loading...
معرفت شناسی , مطالعات علم و فناوری
ahmad بازدید : 1695 سه شنبه 28 آذر 1391 نظرات (0)

نام کتاب : آشنایی با معرفت شناسی

نویسنده : منصور شمس

تهیه شده در : انجمن معارف اسلامی ایران
ناشر : آیت عشق
نوبت چاپ : اول - بهار 82


از جمله کتاب های تالیفی ای که دو سال پیش در حوزه ی معرفت شناسی منتشر شد ، کتابی به نام " آشنایی با معرفت شناسی " نوشته ی منصور شمس بود. این کتاب به اعتراف مححقان معرفت شناسی در ایران، بهترین کتاب تالیفی مقدماتی در معرفت شناسی به زبان فارسی تا به کنون است.
این کتاب که در پنج فصل تنظیم یافته است :

 

ahmad بازدید : 782 چهارشنبه 22 آذر 1391 نظرات (0)

روانشناسی شناختی (Cognitive psychology)

 مکتبی است که به بررسی فرایندهای درونی ذهن از قبیل حل مسئله، حافظه، ادراک، شناخت، زبان و تصمیم گیری می‌پردازد. موضوعاتی ازاین قبیل که انسان چگونه و با چه ساختاری به درک، تشخیص و حل مسئله می‌پردازد و این که ذهن چگونه اطلاعات دریافتی از حواس (مانند بینایی یا شنوایی) را درک می‌کند و یا اینکه حافظه انسان چگونه عمل می‌کند و چه ساختاری دارد؛ از عمده مسائل قابل توجه دانشمندان این رشته می‌باشد. محققین روان‌شناسی شناختی به ذهن همچون دستگاه پردازشگر اطلاعات می‌نگرند و رویکرد آنان به مطالعه مغز و ذهن برپایه تشابه عملکرد مغز با رایانه‌است. روان‌شناسی شناختی از دو جنبه با مکاتب روان‌شناسی قبلی تفاوت اساسی دارد:

۱- برخلاف مکاتب روان‌شناسی کلاسیک از قبیل روان‌شناسی فرویدی، از روش تحقیق علمی و بررسی موارد قابل مشاهده استفاده می‌کند و روشهایی چون درون نگری را به کار نمی‌برد.

۲- برخلاف روان‌شناسی رفتارگرا، فرایندها و پدیده‌های ذهنی، چون باور، خواست و انگیزش را مهم دانسته، مورد مطالعه قرار می‌دهد.

از زیر مجموعه‌های روان‌شناسی شناختی می‌توان رشته‌های نوروسایکولوژی، روان‌شناسی بالینی، روان‌شناسی تربیتی، روان‌شناسی قانونی، روان‌شناسی سازمانی و صنعتی با گرایشهای شناختی را نام برد.

 

