل کننده می‌خواهد آن وضعیت به صورت مطلوب تغییر یابد. چرخه حل مسئله چرخه حل مسئله شامل ۱- تشخیص مسئله ۲- تعریف مسئله ۳- تنظیم راهبرد حل مسئله ۴- سازماندهی اطلاعات درباره مسئله ۵- تخصیص منابع ۶- نظارت و ارزیابی است انواع مسائل : ۱-مسائل خوب ساختار، ۲- مسایل بد ساختار مسائل خوب ساختارمسیرهای روشن و واضحی برای راه حل دارند. این گونه مسائل را خوب تعریف شده می‌نامند. نمونه چنین مسائلی این است که چگونه مساحت متوازی الاضلاع را محاسبه می‌کنید. مسائل بد ساختار فاقد مسیرهای روشن برای رسیدن به راه حل هستند به این مسائل بد تعریف شده هم می‌گویند. نمونه چنین مسائلی این است که وقتی هیچ کدام از دو طناب آنقدر بلند نیست که بتوان با در دست گرفتن یکی از آنها به دیگری رسید چگونه این دو طناب آویزان را به هم گره می‌زنید؟ راهبردهای حل مسئله از راهبردهای حل مسئله می‌توان به این موارد اشاره کرد۱- الگوریتم‌ها (یک راهبرد حل مسئله‌است که مستلزم پیروی از یک قاعده، روش یا متد خاص است و ضرورتا به راه حل صحیح می‌انجامد) ۲- بینش(درک ناگهانی از چگونگی حل مسئله) ۳- روش‌های اکتشافی(راهبردهای غیر رسمی شهودی و حدسی است که برخی اوقات منجر به راه حلی موثر می‌شوند و گاهی به راه حل موثری نمی‌رسند. روشهای اکتشافی شامل چهار روش است : ۱- تحلیل وسیله هدف ۲- کار به سمت جلو ۳- کار به سمت عقب ۴- تولید و آزمون

۱- تحلیل وسیله هدف : حل کننده مسئله با نگاه کردن به انتهای هدف مورد جستجو مسئله را تحلیل می‌کند و سعی می‌کند فاصله میان موقعیت فعلی وهدف نهایی در آن فضا را کاهش دهد.چ

۲- کار به سمت جلو: حل کننده مسئله از ابتدا شروع و سعی می‌کند مسئله را از ابتدا تا انتها حل کند.

۳- کار به سمت عقب: حل کننده مسئله از آخر شروع و سعی می‌کند از آنجا به سمت عقب حرکت کند.

۴- تولید و آزمون: حل کننده مسئله صرفا گزینه‌ای از اقدامات مختلف را نه الزاما به شیوه‌ای نظام مند انجام می‌دهد و سپس توجه می‌کند که کدام یک از آن اقدامات عمل خواهد کرد.

رایانه‌ها احتمال دارد از راهبردهای الگوریتمی حل مسئله استفاده کنند. انسانها به نظر می‌رسند بیشتر از روش‌های اکتشافی غیر رسمی استفاده می‌کنند در حل مسائل بد ساختار انتخاب باز نمایی مناسب برای مسئله به شدت بر آسانی دستیابی به راه حل درست تاثیر می‌گذارد. موانع موجود برای حل مسئله: ۱-آمایه ذهنی: آمایه ذهنی که استحکامات نیز نامیده می‌شود راهبردی است که در گذشته موثر بوده‌است اما برای مسئله خاصی که باید در حال حاضر حل شود موثر نیست، نوع خاصی از آمایه ذهنی تثبیت کار کردی است. تثبیت کارکردی عدم توانایی درک این واقعیت است که چیزی که مورد استفادهٔ شناخته شده و خاصی دارد ممکن است برای تامین اهداف دیگری هم مورد استفاده قرار بگیرد. ۲-انتقال: تسری دانش یا مهارت از موقعیت یک مسئله به موقعیت دیگر است. انتقال هم می‌تواند مثبت باشد هم منفی. انتقال مثبت زمانی رخ می‌دهد که حل مسئله قبلی باعث تسهیل حل یک مسئله جدید می‌شود. انتقال منفی زمانی رخ می‌دهد که حل مسئله قبلی باعث دشوارتر شدن حل مسئله بعدی شود برخی اوقات مسئله قبلی باعث می‌شود که فرد در مسیر نادرستی قرار گیرد. ۳- رشد نهفته: رشد نهفته بدنبال یک دوره کار شدید روی مسئله پدید می‌آید. رشد نهفته عبارت از رها کردن مسئله برای مدتی و سپس بازگشت به آن است.

