loading...
معرفت شناسی , مطالعات علم و فناوری
ahmad بازدید : 952 دوشنبه 29 تیر 1394 نظرات (2)

اهميت معرفت­شناسي در اثبات مباني علوم

ادعاي ما اين است که مي‌توان منظومه‌اي از علوم و معارف را ارائه داد که منطقي‌ترين بحث‌ها در آن مطرح شده و به اثبات رسيده باشد، يعني از اساسي‌ترين و بنيادي‌ترين نقطه‌ها –معرفت­شناسي- شروع شود و به دنبال آن، هستي‌شناسي، انسان‌شناسي، و علوم انساني مطرح شود. بايد با معرفت‌شناسي، هستي‌شناسي –فلسفه- و انسان‌شناسيِ صحيح وارد بحث­هاي علمي شد؛ اين‌که چگونه بايد با فلان پديده انساني برخورد کرد و چگونه بايد آن­را معالجه کرد؟ فلان چيز خوب است يا بد؟ سعادت است يا شقاوت؟ شناخت انسان و ساحت‌هاي وجودي‌اش نقش مهمي در بحث­ها دارد. آيا علم اين است که به بررسي همين بدن حيواني انسان بپردازد و وجود روح و ساحت‌هاي ديگري را که مربوط به روح انسان مي‌شود و جنبه فيزيکي ندارد انکار کند و بگويد اينها ايدئولوژي و سليقه‌اي است؟
مي­توان از نقطه‌اي شروع کرد که ريشه‌اي‌ترين مسائل حل شود و به لحاظ منطقي بايد همين کار را انجام داد تا بر اساسش مسائل منطقي پله پله پيش برود تا به شناخت حقيقت انسان برسد. آن وقت بايد بررسي کرد که روح در انسان چه موقعيتي دارد و پديده‌هاي روحي چگونه است؟، کدام را بايد تقويت و کدام را بايد تضعيف کرد؟، احساسات و عواطف را چگونه بايد کنترل کرد و چگونه بايد به کار گرفت؟، و ... نمي‌توان بدون دليل با مشاهده عکس­العمل­هايي از مغز، روح را همان خواص مغز دانست. چه بسا عکس‌العمل‌ها انفعال باشند نه فعاليت، يعني ممکن است فعاليت از روح باشد و اثرش در مغز ظاهر شود. پس، شما از کجا آغاز فعاليت را از مغز مي­دانيد؟ در هنگام ترس، ابتدا مغز انسان متأثر مي‌شود ورنگش مي‌پرد و بعد از آن مي‌ترسد يا اول مي‌ترسد و بعد از آن رنگش مي‌پرد؟ تجربه نمي­تواند آن را به خوبي نشان دهد، بلکه با دقت معلوم مي­شود که تأثرات بدني انسان، تابع تأثرات روحي او است. البته عکس اين مطلب هم هست و در مواردي روح در بدن اثر دارد. مسائل سايکوماتيک قابل انکار نيست. بنابراين، هم روح در بدن اثر دارد، هم بدن در روح. روح موجودي است که خواص، آثار، و فعاليت خودش را دارد. چگونه مي­توان اين حقايق را انکار کرد و کار روان‌شناسي را فقط بررسي رفتارهاي ظاهري و قابل آزمايش انسان دانست؟ آيا مي­توان به بهانه نفهميدن چيستي روح و خواص آن، صورت مسأله يا بخشي از صورت مسأله را پاک کرد و به طور کلي منکر روح شد؟ آيا مي­توان چنين کاري را علم دانست؟ اين کار، روح کنجکاو و حقيقت‌جوي انسان را سيراب نمي‌کند.
منظور از اسلامي‌سازي علوم اين است که در مرحله اول، مباني علوم، اثبات شده و علوم بر اساس مباني صحيح تبيين شوند تا پس از آن، ارتباط مسائل علوم با مباني آن­ها روشن شود. مباني صحيح، اصولي هستند که با قرآن موافقند، يعني عقل و نقل در اينجا با هم توافق کامل دارند. بعد از آنکه در معرفت‌شناسي جايگاه مهم عقل تبيين شد و معلوم شد که همه چيز در معرفت‌هاي حسي خلاصه نمي‌شود، چنين اصول و مطالبي را بايد اثبات کرد. پس، يک مرحله از اسلامي کردن علوم اين است که مباني آنها را اثبات کنيم و آنها را به مباني صحيح خودشان برگردانيم. آن مباني خواه ناخواه اسلامي خواهند بود. ما ادعا نمي‌کنيم، بلکه وقتي مي‌گوييم اسلامي است، بحث کرده­ايم و مي­توانيم آن را براي شما اثبات کنيم تا به اين نتيجه برسيم که آن مباني همان است که اسلام و -به فرمايش مقام معظم رهبري- قرآن مي‌گويد. وجود روحي را که بتواند مستقل از بدن باقي بماند بايد پذيرفت. وجود روح، اساس همه اعتقادات به معاد و عوالم مافوق اين عالم جسماني است. انکار روح و پذيرش صِرف انفعالات مغزي به معناي دروغ دانستن معاد، وحي، عالم برزخ، قيامت، جبرئيل، و ... است. اينگونه امور با حس درک نمي‌شوند. ممکن است استادي توجه نداشته باشد و بدون غرض، همان چيزهايي را که ياد گرفته به دانشجو ارائه ‌دهد، ولي کساني مي‌بايست اين مباني را نقد کرده باشند. اين يک بخش از نقد علوم انساني رايج است. نقد کلي‌ اين است که اين علوم بر اصول موضوعه غير الهي و ماترياليستي مبتني است. در اين بخش بايد اثبات کرد که چنين اصول و مباني اشتباه است.