فرآیند حل مسئله

حل مسئله : حل مسئله عبارت است از پردازش شناختی برای تبدیل موقعیت مفروض به موقعیت مطلوب در حالی که شخص حل کننده برای حل آن به طور آماده روش واضحی ندارد.حل مسئله تفکر و رفتاری است جهت رسیدن به هدفی که به آسانی در دسترس نیست. این تعریف شامل چهار ایده اساسی است. نخست اینکه حل مسئله یک امر شناختی است یعنی در درون ذهن یا دستگاه شناختی حل کننده روی می‌دهد پس وجود آن را می‌توان تنها به طور غیر مستقیم از رفتار حل کننده استنباط کرد. دوم آنکه حل مسئله یک فرایند است یعنی متضمن دستکاری معلومات در دستگاه شناختی یا ذهن حل کننده‌است (یعنی اجرای عملیات شناختی روی بازنمایی‌های نمادی درونی). سوم اینکه حل مسئله جهت دار است یعنی غرض از آن حل کردن یک مسئله‌است. ایده چهارم و آخر اینکه حل مسئله امری شخصی است یعنی دشواری تبدیل یک حالت مفروض از یک مسئله به یک حالت مطلوب بستگی به دانش کنونی حل کننده مسئله دارد. یک مسئله وقتی موجودیت می‌یابد که وضعیتی مفروض در ابتدا وجود دارد و حل کننده می‌خواهد آن وضعیت به صورت مطلوب تغییر یابد. چرخه حل مسئله چرخه حل مسئله شامل ۱- تشخیص مسئله ۲- تعریف مسئله ۳- تنظیم راهبرد حل مسئله ۴- سازماندهی اطلاعات درباره مسئله ۵- تخصیص منابع ۶- نظارت و ارزیابی است انواع مسائل : ۱-مسائل خوب ساختار، ۲- مسایل بد ساختار مسائل خوب ساختارمسیرهای روشن و واضحی برای راه حل دارند. این گونه مسائل را خوب تعریف شده می‌نامند. نمونه چنین مسائلی این است که چگونه مساحت متوازی الاضلاع را محاسبه می‌کنید. مسائل بد ساختار فاقد مسیرهای روشن برای رسیدن به راه حل هستند به این مسائل بد تعریف شده هم می‌گویند. نمونه چنین مسائلی این است که وقتی هیچ کدام از دو طناب آنقدر بلند نیست که بتوان با در دست گرفتن یکی از آنها به دیگری رسید چگونه این دو طناب آویزان را به هم گره می‌زنید؟ راهبردهای حل مسئله از راهبردهای حل مسئله می‌توان به این موارد اشاره کرد۱- الگوریتم‌ها (یک راهبرد حل مسئله‌است که مستلزم پیروی از یک قاعده، روش یا متد خاص است و ضرورتا به راه حل صحیح می‌انجامد) ۲- بینش(درک ناگهانی از چگونگی حل مسئله) ۳- روش‌های اکتشافی(راهبردهای غیر رسمی شهودی و حدسی است که برخی اوقات منجر به راه حلی موثر می‌شوند و گاهی به راه حل موثری نمی‌رسند. روشهای اکتشافی شامل چهار روش است : ۱- تحلیل وسیله هدف ۲- کار به سمت جلو ۳- کار به سمت عقب ۴- تولید و آزمون

۱- تحلیل وسیله هدف : حل کننده مسئله با نگاه کردن به انتهای هدف مورد جستجو مسئله را تحلیل می‌کند و سعی می‌کند فاصله میان موقعیت فعلی وهدف نهایی در آن فضا را کاهش دهد.چ

۲- کار به سمت جلو: حل کننده مسئله از ابتدا شروع و سعی می‌کند مسئله را از ابتدا تا انتها حل کند.

۳- کار به سمت عقب: حل کننده مسئله از آخر شروع و سعی می‌کند از آنجا به سمت عقب حرکت کند.

۴- تولید و آزمون: حل کننده مسئله صرفا گزینه‌ای از اقدامات مختلف را نه الزاما به شیوه‌ای نظام مند انجام می‌دهد و سپس توجه می‌کند که کدام یک از آن اقدامات عمل خواهد کرد.

رایانه‌ها احتمال دارد از راهبردهای الگوریتمی حل مسئله استفاده کنند. انسانها به نظر می‌رسند بیشتر از روش‌های اکتشافی غیر رسمی استفاده می‌کنند در حل مسائل بد ساختار انتخاب باز نمایی مناسب برای مسئله به شدت بر آسانی دستیابی به راه حل درست تاثیر می‌گذارد. موانع موجود برای حل مسئله: ۱-آمایه ذهنی: آمایه ذهنی که استحکامات نیز نامیده می‌شود راهبردی است که در گذشته موثر بوده‌است اما برای مسئله خاصی که باید در حال حاضر حل شود موثر نیست، نوع خاصی از آمایه ذهنی تثبیت کار کردی است. تثبیت کارکردی عدم توانایی درک این واقعیت است که چیزی که مورد استفادهٔ شناخته شده و خاصی دارد ممکن است برای تامین اهداف دیگری هم مورد استفاده قرار بگیرد. ۲-انتقال: تسری دانش یا مهارت از موقعیت یک مسئله به موقعیت دیگر است. انتقال هم می‌تواند مثبت باشد هم منفی. انتقال مثبت زمانی رخ می‌دهد که حل مسئله قبلی باعث تسهیل حل یک مسئله جدید می‌شود. انتقال منفی زمانی رخ می‌دهد که حل مسئله قبلی باعث دشوارتر شدن حل مسئله بعدی شود برخی اوقات مسئله قبلی باعث می‌شود که فرد در مسیر نادرستی قرار گیرد. ۳- رشد نهفته: رشد نهفته بدنبال یک دوره کار شدید روی مسئله پدید می‌آید. رشد نهفته عبارت از رها کردن مسئله برای مدتی و سپس بازگشت به آن است.