 

سمانه طاق دره

دانشجوی پژوهشکده ی علوم شناختی تهران

آدرس وب سایت پژوهشکده ی علوم شناختی تهران

 

ahmad بازدید : 593 دوشنبه 22 آبان 1391 نظرات (0)

 

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﭘﺎﻳﮕﺎه ﺧﺒﺮی ﻣﺆﺳسۀ ﭘﮋوﻫشی ﺣﻜﻤﺖ و ﻓﻠﺴﻔۀ اﻳﺮان، ﻫﻤﺎﻳﺶ «ذﻫﻦ، ﻣﻨﻄﻖ و ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ»  ﺑﻪ ﻫﻤﺖ ﮔﺮوهﻫﺎی ﻣﻨﻄﻖ و ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻋﻠﻢ ﻣﺆسسۀ ﭘﮋوﻫشی ﺣﻜﻤﺖ و ﻓﻠﺴﻔۀ اﻳﺮان، ﺑﺮﮔﺰار ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.

اﻳﻦ ﻫﻤﺎﻳﺶ ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺳﺒﺖ ﻳﻜﺼﺪﻣﻴﻦﺳﺎﻟﮕﺮد تولد آﻟﻦ ﺗﻮرﻳﻨﮓ ﺑﺮﮔﺰار ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ. دﻛﺘﺮ ﺿﻴﺎ ﻣﻮﺣﺪ ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮع «ﻣﻔﻬﻮم ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ»، دﻛﺘﺮ اﻣﻴراﺣﺴﺎن ﻛﺮﺑﺎسی‌زاده ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮع «آﻟﻦ ﺗﻮرﻳﻨﮓ ﻧﺎﺑﻐﻪ ﻏﺮﻳﺐ»، دﻛﺘﺮ رﺳﻮل رﻣﻀﺎﻧﻴﺎن، ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮع «ﻣﺎﺷﻴﻦﺗﻮرﻳﻨﮓ ﺗﻜﺎﻣﻠی ﭘﺎﻳﺎ»، دﻛﺘﺮ ﻣﺤﻤﺪ اﻳﺰدی  ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮع «ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻓﺮاﺗﺮ از ﺗﺰ ﭼﺮچ-ﺗﻮرﻳﻨﮓ»، دﻛﺘﺮ ﻣﺤﻤﺪ اردﺷﻴﺮ ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮع «ﻣﻔﻬﻮم ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ  در ﺷﻬﻮدگرایی»، ﻓﺮزاد دﻳﺪه‌ور ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮع «ﻧﻈﺮﻳﻪ ﻣﺤﺎﺳﺒﺎت در ﮔﺬر زﻣﺎن»، ﻛﺎوه ﻻﺟﻮردی ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮع «ﺗﻮرﻳﻨﮓ ﺑﻴﺴﺖ و ﭼﻬﺎرﺳﺎﻟﻪ»، دﻛﺘﺮ ﻣﻬﺪی ﻧﺴﺮﻳﻦ ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮع «ﻣﺎ و ﻣﺎﺷﻴﻦ» ﺳﺨﻨﺮانی ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﻛﺮد.

 بنا ﺑﻪ اﻳﻦ ﮔﺰارش، اﻳﻦ ﻫﻤﺎﻳﺶ ﺷﻨﺒﻪ، ﺳﻮم ﺗﻴﺮﻣﺎه 1391 از ﺳﺎﻋﺖ ﺗﺎ  17  10 در ﺳﺎﻟﻦ ﻫﻤﺎﻳﺶ‌ﻫﺎی ﻣﻮﺳﺴﻪ ﺑﺮﮔﺰار ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.

ahmad بازدید : 725 جمعه 22 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

 