دانلود فایل صوتی صحبت های ایشان در کنگره علوم انسانی اسلامی اول ، خرداد 1391.

ahmad بازدید : 1110 جمعه 19 اردیبهشت 1393 نظرات (0)

خواسته یا ناخواسته سرنوشت ملت و کشور ما به تکنولوژی گره خورده است. در این میان تکنولوژی همواره امری علمی، فنی، تخصصی، غیرفرهنگی و مستقل از جهان بینی، ایدئولوژی و ارزشهای مردمان تلقی شده است گویی که تکنولوژی همان چراغ جادوی گمشده همه تمدنهاست که امروز چون سوغاتی بی نظیر با قیمتی گزاف از غرب جهان به شرق جهان آورده می شود و مردمان از هر رنگ و نژاد و مذهب و آیین سخت شیفته آنند. آیا امکان یا بالاتر از آن ضرورتی برای پرسیدن از نسبت تکنولوژی و فرهنگ وجود دارد؟

ahmad بازدید : 3250 جمعه 14 تیر 1392 نظرات (3)

به نام خداوند جان و خرد --- كزين‏برتر انديشه برنگذرد

رويان فلسفه در زهدان معرفت‏شناسى روييد و باليد و ....                 

ahmad بازدید : 1726 چهارشنبه 20 دی 1391 نظرات (0)

در جهان امروز كه علم با همه پیشرفتهاى چشمگیر و حیرت انگیز از حلّ مشكلات اساسى جامعه بشر عاجز مانده است، آشنایى با دیدگاههاى اسلام در باره علم و معرفت مى تواند گامى بلند و مؤثر در ایجاد تحولى عظیم و سازنده و گره گشا باشد.

از آغاز تدوین حدیث در تاریخ اسلام به دلیل اهمیتى كه اسلام براى علم و آگاهى قایل است، همه جوامع حدیثى بخشى را به طرح دیدگاههاى این آیین آسمانى در باره علم و معرفت اختصاص داده اند؛ لیكن متاسفانه هنوز مجموعه اى كه نصوص اسلامى را در این باره یكجا و مستقل به صورت موضوعى در اختیار پژوهشگران قرار دهد، در میان تألیفات اصحاب حدیث یافت نمى شود.

كتابى كه در برابر شما است، چهارمین مجموعه مستقل از «موسوعة میزان الحكمة» و حاصل تلاش سالها تتبع و تحقیق در باره علم و معرفت از دیدگاه اسلام است و براى نخستین بار نصوص اسلامى در این زمینه را به صورت موضوعى در اختیار علاقمندان قرار مى دهد.

در این كتاب تلاش شده با بهره گیرى از متن قرآن و احادیث اسلامى از طریق فریقین، دیدگاههاى اسلام در باره جایگاه علم و معرفت، حقیقت علم، آثار علم، مبادى و موانع معرفت، تعلیم، تعلّم و عالم به طور مبسوط به جهان علم و دانش عرضه شود.
گفتنى است براى تكمیل مباحث مربوط به معرفت شناسى ، درکنار کتاب  العلم و الحكمة في الكتاب و السنة، ملاحظه كتاب «العقل والجهل فی الكتاب والسنة»" پنجمین مجموعه موسوعة میزان الحكمة نیز ضرورى است.
به امید روزى كه همه دانش پژوهان در سراسر جهان بویژه دانشجویان علوم اسلامى، با بهره گیرى از رهنمودهاى اسلام و منوّر ساختن خود به نور علم و حكمت، ظلمتكده جهان را روشن سازند، و دانش را از بردگى سرمایه داران و زورمداران رها، و در خدمت انسانیت قرار دهند.
در پایان لازم مى بینم كه از همه برادران عزیز در مركز تحقیقات دارالحدیث كه مرا در تألیف این مجموعه ارزشمند یارى رساندند، تشكّر كنم. بویژه از برادر فاضل وبزرگوار حجّة الإسلام والمسلمین شیخ رضا برنجكار كه مسؤولیّت گردآورى احادیث كتاب را به عهده داشته اند. خداوند در دنیا وآخرت به همه آنان جزاى خیر دهد.
محمّد محمّدى رى شهرى - 19 ربیع الثانى1418

بقیه در ادامه مطلب ...

ahmad بازدید : 6179 پنجشنبه 30 آذر 1391 نظرات (0)

 

‌معرفت‌شناسی‌ در قرآن‌

 