 

سمانه طاق دره

دانشجوی پژوهشکده ی علوم شناختی تهران

آدرس وب سایت پژوهشکده ی علوم شناختی تهران

 

ahmad بازدید : 4335 چهارشنبه 22 آذر 1391 نظرات (0)

 

جامعه شناسي شناخت

جامعه شناسي شناخت، علمي است كه: روابط متقابل و مناسبات انواع زندگي اجتماعي با انواع شناخت‌ها و دانش‌ها را نشان مي‌دهد. اجازه دهيد براي اينكه بيشتر با طرح اين موضوع آشنا شويم، مسأله «دانشِ دانش» را با پذيرش يك مسامحه در رديف‌هاي زير مشاهده كنيم:

1ـ شناخت شناسي: بررسي چگونگي پيدايش شناخت و آگاهي در انسان كه چيزي به نام «ذهن» به وجود مي‌آيد و بر زيست فردي و اجتماعي انسان (بالجمله يا في الجمله) شكل و جهت مي‌دهد و در نتيجه چيزي به نام جامعه و تاريخ را به وجود آورده است. طرح مسأله بدين صورت، مسأله‌اي از مسائل اساسي فلسفي را به نمايش مي‌گذارد كه از مسائل جامعه شناسي نيست.

2ـ جامعه شناسي شناخت: تفسير جامعه شناختي انديشه بشري: در اين طرح آگاهي انسان به عنوان يك پديده‌ي اجتماعي مانند ساير پديده‌هاي اجتماعي مورد بررسي قرار مي‌گيرد.

3ـ جامعه شناسي شناخت: تفسير جامعه بر اساس چگونگي پيدايش آگاهي فردي و آگاهي اجتماعي و سير و تحول اين آگاهي‌ها و كاربردشان در تحول ساير ابعاد جامعه از قبيل اخلاق، اقتصاد، دين، سياست و....

در اين صورت جامعه شناسي شناخت در رديف: جامعه شناسي سياسي، جامعه شناسي اقتصاد، جامعه شناسي هنر، جامعه شناسي شناخت، قرار مي‌گيرد. با اين تفاوت كه سياست (مطابق نظر اجتماعي) و اقتصاد و هنر (در نظر بعضي‌ها) هر كدام صرفاً يك پديده اجتماعي هستند. ولي آگاهي، تنها در نظر اميل دوركيم، چنين است.

4ـ جامعه شناسي شناخت: بررسي تعاطي ميان جامعه و ذهن. يا: تبيين اتحاد ميان عين و ذهن در مرحله پيدايش ذهن، و تبيين مشاركت ميان جامعه و ذهن پس از مرحله اول پيدايش ذهن.

.....

ahmad بازدید : 593 دوشنبه 22 آبان 1391 نظرات (0)

 

ﺑﻪ ﮔﺰارش ﭘﺎﻳﮕﺎه ﺧﺒﺮی ﻣﺆﺳسۀ ﭘﮋوﻫشی ﺣﻜﻤﺖ و ﻓﻠﺴﻔۀ اﻳﺮان، ﻫﻤﺎﻳﺶ «ذﻫﻦ، ﻣﻨﻄﻖ و ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ»  ﺑﻪ ﻫﻤﺖ ﮔﺮوهﻫﺎی ﻣﻨﻄﻖ و ﻣﻄﺎﻟﻌﺎت ﻋﻠﻢ ﻣﺆسسۀ ﭘﮋوﻫشی ﺣﻜﻤﺖ و ﻓﻠﺴﻔۀ اﻳﺮان، ﺑﺮﮔﺰار ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.