درآمدي بر روانشناسي علم

عاليت هاي شناختي و رفتارهاي حرفه اي دانشمندان در خلاء صورت نمي پذيرند. دانشمندان همچون تمام انسان هاي ديگر در يك متن زيستي، روانشناختي و اجتماعي زندگي و كار مي كنند. آنها شجره نامه دارند و خصوصيات و صفات زيستي خود را از خانواده خويش به ارث مي برند، در محيط خانواده رشد مي كنند و از آن تأثير مي پذيرند، خصوصيات شخصيتي ويژه اي پيدا مي كنند، هيجان ها و انگيزش ها بر آنها تأثيرات عميقي برجاي مي گذارد و حتي هنگامي كه به عنوان دانشمندان صاحب نام و با تجربه در آزمايشگاه هايشان به فعاليت علمي مشغول مي شوند،
ahmad بازدید : 1079 دوشنبه 21 فروردین 1391 نظرات (0)



قرن18: تجربی نگر های بریتانیایی

جرج بارکلی

تاثیرگذارترین مقاله بارکلی نوشتاری بود بیانگر اصول دانش انسان، که عناوین "ایدآلیست ذهنی"، "غیر مادی گرا"، "معنویت گرا" را برای بارکلی کسب کرد، و اینها چیزهایی بود که کمک کرد تا کتاب کوچک او یکی از گفتار هایی باشد مورد سوء تعبیر و بدفهمی در فلسفه قرار گیرد. آنچه بارکلی به دنبال رسیدن به آن بود ......

ahmad بازدید : 692 پنجشنبه 22 دی 1390 نظرات (0)

 

روان‌شناسی شناخت، شاخه‌ای از روان‌شناسی است که به مطالعه فرایندهای ذهنی شامل چگونگی تفکر، درک، یادآوری و یادگیری در افراد می‌پردازد. روان‌شناسی شناخت به عنوان بخشی از حوزه وسیعتر و گسترده‌تر علم شناخت، به سایر حوزه‌ها نظیر علم اعصاب، فلسفه و زبان‌شناسی ارتباط دارد.

تمرکز اصلی روان‌شناسی شناخت بر کشف چگونگی کسب، پردازش و ذخیره‌سازی اطلاعات در انسان‌هاست. کاربردهای عملی متعددی برای روان‌شناسی شناخت وجود دارد که از آن میان می‌توان به روش‌های بهبود حافظه، چگونگی افزایش دقت تصمیم‌گیری و چگونگی ساختدهی به مطالب آموزشی به منظور بهبود یادگیری اشاره کرد.

تا دهه 1950، رفتارگرایی مهم‌ترین مکتب فکری در حوزه روان‌شناسی بود. بین 1950 تا 1970 رفته‌رفته این موج تغییر جهت داد و تمرکز بر روی موضوعاتی مانند «توجه»، «حافظه» و «حل مساله» قرار گرفت. در این دوره که غالباً از آن به عنوان «انقلاب شناختی» نام برده می‌شود، پژوهش‌های قابل ملاحظه‌ای در زمینه مدل‌های پردازش و روش‌های تحقیقات شناختی صورت گرفت و برای نخستین بار عبارت «روان‌شناسی شناخت» به کار برده شد.

تفاوت‌های روان‌شناسی شناخت

  • روان‌شناسی شناخت بر خلاف رفتارگرایی که تنها بر رفتارهای قابل مشاهده تمرکز دارد، وضعیت‌های درونی ذهن را مورد توجه قرار می‌دهد.
  • روان‌شناسی شناخت بر خلاف روان‌کاوی که به شدّت بر ادراکات ذهنی تکیه دارد، از روش‌های تحقیقات علمی برای مطالعه فرایندهای ذهنی استفاده می‌کند.

چه کسی به مطالعه روان‌شناسی شناخت می‌پردازد؟
به دلیل آن که روان‌شناسی شناخت با بسیاری از حوزه‌های دیگر سروکار دارد، معمولاً افرادی از شاخه‌های مختلف به مطالعه این شاخه از روان‌شناسی روی می‌آورند. آنچه در زیر آمده است تنها بخشی از کسانی هستند که از مطالعه روان‌شناسی شناخت بهره می‌برند:

  • دانشجویان علاقه‌مند به علم اعصاب رفتاری، زبان‌شناسی، روان‌شناسی صنعتی- سازمانی، هوش مصنوعی، و سایر حوزه‌های مرتبط.
  • معلمان، مدرسان و طراحان برنامه‌های درسی از یادگیری عمیقتر درباره چگونگی پردازش، یادگیری و یادآوری اطلاعات در انسان‌ها سود خواهند برد.
  • مهندسان، دانشمندان، هنرمندان، معماران و طراحان، همگی از درک بهتر وضعیت‌ها و فرایندهای درونی ذهن، سود خواهند برد.