تأمل‌ دربارة‌ مسئله‌ معرفت‌ و علم‌ ریشه‌ در پیشینة‌ دانش‌ بشر دارد و بحث‌ دربارة‌ معرفت‌ انسان‌ با نخستین‌ تأملات‌ فلسفی‌ و علمی‌ بشر همراه‌ بوده‌ است. در تاریخ‌ اندیشه‌ اسلامی‌ نیز همواره‌ بخشی‌ از ابواب‌ و فصول‌ فلسفی، عرفانی‌ و حتی‌ کلامی‌ و فقهی‌ متوجه‌ این‌ مسئله‌ بوده‌ است‌ و هر دانشی‌ به‌ تناسب‌ اصول، مبادی‌  و اغراض‌  خود از زاویه‌ای‌ خاص‌ به‌ این‌ موضوع‌ نگریسته‌ و ابعادی‌ از آن‌ را مورد کاوش‌ قرار داده‌ است. بابهای‌ مربوط‌ به‌ وجود ذهنی، علم‌ و فصلهای‌ متعدد دیگری‌ که‌ به‌ احکام‌ مفاهیم، ماهیات، معقولات‌ اولی‌ و ثانوی‌ و مانند آن‌ می‌پردازند، از جمله‌ ابواب‌ و فصولی‌ هستند که‌ به‌ طور مستقیم‌ پیرامون‌ دانش‌ و معرفت‌ بشر سازمان‌ یافته‌اند.

آنچه‌ تحت‌ عنوان‌Epistemology  یاTheory of Knowledge  از قرن‌ نوزدهم‌ به‌ بعد و در صدساله‌ اخیر مطرح‌ شده‌ است،.....

درباره ما
Profile Pic
این سایت علمی-ترویجی با تمرکز بر موضوع علم و معرفت شناسی ، حاوی مطالبی در موارد زیر می باشد: معرفت شناسی ، هستی شناسی علم و علم در فلسفه ، علم از دیدگاه کتاب و سنت ، علم دینی ، فلسفه ی علم عام و خاص ، علم شهودی و عرفانی ، منطق ، روان شناسی شناختی ، جامعه شناسی معرفت
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به نظر شما بررسی موضوع علم از کدام منظر اهمیت بیشتری دارد؟
    علمی ، پژوهشی

      پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
    موسسه پژوهشی امام خمینی (ره)
    پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
    مؤسسۀ حکمت و فلسفه ايران
    مجمع عالی حکمت اسلامی
    انجمن حکمت و فلسفه ایران
    انجمن معرفت شناسی حوزه
    دانشکده ی فلسفه دانشگاه تهران
    دانشکده ی فلسفه تربیت مدرس
    دانشکده ی فلسفه شهید بهشتی
    دانشکده فلسفه دانشگاه تبریز
    دانشکده فلسفه دانشگاه اصفهان
    فلسفه و حکمت فردوسی مشهد
    دانشگاه باقرالعلوم
    پژوهشکده باقرالعلوم
    کانون پژوهشگران فلسفه و حکمت
    هم اندیشی استادان,نخبگان دانشگاهی
    مرکز ترجمه و نشر آثار انسانی اسلامی
    پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
    کانون اندیشه جوان
    فرهنگستان علوم اسلامی قم
    بنیاد ملاصدرا
    باشگاه اندیشه
    پرونده / جامعه ایرانی و علوم انسانی
    جنبش نرم افزاری و تولید علم
    پرتال جامع علوم انسانی
    پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
    Philosophia Islamica
    المعهد العالمي للفكر الإسلامي
    منطق در ایران
    اینک فلسفه
    زمان فلسفه
    لینک هایی فلسفی
    فلسفه نو
    نیستان فلسفه
    فلسفه و کودک
    انجمن فلسفه د.تهران
    حیات اندیشه
    پژوهشگاه دانشهای بنیادین
    کنفرانس های بین المللی
    free E.books
    Philosophy Resources
    انجمن فلسفه علم اروپا
    humanities
    socialsciences
    theory of knowledge
    آموزش مجازی MIT
    آموزش مجازی OpenCulture
    آموزش مجازی oyc
    آموزش مجازی ocw.usu
    onlinelibrary.wiley
    epistemelinks
    Epistemology Course Slides
    chalmers
    Philosophical.Psychology.lab
    articals
    علم دینی
    حلقه مطالعات فلسفه و انديشه اسلامي
    درباره فلسفه علم
    دانلود کتاب ۱
    دانلود کتاب ۲
    مکتب‌خونه!
    The Epistemology Page
    فروشگاه فرهنگ

    آمار سایت
  • کل مطالب : 54
  • کل نظرات : 18
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 71
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 31
  • بازدید امروز : 5
  • باردید دیروز : 33
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 126
  • بازدید ماه : 84
  • بازدید سال : 2,209
  • بازدید کلی : 420,894
  • کدهای اختصاصی

    مترجم سایت

    مترجم سایت

    کد سایت


    " size="15" name="T1" onclick="this.select()" />

    وبلاگ-کد لوگو و بنر