اﻳﻦ ﻫﻤﺎﻳﺶ ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺳﺒﺖ ﻳﻜﺼﺪﻣﻴﻦﺳﺎﻟﮕﺮد تولد آﻟﻦ ﺗﻮرﻳﻨﮓ ﺑﺮﮔﺰار ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ. دﻛﺘﺮ ﺿﻴﺎ ﻣﻮﺣﺪ ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮع «ﻣﻔﻬﻮم ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ»، دﻛﺘﺮ اﻣﻴراﺣﺴﺎن ﻛﺮﺑﺎسی‌زاده ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮع «آﻟﻦ ﺗﻮرﻳﻨﮓ ﻧﺎﺑﻐﻪ ﻏﺮﻳﺐ»، دﻛﺘﺮ رﺳﻮل رﻣﻀﺎﻧﻴﺎن، ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮع «ﻣﺎﺷﻴﻦﺗﻮرﻳﻨﮓ ﺗﻜﺎﻣﻠی ﭘﺎﻳﺎ»، دﻛﺘﺮ ﻣﺤﻤﺪ اﻳﺰدی  ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮع «ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ ﻓﺮاﺗﺮ از ﺗﺰ ﭼﺮچ-ﺗﻮرﻳﻨﮓ»، دﻛﺘﺮ ﻣﺤﻤﺪ اردﺷﻴﺮ ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮع «ﻣﻔﻬﻮم ﻣﺤﺎﺳﺒﻪ  در ﺷﻬﻮدگرایی»، ﻓﺮزاد دﻳﺪه‌ور ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮع «ﻧﻈﺮﻳﻪ ﻣﺤﺎﺳﺒﺎت در ﮔﺬر زﻣﺎن»، ﻛﺎوه ﻻﺟﻮردی ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮع «ﺗﻮرﻳﻨﮓ ﺑﻴﺴﺖ و ﭼﻬﺎرﺳﺎﻟﻪ»، دﻛﺘﺮ ﻣﻬﺪی ﻧﺴﺮﻳﻦ ﺑﺎ ﻣﻮﺿﻮع «ﻣﺎ و ﻣﺎﺷﻴﻦ» ﺳﺨﻨﺮانی ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﻛﺮد.

 بنا ﺑﻪ اﻳﻦ ﮔﺰارش، اﻳﻦ ﻫﻤﺎﻳﺶ ﺷﻨﺒﻪ، ﺳﻮم ﺗﻴﺮﻣﺎه 1391 از ﺳﺎﻋﺖ ﺗﺎ  17  10 در ﺳﺎﻟﻦ ﻫﻤﺎﻳﺶ‌ﻫﺎی ﻣﻮﺳﺴﻪ ﺑﺮﮔﺰار ﺧﻮاﻫﺪ ﺷﺪ.

ahmad بازدید : 1231 چهارشنبه 22 شهریور 1391 نظرات (0)

 

معرفت‌شناسی چیست؟

مقدمهٔ کوتاهی بر معرفت‌شناسی

کیث دی‌روس
دانشگاه یِیل، دانشکدهٔ فلسفه

من فرض می‌کنم که خیلی‌ها می‌دانند که معرفت‌شناسی شاخه‌ای از فلسفه است، ولی چیز بیشتری نمی‌دانند. (یعنی چیز بیشتری دربارهٔ این که معرفت‌شناسی چیست نمی‌دانند - بگذارید از حالا دچار شک نشویم!) پاسخ استاندارد و بسیار کوتاه به پرسش عنوان این متن این است که معرفت‌شناسی نظریهٔ معرفت است. در واقع، تا جایی که من می‌توانم بگویم، «معرفت‌شناسی» و «نظریهٔ معرفت» به جای هم به کار می‌روند؛ مثلاً در فهرست دروس دانشکده‌ها. پس معرفت‌شناسی شاخه‌ای از فلسفه است که به پرسش‌هایی دربارهٔ ماهیت، دامنه، و منابع معرفت می‌پردازد. در این نوشته مرور کوتاهی خواهیم داشت بر برخی از مباحثی که معرفت‌شناسان به آن می‌پردازند. این باید به شما درک بهتری از این که معرفت‌شناسی چیست بدهد و برای کسانی که می‌خواهند درسی در معرفت‌شناسی بگذرانند، روشن کند که چه انتظاری باید از آن داشته باشند. برای کسانی که خواهان مطالعهٔ بیشتر ....