عناوین مهم در روان‌شناسی شناخت

  • ادراک
  • زبان
  • توجه
  • حافظه
  • حل مسأله
  • تصمیم‌گیری و قضاوت

افراد مهم در تاریخچه روان‌شناسی شناخت

  • گوستاو فچنر
  • ویلهلم ووندت
  • ادوارد تیچنر
  • هرمان ابینگهاوس
  • ویلیام جیمز
  • ولفگانگ کهلر
  • ادوارد تولمان
  • ژان پیاژه
  • نوام چامسکی
  • دیوید راملهارت
  • جیمز مک‌کله‌لند

ترجمه: کلینیک الکترونیکی روان‌یار

  منبع

"What is Cognitive Psychology", Kendra Van Wagner.
http://psychology.about.com

 

 

درباره ما
Profile Pic
این سایت علمی-ترویجی با تمرکز بر موضوع علم و معرفت شناسی ، حاوی مطالبی در موارد زیر می باشد: معرفت شناسی ، هستی شناسی علم و علم در فلسفه ، علم از دیدگاه کتاب و سنت ، علم دینی ، فلسفه ی علم عام و خاص ، علم شهودی و عرفانی ، منطق ، روان شناسی شناختی ، جامعه شناسی معرفت
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به نظر شما بررسی موضوع علم از کدام منظر اهمیت بیشتری دارد؟
    علمی ، پژوهشی

      پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
    موسسه پژوهشی امام خمینی (ره)
    پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
    مؤسسۀ حکمت و فلسفه ايران
    مجمع عالی حکمت اسلامی
    انجمن حکمت و فلسفه ایران
    انجمن معرفت شناسی حوزه
    دانشکده ی فلسفه دانشگاه تهران
    دانشکده ی فلسفه تربیت مدرس
    دانشکده ی فلسفه شهید بهشتی
    دانشکده فلسفه دانشگاه تبریز
    دانشکده فلسفه دانشگاه اصفهان
    فلسفه و حکمت فردوسی مشهد
    دانشگاه باقرالعلوم
    پژوهشکده باقرالعلوم
    کانون پژوهشگران فلسفه و حکمت
    هم اندیشی استادان,نخبگان دانشگاهی
    مرکز ترجمه و نشر آثار انسانی اسلامی
    پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
    کانون اندیشه جوان
    فرهنگستان علوم اسلامی قم
    بنیاد ملاصدرا
    باشگاه اندیشه
    پرونده / جامعه ایرانی و علوم انسانی
    جنبش نرم افزاری و تولید علم
    پرتال جامع علوم انسانی
    پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
    Philosophia Islamica
    المعهد العالمي للفكر الإسلامي
    منطق در ایران
    اینک فلسفه
    زمان فلسفه
    لینک هایی فلسفی
    فلسفه نو
    نیستان فلسفه
    فلسفه و کودک
    انجمن فلسفه د.تهران
    حیات اندیشه
    پژوهشگاه دانشهای بنیادین
    کنفرانس های بین المللی
    free E.books
    Philosophy Resources
    انجمن فلسفه علم اروپا
    humanities
    socialsciences
    theory of knowledge
    آموزش مجازی MIT
    آموزش مجازی OpenCulture
    آموزش مجازی oyc
    آموزش مجازی ocw.usu
    onlinelibrary.wiley
    epistemelinks
    Epistemology Course Slides
    chalmers
    Philosophical.Psychology.lab
    articals
    علم دینی
    حلقه مطالعات فلسفه و انديشه اسلامي
    درباره فلسفه علم
    دانلود کتاب ۱
    دانلود کتاب ۲
    مکتب‌خونه!
    The Epistemology Page
    فروشگاه فرهنگ

    آمار سایت
  • کل مطالب : 54
  • کل نظرات : 18
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 71
  • آی پی امروز : 39
  • آی پی دیروز : 31
  • بازدید امروز : 43
  • باردید دیروز : 33
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 164
  • بازدید ماه : 122
  • بازدید سال : 2,247
  • بازدید کلی : 420,932
  • کدهای اختصاصی

    مترجم سایت

    مترجم سایت

    کد سایت


    " size="15" name="T1" onclick="this.select()" />

    وبلاگ-کد لوگو و بنر