ahmad بازدید : 790 چهارشنبه 22 شهریور 1391 نظرات (0)

«نیکولاس اوریت» و «آلیس فیشر» استادان فلسفه دانشگاه «وست آنجلیا»ی آمریکا حاصل تدریس‌های خود در معرفت‌شناسی را در کتابی گردآورند. مترجم فارسی نیز این اثر را همراه نقد آن در کتاب «نگاهی انتقادی به معرفت‌شناسی جدید» تدوین کرد.


ahmad بازدید : 3052 یکشنبه 22 مرداد 1391 نظرات (0)

 

 

 

 

 


در سال 1338 در روستاى دامنه از توابع فریدن اصفهان متولد شدم دوره دبستان را در همان روستا و دوره راهنمایى را در داران و سه سال هنرستان)  رشته برق  (را در تهران سپرى کردم، در سال سوم هنرستان به دلیل مسافرتى که به قم داشتم به حوزه علمیه و طلبگى علاقه مند شدم و تابستان همان سال (1356) وارد قم شدم و تحصیل رسمى طلبگى را از مهرماه سال 1356 در مدرسه رضویه شروع کردم
مجموع فعالیت هاى اینجانب تحت چهار عنوان قابل طرح است:
• تحصیل
• تدریس
• تألیف
• فعالیت فرهنگى و مدیریتى،
 

.

 

 

 

ahmad بازدید : 634 دوشنبه 22 خرداد 1391 نظرات (0)

 

پژوهشگاه حوزه و دانشگاه (مطالعات اسلامی و علوم انسانی)
نشست‌های گروه فلسفه علوم انسانی

پاییز 91

 

ردیف

عنوان نشست

سخنران

نام مرکز

تاریخ

1

درنگی در معناشناسی پارادایم‌- یک تفسیر تازه-

حمیدرضا حسنی

پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

12/7/91

2

فیزیک معاصر و امکانات فلسفی لازم برای تحلیل آن

مهدی گلشنی

دانشگاه شریف

26/7/91

3

قوانین طبیعت و شرطی‌های خلاف‌واقع

کاوه لاجوردی

پژوهشگاه دانش‌های بنیادین

10/8/91

4

اشکالات تبیین علّی عمل و پیامدهای آن برای علوم انسانی

مهدی ذاکری

دانشگاه تهران (پردیس قم)

24/8/91

5

امکان‌سنجی تحلیل معرفت؛ یک مناقشه‌ی پردامنه

مهدی علی‌پور

پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

8/9/91

6

امکان‌سنجی حجیت (اعتبار دینی) برای عناوین نوظهور

احمد مبلغی

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

22/9/91

7

دفاع از واقع‌گرایی مستقیم در باب ادراک حسی

یاسر پوراسماعیل

پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی

6/10/91

 

زمان: تمام جلسات در روزهای چهارشنبه ساعت 10- 12 صبح در اتاق جلسات پژوهشگاه برگزار می‌گردد.

مکان: قم- پردیسان- پژوهشگاه حوزه و دانشگاه (مطالعات اسلامی و علوم انسانی)- گروه فلسفه علوم انسانی 

شماره تلفن 2111361 -0251

ahmad بازدید : 725 جمعه 22 اردیبهشت 1391 نظرات (0)

 

درآمدي بر روانشناسي علم

عاليت هاي شناختي و رفتارهاي حرفه اي دانشمندان در خلاء صورت نمي پذيرند. دانشمندان همچون تمام انسان هاي ديگر در يك متن زيستي، روانشناختي و اجتماعي زندگي و كار مي كنند. آنها شجره نامه دارند و خصوصيات و صفات زيستي خود را از خانواده خويش به ارث مي برند، در محيط خانواده رشد مي كنند و از آن تأثير مي پذيرند، خصوصيات شخصيتي ويژه اي پيدا مي كنند، هيجان ها و انگيزش ها بر آنها تأثيرات عميقي برجاي مي گذارد و حتي هنگامي كه به عنوان دانشمندان صاحب نام و با تجربه در آزمايشگاه هايشان به فعاليت علمي مشغول مي شوند،

تعداد صفحات : 6

درباره ما
Profile Pic
این سایت علمی-ترویجی با تمرکز بر موضوع علم و معرفت شناسی ، حاوی مطالبی در موارد زیر می باشد: معرفت شناسی ، هستی شناسی علم و علم در فلسفه ، علم از دیدگاه کتاب و سنت ، علم دینی ، فلسفه ی علم عام و خاص ، علم شهودی و عرفانی ، منطق ، روان شناسی شناختی ، جامعه شناسی معرفت
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    به نظر شما بررسی موضوع علم از کدام منظر اهمیت بیشتری دارد؟
    علمی ، پژوهشی

      پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
    موسسه پژوهشی امام خمینی (ره)
    پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
    مؤسسۀ حکمت و فلسفه ايران
    مجمع عالی حکمت اسلامی
    انجمن حکمت و فلسفه ایران
    انجمن معرفت شناسی حوزه
    دانشکده ی فلسفه دانشگاه تهران
    دانشکده ی فلسفه تربیت مدرس
    دانشکده ی فلسفه شهید بهشتی
    دانشکده فلسفه دانشگاه تبریز
    دانشکده فلسفه دانشگاه اصفهان
    فلسفه و حکمت فردوسی مشهد
    دانشگاه باقرالعلوم
    پژوهشکده باقرالعلوم
    کانون پژوهشگران فلسفه و حکمت
    هم اندیشی استادان,نخبگان دانشگاهی
    مرکز ترجمه و نشر آثار انسانی اسلامی
    پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
    کانون اندیشه جوان
    فرهنگستان علوم اسلامی قم
    بنیاد ملاصدرا
    باشگاه اندیشه
    پرونده / جامعه ایرانی و علوم انسانی
    جنبش نرم افزاری و تولید علم
    پرتال جامع علوم انسانی
    پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
    Philosophia Islamica
    المعهد العالمي للفكر الإسلامي
    منطق در ایران
    اینک فلسفه
    زمان فلسفه
    لینک هایی فلسفی
    فلسفه نو
    نیستان فلسفه
    فلسفه و کودک
    انجمن فلسفه د.تهران
    حیات اندیشه
    پژوهشگاه دانشهای بنیادین
    کنفرانس های بین المللی
    free E.books
    Philosophy Resources
    انجمن فلسفه علم اروپا
    humanities
    socialsciences
    theory of knowledge
    آموزش مجازی MIT
    آموزش مجازی OpenCulture
    آموزش مجازی oyc
    آموزش مجازی ocw.usu
    onlinelibrary.wiley
    epistemelinks
    Epistemology Course Slides
    chalmers
    Philosophical.Psychology.lab
    articals
    علم دینی
    حلقه مطالعات فلسفه و انديشه اسلامي
    درباره فلسفه علم
    دانلود کتاب ۱
    دانلود کتاب ۲
    مکتب‌خونه!
    The Epistemology Page
    فروشگاه فرهنگ

    آمار سایت
  • کل مطالب : 54
  • کل نظرات : 18
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 71
  • آی پی امروز : 14
  • آی پی دیروز : 31
  • بازدید امروز : 17
  • باردید دیروز : 33
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 138
  • بازدید ماه : 96
  • بازدید سال : 2,221
  • بازدید کلی : 420,906
  • کدهای اختصاصی

    مترجم سایت

    مترجم سایت

    کد سایت


    " size="15" name="T1" onclick="this.select()" />

    وبلاگ-کد لوگو و بنر